کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نخستین رویارویی دونالد ترامپ و تهران


کد خبر : ۳۳۳۲۲چهارشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۵۲۳۴۱۶ بازدید

دولت ترامپ اعلام کرده علیه شرکت‌ها و افرادی که مشکوک به حمایت از برنامه موشکی ایران هستند و از گروه‌های مسلح خارجی حمایت می‌کنند، اعمال تحریم ...

شرق نوشت؛ دولت ترامپ اعلام کرده علیه شرکت‌ها و افرادی که مشکوک به حمایت از برنامه موشکی ایران هستند و از گروه‌های مسلح خارجی حمایت می‌کنند، اعمال تحریم می‌کند. دولت ترامپ هشدار داده است که فشارهای بیشتری را بر تهران وارد خواهد کرد. روز جمعه دونالد ترامپ ایران را متهم کرده «با آتش بازی می‌کند». در یک توییت در اوایل صبح جمعه، او گفته: «آنها به خاطر لطف اوباما در توافق هسته‌ای به ایران شاکر نیستند، من مثل اوباما نیستم». این تحریم‌ها که روز جمعه اعلام شده‌‌اند، ١٢ شرکت و ١٣ نفر از افراد مشکوک را هدف قرار داده و شامل شرکت‌های چینی‌ای هم مي‌شود که احتمال می‌رود قطعات یدکی قابل مصرف دوگانه در برنامه توسعه موشکی ایران به این کشور صادر می‌کنند، این اقدامات در پاسخ به آزمایش موشکی ایران در ماه ژانویه و به خاطر حمایت ایران از حوثی‌های یمن انجام شده‌اند. یک مقام دولتی ارشد، این اقدامات را به‌عنوان «قدم‌های اولیه» تشریح کرده و گفته: درهمین‌حال بررسی وسیع‌تر سیاست ایالات متحده در قبال ایران در جریان است.

این مقام ارشد گفته: «ایران در برابر یک انتخاب قرار گرفته؛ ما به رفتار آنها به‌طور روزمره و در سطحی مناسب پاسخ‌ می‌دهیم و به اعمال فشار بر آنها برای ایجاد تغییر در رفتارهایشان ادامه خواهیم داد». ایران نیز گفته براساس لیست سیاه خودش درباره شهروندان و شرکت‌های آمریکایی که می‌گوید از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، تلافی خواهد کرد. وزارت امور خارجه ایران گفته: «جمهوری اسلامی به نوبه خود به طرزی مناسب با هرگونه عملی که منافع مردم ایران را هدف قرار دهد، مقابله‌به‌مثل خواهد کرد». متخصصان تحریم‌ها گفته‌اند اقدامات جدید ظاهرا در همان خطی انجام می‌شوند که دولت اوباما انجام داده است؛ اقداماتی که به طرزی فزاینده، تحریم‌ها را همچنان که شبکه‌های نفوذ و تأمین منافع ایالات متحده علنی می‌شوند، گسترش می‌دهد. فهرست افراد و شرکت‌هايي كه هدف تحریم‌های جدید قرار گرفتند شامل افراد و شرکت‌هایی است که مشکوک‌اند جزئی از شبکه‌هایی هستند که اقلام با استفاده دوگانه را -که گفته می‌شود در برنامه‌ هسته‌ای ایران به کار می‌روند- وارد ایران کرده‌اند. 

مقامات ایالات متحده گفته‌اند آزمایش موشکی با «روح» قطع‌نامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای سال ٢٠١٥ را تأیید می‌کند و «از ایران می‌خواهد» برنامه توسعه موشکی یا آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند، منطبق نیست؛ موشک‌هایی که قادرند سلاح‌های هسته‌ای حمل کنند، اما قطع‌نامه ٢٢٣١ به‌وضوح و روشنی چنین فعالیتی را منع نمی‌کند. حسن دهقان، وزیر دفاع ایران، تأکید دارد آزمایش موشکی ٢٩ ژانویه قطع‌نامه ٢٢٣١ را نقض نمی‌کند و اعلام کرده: «ما به خارجی‌ها اجازه مداخله در امور دفاعی‌ خود را نمی‌دهیم».

همچنین براساس دستور اجرائی ترامپ، بیش از صد‌هزار ویزا احتمالا بر اثر اعمال ممنوعیت وحشیانه و جنجال‌برانگیز باطل شده است. وزارت امور خارجه اعلام کرده است آمار دادستان صحیح نیست و تعدادی کمتر از ٦٠‌هزار ویزا براساس دستور اجرائی ترامپ لغو شده‌اند. کاخ سفید استدلال می‌کند انجام این حرکات، برای امنیت ملی آمریکا ضروری است؛ اما دادستان‌های عمومی دموکرات در چندین ایالت این اقدامات را مخالف قانون اساسی آمریکا دانسته‌اند. در یک مورد، یک قاضی فدرال در دیترویت حکم داده که صاحبان گرین‌کارت ایالات متحده نباید تحت‌تأثیر منع مسافرتی ترامپ قرا بگيرند. این حکم به‌دنبال اعلام جرم از سوی اتحادیه حقوق مدنی عرب- آمریکایی اعلام شده است. این نهاد غیرانتفاعی در یک دادگاه ایالتی آمریکا استدلال کرده است که عمل اجرائی رئیس‌جمهور، مخالف قانون اساسی است و جوامع مهاجران را هدف قرار می‌دهد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها