کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فروش نفت ایران به خریداران عمده آسیایی تقریبا 2 برابر شد


کد خبر : ۳۳۱۰۷چهارشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴:۲۸۱۱۲۸ بازدید

منابع نفتی گفته‌اند که فروش نفت خام ایران به خریداران عمده در آسیا در ماه دسامبر سال گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.
فروش نفت ایران به خریداران عمده آسیایی تقریبا 2 برابر شدفروش نفت ایران به خریداران عمده آسیایی تقریبا 2 برابر شد

منابع نفتی گفته‌اند که فروش نفت خام ایران به خریداران عمده در آسیا در ماه دسامبر سال گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز با استناد به آمار منابع دولتی کشورهای آسیایی و پیگیری محموله تانکرهای نفتکش گفته است که در این ماه میزان نفت صادراتی ایران به 4 وارد کننده عمده در آسیا، یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن به یک میلیون و 890 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن تقریبا 90 درصد بیشتر بود.

البته از نظر حجم، فروش نفت ایران به این کشورها در ماه دسامبر برای دومین ماه متوالی سیر نزولی طی کرد. در ماه اکتبر، ایران توانست نزدیک به ٢ میلیون بشکه نفت به خریداران عمده آسیایی بفروشد. به گزارش آژانس بین المللی انرژی، فروش ماه اکتبر بالاترین میزان از سال ٢٠١٠ میلادی به بعد بود.

اگرچه اعضای سازمان اوپک در ماه نوامبر با کاهش تولید کل سازمان به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه موافقت کردند، اما ایران از این ترتیبات معاف شد. مقامات کشورمان گفته بودند که تحریم‌های نفتی سال‌های قبل باعث شده بود تا این کشور قادر به استفاده از سهمیه خود در اوپک نباشد و بازار نفتی خود را از دست بدهد، بنابراین می‌بایست برای کسب موقعیت خود در بازار نفت تلاش کند.

تحریم‌های نفتی با اجرایی شدن برجام در اوایل سال گذشته میلادی لغو شد و طی یک سالی که از لغو تحریم‌ها گذشته، کشورمان توانسته است به طور متوسط صادرات خود به مشتریان عمده آسیایی را به یک میلیون و 630 هزار بشکه در روز برساند که حاکی از افزایشی معادل 60 درصد در مقایسه با دوره تحریم است.

در حالیکه تحریم نفتی موقعیت نفتی ایران در بازارهای بین المللی را متزلزل کرده بود، روند بازپس گیری این موقعیت بدون هزینه نبوده است. به گفته کارشناسان، دولت ایران برای ترغیب خریداران نفتی به دادن تخفیف‌های قابل توجه در قیمت نفت صادراتی خود روی آورده است. به عنوان مثال، طبق آمار وزارت دارایی ژاپن که روز دوشنبه منتشر شد، بهای نفت خام صادراتی ایران به ژاپن در ماه دسامبر به طور متوسط حدود 43 دلار و 87 سنت بود که در مقایسه با بهای نفت صادراتی اکوادور و کلمبیا حدود 33 درصد ارزان‎‌تر بوده است.

در مقابل، واردات نفت ژاپن از ایران طی یک سال پس از برجام بیش از 40 درصد افزایش یافت و در ماه گذشته میلادی، به بالای 246 هزار بشکه در روز رسید. واردات نفتی چین هم بالای 246 هزار بشکه در روز، یعنی حدود 30 درصد بیشتر شد. خرید هند در این ماه به طور متوسط بیش از 546 هزار بشکه در روز و خرید کره حنوبی بالای 410 هزار بشکه در روز بود که هفت برابر واردات نفتی آن کشور در دوره مشابه سال قبل بالغ می‌شد.

برخی کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که با توجه به اینکه برای نخستین بار از پیش از تحریم‌های نفتی، اندونزی هم به خریداران نفت ایران می‌پیوندد، انتظار می‌رود صادرات نفت ایران در ماه فوریه نسبت به ماه جاری افزایش یابد و به حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز برسد. میزان صادرات ایران در ماه ژانویه به متوسط 2 میلیون و 160 هزار بشکه در روز رسید که به پائین‌ترین سطح از ماه ژوئیه به بعد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها