کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کدام واحدها مشمول دریافت وام 40 تومانی می‌شوند؟


کد خبر : ۳۲۳۲۵دوشنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۳۲۲۰۹۸ بازدید

افزایش 10 میلیون تومانی وام مسکن مهر در روزهای اخیر موجب شده تا بدهی مردم به دولت بیشتر از گذشت شود و نگرانی از تعلق گرفتن ...

افزایش 10 میلیون تومانی وام مسکن مهر در روزهای اخیر موجب شده تا بدهی مردم به دولت بیشتر از گذشت شود و نگرانی از تعلق گرفتن این وام به برخی ازواحدها به یکی دیگر از دردسرهای مردم تبدیل شده است.

افزايش وام مسكن مهری كه دولت به رغم متعهد شدن به اتمام اين طرح، در عمل اعتقادی به اجرای طرح ندارد مشخص نيست جز بدهكار كردن متقاضيان مسكن مهر چه دردی از مسكن مهر می‌خواهد دوا كند. اين در حالی است كه كارشناسان اقتصادی افزايش وام مسكن مهر و ساير وام‌های مسكن را در دولت يازدهم با هدف جلوگيري از كاهش قيمت مسكن عنوان كرده و براين باورند كه اگرچند برابر كردن وام مسكن در خروج از ركود تأثير داشت در آخرين گزارش اقتصادی دولت، بخش مسكن با افت 10 درصدی روبرو نبود. 

كارشناسان اقتصادی از وام و تسهيلات به عنوان يك مؤلفه كه می‌تواند بر قيمت يك كالا چون مسكن، خودرو و… اثر بگذارد ياد می‌كنند، اين در حالی است كه دولت يازدهم در طول دوره فعاليتش با هدف خروج مسكن از ركود در چند نوبت انواع وام مسكن را افزايش داد ولی هم اكنون كه در سال پايانی دولت تدبيرو اميد قرار داريم نرخ رشد بخش مسكن منفی 10 درصد است، اين بدان معناست كه رشد انواع وام مسكن فقط با هدف تعيين دستوری نرخ مسكن و ممانعت از تخليه حباب قيمتی در اين حوزه انجام گرفته است. 

در حالی در دوره های گذشته بیش از 70 درصد مسکن مهر به اتمام رسیده بود که در سه سال گذشته هنوز این طرح به اتمام نرسیده و تنها عملكرد دولت در بخش مسكن افزايش انواع وام مسكن از مسكن مهر گرفته تا ساير وام‌های خريد مسكن بوده است. 

از انتقادهای وزير راه و شهرسازی به طرح ملی مسكن مهر كه بگذريم، وزارت راه و شهرسازی با اين بهانه كه منابع لازم برای اتمام طرح ندارد آنقدر تكميل پروژه را به تأخير انداخته كه اين كار هزينه مضاعفی را به پيمانكار، متقاضی مسكن و تأمين كننده خدمات زير‌بنايی شهرهای جديد تحميل كرده است و جالب آنكه وام مسكن مهر در حالی در حال رشد است كه اين طرح متعلق به طبقات فرو‌دست جامعه است و اين افراد توانايی بازپرداخت وام‌هايی كه با رشد آنها را بيش از پيش بدهكار‌تر می‌كند ندارند. 

از نكات جالب ديگر آن است كه به گفته برخی از كارشناسان تأخير در اتمام پروژه مسكن مهر و رها‌سازی اين سازه‌های ساختمانی زير باد و باران، كيفيت و امنيت در اين سازه‌ها را كاهش داده است، اين در حالی است كه جا دارد سازمان استاندارد، نظام مهندسی و ساير بخش‌های مرتبط با ايمنی و امنيت مسكن مهر را از منظر كيفيت و استاندارد مورد بررسی قرار دهند. 

تسهيلات 40 ميليونی مسكن مهر به تمام واحدهايی كه فروش اقساطی نشده و دفترچه قسط دريافت نكرده‌اند تعلق می‌گيرد. 

شورای پول و اعتبار با افزايش سقف فردی تسهيلات مسكن مهر به 40 ميليون تومان موافقت كرد و قرار شد تا اين افزايش قيمت 10 ميليون تومانی به سقف تسهيلات فردی و تمام واحدهای مسكن مهر طبق شروطی تعلق گيرد. 

علاوه بر این، تمام واحدهای مسكن مهر در سراسر كشور كه واحدهای آنها فروش اقساطی نشده و دفترچه اقساط دريافت نكرده‌اند و نياز به پول دارند مصوبه جديد شورای پول و اعتبار شامل حالشان خواهد شد، بانك مركزی نيز بايد اين مصوبه را به بانك مسكن ابلاغ كند تا اين مصوبه قابليت اجرايی پيدا كند.  

گفتنی است طبق گفته برخی از مسئولان وزارت راه و شهرسازي پس از اينكه شورای پول و اعتبار سقف وام مسكن مهر را به 40 ميليون تومان افزايش داد، برخی از سازندگان و پيمانكاران مسكن مهر بهانه‌جويی‌های خود را آغاز كردند و درصدد بالا بردن قيمت ساخت هستند و عنوان می‌كنند كه قيمت‌های كنونی ساخت پايين است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها