کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آشنايی با موتورھای خانواده TU در محصولات ايران خودرو


کد خبر : ۳۲۲۶۵شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۲۷۱۵۰۳۹ بازدید

با توجه به روند رو به گسترش استفاده از موتورھاي خانواده TU در محصولات ايران خودرو و لزوم آشنايي بیشتر متقاضیان محترم با انواع موتور ...
آشنايی با موتورھای خانواده TU در محصولات ايران خودروآشنايی با موتورھای خانواده TU در محصولات ايران خودرو

با توجه به روند رو به گسترش استفاده از موتورھاي خانواده TU در محصولات ايران خودرو و لزوم آشنايي بیشتر متقاضیان محترم با انواع موتور TU اين بخشنامه ارسال مي گردد. موتورھاي سری TU براي اولین بار در سال 1986 توسط گروه پژو سیتروئن (PSA) استفاده گرديد و به تدريج جايگزين موتورھاي خانواده XU شدند .

شايان توجه است كه كماكان موتورھاي ارتقا يافته TU در برخي از مدل ھاي پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار مي گیرند. از میان موتورھاي اين خانواده تاكنون موتورھای TU3 و TU5 بر روي برخي از محصولات ايران خودرو نصب گرديده اند . به دلیل قابلیت ھاي بالاي موتورھای TU از لحاظ بھره وري ، مصرف سوخت و انطباق با استانداردھاي آلايندگي، شركت ايران خودرو در نظر دارد با سرمايه گذاري بیشتر و ساخت داخل نمودن قطعات آنھا ضمن بومي كردن دانش فني اين نوع موتورھا، در راستاي تحقق ھدف كاھش آلودگي ھوا مشاركت فعال داشته باشد. در حال حاضر موتورھاي A TU3 و JP4 TU5 براي برخي از محصولات مورد استفاده قرار مي گیرند و پروژه ھايي براي ارتقاء اين موتورھا در دست اقدام مي باشند. 

موتور tu3

موتور TU3A با حجم 1361 سي سي داراي 4 سیلندر ، 8 سوپاپ و برخوردار از سیلندر و سرسیلندر آلومینیمي مي باشد و در مقايسه با موتورھاي مشابه، نسبتا سبك و كم مصرف بوده و براي استفاده در خودروھاي كوچك شھري بسیار اقتصادي و مقرون به صرفه است . ھم اكنون از اين موتور براي خودروي پژو 206 تیپ 2 استفاده می‌گردد. 

pdbi6l2oevjk8gmd5.jpg

موتور TU5 JP4 

 مھمترين شاخصه اين موتور بھره مندي از سیستم (DOHC) كه مخفف عبارت Double Overhead Cams است ، مي‌باشد .

 اين سیستم با بھره مندي از 2 میل بادامك جداگانه براي سوپاپھاي ھوا و دود، امكان ايجاد ٤ عدد سوپاپ براي ھر سیلندر و مجموعا 16 سوپاپ براي موتور را فراھم مي نمايد .

اين موضوع سبب مي گردد كه ورود ھوا به سیلندر و خروج دود از آن با سرعت بیشتري انجام گیرد و در نتیجه توان تولید شده توسط موتور به شكل قابل ملاحضه اي افزايش يابد . وجود اين سیستم به ھمراه نسبت تراكم بالا (10.5) در اين موتور سبب مي گردد كه ضمن تولید توان و گشتاور بالا، داراي مصرف سوخت و آلايندگي پايیني باشد به نحوي كه در مواجھه با استانداردھاي آلايندگي در سالھاي آتي مشكلي پیش رو نداشته باشد.

در حال حاضر طیف وسیعي از محصولات ايران خودرو از قبیل خانواده پژو 206، 207، رانا ، 405 ،پارس و اچ سي كراس با اين موتور به بازار عرضه مي گردند. 

مشخصات فنی این موتور در جدول ذیل آمده است :

موتور tu5



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها