کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نظر هاشمی‌ رفسنجانی درباره تغییر قانون اساسی


کد خبر : ۳۲۰۲۱یکشنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲:۴۰۱۹۹۶ بازدید

پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سال 91 طی سخنانی در همایش شوراها و مدیریت شهری اعلام کرده بود که ...

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی خواستار تغییر قانون اساسی شد. به گزارش «ایرنا» او که روز جمعه در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله العظمی سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی در حسینیه جماران حضور یافته بود، در بخشی از سخنانش با اشاره به نقش آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در شورای انقلاب و شکل‌گیری قانون اساسی گفت: کار قانون اساسی خیلی مهم بود؛ البته حقوقدانان متنی آماده کرده بودند که وقتی به شورای انقلاب آمد کار سختی بود و شورای انقلاب با دقت بررسی کرد و آنچنان اصلاح شد که مراجع هیچ اشکالی نگرفتند و آن را تایید کردند. آیت‌الله موسوی اردبیلی آنجا هم نقش مهمی داشت. حقیقتا قانون خوبی است، اما بعد از مدتی همه قانون‌های اساسی دنیا تغییر می‌کند و ما هم باید این کار را بکنیم.

 

پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سال 91 طی سخنانی در همایش شوراها و مدیریت شهری اعلام کرده بود که «نیاز به فرصتی برای تغییر قانون اساسی و شکل‌گیری دقیق‌تر ساختار کشور داریم.»

به هر ترتیب هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنانش در مراسم چهلم آیت‌الله موسوی‌اردبیلی ضمن بیان مطالبی در مورد شخصیت این مرجع تقلید گفت: حق این بود که در این شرایط صدا و سیما برنامه جامعی برای ایشان می‌گذاشت و گوشه‌ای از زندگی ایشان را نشان می‌داد. در زمان حیاتشان نیز کم‌لطفی‌هایی به ایشان شد. بعد از امام باید در تهران می‌ماند و کار خود در قضا را کامل می‌کرد اما به قم رفتند و ما از رفتن ایشان ضرر کردیم.

به گزارش «ایرنا» این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم با بیان اینکه ما هنوز به شخصیت و بیت امام خیلی نیاز داریم چون کل امت اسلامی در خطر است، گفت: این همه تبلیغ می‌کنند که مسلمانان را مثل داعش و افکار افراطی که ما هم در کشور داریم معرفی کنند. اینها فکر می‌کردند می‌توانند که نتوانستند و خوشبختانه آقای خامنه‌ای توانستند این راه را ادامه دهند. او افزود‌: البته امام این کار را کرد. ما سال‌ها کار کردیم که احتیاطات امام به آیت‌الله منتظری مراجعه شود و ایشان مرجع باشند. علت هم این بود که آن موقع در قانون اساسی این بود که رهبر باید مرجع باشد.

وقتی که امام تصمیم گرفتند که ایشان در این مقام نباشد ما یک شب، شام خدمت امام رسیدیم و گفتیم که ما این همه آمادگی پیدا کردیم که یک روز اگر خدای ناکرده شما نباشید مرجع داشته باشیم و دست ما خالی نباشد. امام گفت شما دارید. وقتی ما پرسیدیم چه کسی است؟ ما که همه را می‌شناسیم؛ ایشان نگاه کرد و گفت همین آقای خامنه‌ای.آیت‌الله هاشمی ادامه داد: همین جمله ایشان باعث شد که ما توانستیم در مجلس خبرگان رهبر انتخاب کنیم. آقایانی که از قم آمده بودند 14 نفر بودند و همه آیت‌الله گلپایگانی را امضا کردند. ما با آیت‌الله گلپایگانی مخالفتی نداشتیم چون ما شاگرد و مرید ایشان بودیم، ولی ایشان برای انقلاب، مبارزه و مدیریت کشور کار نکرده بودند و فقط جایگاه حوزوی داشتند و خبرگان به ایشان رای نداد.وی یادآور شد: البته قبل از آن چون قانون اساسی شورا گفته بود و یک بار در حرف‌های امام بود که اگر فرد به جای شورا باشد بهتر است و بعد هم گفتند مرجعیت لزومی ندارد و اجتهاد مطلق لزوم دارد. اینها در آقای خامنه‌ای بود البته افراد دیگری هم داشتند و منحصر به ایشان نبود. وقتی که آیت‌الله گلپایگانی رای نیاوردند به سراغ آقای خامنه‌ای رفتیم و ایشان رای بسیار خوبی آورد. آیت‌الله هاشمی تاکید کرد: اینجا هم نقش آیت‌الله موسوی اردبیلی خیلی مهم است چون ایشان هم عضو خبرگان و هم جزو آن گروه سه‌نفره بود و به آقای خامنه‌ای رای دادند و الحمدلله انقلاب ادامه دارد و امیدواریم شیاطین داخلی و خارجی نتوانند این انقلاب را زخمی کنند؛ شما هم باید سرباز انقلاب و مواظب باشید.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها