کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعلیق روابط «تل‌آویو» با 12 کشور


کد خبر : ۳۱۹۱۸چهارشنبه، ۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۴۶۹۴۸ بازدید

«نتانیاهو» نگران مواضع کنفرانس صلح پاریس است که نیمه ژانونه 2017 و در واپسین روزهای ریاست جمهوری اوباما برگزار خواهد شد ...

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی 5 روز است با خشم راه می‌رود و دستور پشت دستور صادر می‌کند تا شاید اندکی از خشم خود و صهیونیست‌های افراطی که در این 5 روز او را آسوده نگذارده و خواهان برکناری‌اش شده‌اند، فرو بنشاند. او دیروز هم پس از فرامین روزهای قبل خود درباره احضار سفرایی که کشورهایشان علیه این رژیم در شورای امنیت رأی داده بودند و لغو دیدارش با نخست‌وزیر انگلیس و دیدار با نخست‌وزیر اوکراین، در تازه‌ترین اقدام تلافی جویانه اش، با صدور بیانیه‌ای به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دستور داد؛ به طور موقت روابط با 12 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل را که روز جمعه گذشته به قطعنامه 2334 رأی داده و برای نخستین بار پس از 37 سال شهرک سازی‌های اسرائیل را غیرقانونی دانستند، قطع کند.

به گزارش شبکه خبری سی‌.ان‌.ان، دو مقام ارشد صهیونیستی که خواستند نامشان فاش نشود، این خبر را تأیید کرده و گفتند، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، ژاپن، اوکراین، آنگولا، مصر، اروگوئه، اسپانیا، سنگال و نیوزیلند 12کشوری هستند که نتانیاهو دستور قطع روابط با آنها را داده است. دو کشور مالزی و ونزوئلا نیز روز جمعه گذشته به قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی رأی داده بودند اما از آنجا که این دو کشور در گذشته نیز با رژیم صهیونیستی روابط  نداشتند، در فهرست مغضوبان نتانیاهو قرار نگرفتند. به این ترتیب بنا بر بیانیه صادره از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نتانیاهو تا اطلاع ثانوی با وزیران خارجه این 12 کشور دیدار نخواهد کرد و سفیران این کشورها در سرزمین‌های اشغالی نیز در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پذیرفته نخواهند شد. همچنین وزیران صهیونیست باید سفر به این 12 کشور را به حداقل برسانند اما سفیران صهیونیست در این کشورها منعی برای کار کردن با دولت‌هایی که میزبان آنها هستند، ندارند. این در حالی است که در روزهای اخیر دست‌کم دو سفر به اراضی اشغالی به تعویق افتاده یا لغو شده است که یکی از آنها سفر نخست‌وزیر اوکراین در هفته جاری و دیگری سفر آتی وزیر امور خارجه سنگال بوده است. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو دیدار برنامه‌ریزی شده خود با ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس را در حاشیه مجمع جهانی اقتصادی داووس در ماه آینده لغو کرده است. اگرچه لغو این دیدار هنوز به‌طور رسمی تأیید نشده است.

سی‌.ان‌.ان این حرکت دیپلماتیک نتانیاهو را اینگونه تحلیل می‌کند که تعلیق روابط تل آویو با 12 کشور عضو شورای امنیت به نظر نمی‌رسد تأثیر عملی جدی بر این کشورها یا حتی اسرائیل داشته باشد زیرا در بیانیه نتانیاهو محدودیتی برای روابط تجاری، هماهنگی‌های امنیتی و دیگر جنبه‌های روابط اعلام نشده است. با وجود این، این بیانیه از آن جهت حائزاهمیت است که امتداد واکنش‌های سیاسی نتانیاهو را نشان می‌دهد.

روز جمعه گذشته، بلافاصله پس از تصویب قطعنامه ضداسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل، واکنش‌های سراسر خشم نتانیاهو شامل احضار سفرای کشورهای رأی دهنده به قطعنامه، احضار سفیر امریکا که به قطعنامه رأی ممتنع داده بود، حملات لفظی به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا و... آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این در حالی است که در داخل سرزمین‌های اشغالی پس از تصویب قطعنامه 2334، نارضایتی از نتانیاهو به بالاترین حد رسیده و برخی چهره‌های سیاسی خواستار کناره‌گیری او شده‌اند. بجز این در سطح جهان نیز اقدام‌های اخیر نتانیاهو عجیب تلقی شده است. دیروز دنیل کورتزر که در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ سفیر این کشور در تل‌آویو بود، گفت: پاسخ اسرائیل به آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل «بی‌سابقه» بود.

وی همچنین ادبیاتی که نتانیاهو علیه اوباما استفاده کرد را بی‌سابقه توصیف کرد. دوشنبه شب گذشته سفیر اسرائیل در امریکا با شبکه خبری سی‌.ان‌.ان مصاحبه کرد و درباره واکنش‌های دولت نتانیاهو در قبال امریکا و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت گفت: «اسرائیل قصد تودهنی زدن [به این کشورها] و پاسخ دادن ندارد اما نمی‌توانیم طوری رفتار کنیم که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. این [تصویب قطعنامه] یک تلاش جدی علیه اسرائیل بود.» او ادامه داد: «تصویب قطعنامه علیه اسرائیل به راه حل بین دو کشور فلسطین و اسرائیل ضربه زد زیرا شورای امنیت سازمان ملل سرزمین‌هایی را برای اسرائیل غیرقانونی اعلام کرده است که بر سر آن مناقشه است. اگر سازمان ملل می‌گوید این سرزمین‌ها متعلق به فلسطینی‌هاست که البته ما رد می‌کنیم، رسیدن به صلح دشوارتر می‌شود.»

کنفرانس صلح پاریس؛کابوس بعدی نتانیاهو

در چنین شرایطی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نگرانی دیگری هم دارد و آن کنفرانس بین‌المللی صلح پاریس است که قرار است نیمه ماه ژانویه 2017 و در واپسین روزهای ریاست جمهوری اوباما برگزار شود و در این کنفرانس بین‌المللی احتمال اتخاذ اقدام دیگری علیه اسرائیل از سوی امریکا و فرانسه بعید نیست. بنابراین، اگر امریکا و فرانسه در کنفرانس صلح پاریس گامی در جهت حل نزاع میان فلسطین و اسرائیل بردارند، این دومین ضربه بین‌المللی به رژیم صهیونیستی خواهد بود.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت در سرمقاله روز دوشنبه خود در این باره نوشته بود: نتانیاهو احتمالاً ضربه دیگری را از امریکا خواهد خورد. گفته می‌شود، جان کری، وزیر خارجه امریکا قصد دارد از این نشست برای مطرح کردن راهکار جدید خود درباره تشکیل دو کشور استفاده کند و در سخنرانی‌ خود مسائل مورد اختلاف شامل مرزها، آوارگان، امنیت و قدس را مطرح کند.

روزنامه فلسطینی «القدس» به نقل از یک منبع آگاه در این باره نوشت، بر اساس کلیات طرح جان کری، امریکا سعی در پیدا کردن راهی برای به رسمیت شناخته شدن «کشور یهود» و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ همراه با مبادله اراضی و باقی ماندن ۷۵ الی ۸۰ درصد از شهرک نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی  دارد. بر اساس این طرح، طرف فلسطینی باید «کشور یهود» را به رسمیت بشناسد و در مقابل، اسرائیل هم کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت بشناسد و سپس طرفین پایان منازعه میان خود را اعلام کنند. در این طرح هیچ اشاره‌ای به حق بازگشت آوارگان فلسطین یا پرداخت غرامت مادی به آنها نشده است و مسأله قدس هم مورد بررسی قرار نگرفته اما اتخاذ تدابیر امنیتی در منطقه غور اردن و مرزهای آتی اسرائیل و اردن و نیز اتخاذ بسیاری از ساز و کارهای فنی پیشرفته که زیر نظر سازمان ملل خواهند بود، مورد بررسی قرار گرفته است.

اسرائیل از اوباما به ترامپ شکایت می‌کند

این در حالی است که رژیم صهیونیستی ادعا کرده است، اسناد محکمی مبنی بر دخالت شخص اوباما در تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت دارد و تهدید کرده این اسناد را به دونالد ترامپ، رئیس‎جمهوری منتخب امریکا، تحویل خواهد داد.

دولت اوباما پیشتر ادعای اولیه نتانیاهو مبنی بر دخالت رئیس‎جمهوری امریکا در این مسأله را بشدت تکذیب کرده بود. دیوید کیز، سخنگوی نتانیاهو در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‎ نیوز گفته است: «ما اطلاعات محکمی از منابعی در جهان عرب و منابع بین‎المللی در اختیار داریم که نشان می‎‏دهند این مسأله [تصویب قطعنامه علیه اسرائیل] به دلیل فشار عمدی امریکا رخ داد و امریکایی‎‏ها در وهله اول در ایجاد این قطعنامه کمک کرده‌‎اند.»



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها