کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کدام منطقه ایران طولانی‌ترین شب یلدا را داشت؟


کد خبر : ۳۱۸۰۷یکشنبه، ۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱:۱۰۶۰۹ بازدید

طولانی بودن شب یلدا به نظر کارشناسان در بسیاری نقاط ایران از مرز یک دقیقه هم عبور نمی‌کند و تنها تحولات جغرافیایی و فصلی چنین باوری ...

طولانی بودن شب یلدا به  نظر کارشناسان در بسیاری نقاط ایران از مرز  یک دقیقه هم عبور نمی‌کند و تنها تحولات جغرافیایی و فصلی چنین باوری را در ذهن مردم تداعی کرده که باید شاهد طولانی‌ترین شب سال در همه نقاط باشیم.

اما این طولانی شدن شب یلدا و قیاس آن در برخی نقاط ایران جالب توجه خواهد بود چرا که این اختلاف زمانی شب تا صبح نخستین روز زمستان در بعضی شهرهای ایران از یک ساعت هم عبور کرده است.

به عنوان مثال شب یلدا در شهر ماکو استان آذربایجان غربی از سایر نقاط ایران طولانی تر بود به‌طوری که اختلاف ساعت این منطقه با شهر چابهار به یک ساعت و ۱۰ دقیقه رسید. یعنی مردم ماکو یک ساعت و ۱۰ دقیقه بیشتر از مردم جابهار و یا سایر هموطنان شب را گذراندند و این اتفاق فقط به خاطر پهناوری ایران زمین و اختلاف عرض جغرافیایی بوده است.

این اختلاف زمانی شب یلدا میان ماکو و چابهار نه تنها در شب یلدا یا فصل زمستان وجود دارد بلکه در سایر فصلها همچون تابستان نیز چنین پدیده‌ای رخ می‌دهد و اختلاف زمانی در طول شب روز میان این دو منطقه از ایران ایجاد می‌شود. ماکو آذربایجان غربی در عرض ۴۰ درجه جغرافیایی قرار دارد و چابهار نیز در عرض ۲۵ درجه جغرافیایی واقع شده است که نشان دهنده عمق اختلاف جغرافیایی، دمایی و زمانی میان این دو منطقه است.

خورشید در تابستان به صورت عمود بر چابهار می‌تابد و ماکو نیز نور خورشید را به صور مایل دریافت می‌کند؛ این اختلاف جغرافیایی همان موضوعی است که در قطب و استوا نیز رخ می‌دهد و موجب تفاوت مناطق در فصلهای مختلف سال خواهد شد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها