کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تداوم شکست ریال مقابل دیگر ارزها


کد خبر : ۳۱۵۷۴دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸:۰۳۵۱۱۸ بازدید

ماه گذشته هم ریال ایران به کاهش ارزش در برابر بسیاری از ارزها نظیر دلار آمریکا، پوند انگلیس و ... ادامه داد و برخی دولتمردان تلاش می‌کنند تا دلایل ...

ماه گذشته هم ریال ایران به کاهش ارزش در برابر بسیاری از ارزها نظیر دلار آمریکا، پوند انگلیس و ... ادامه داد و برخی دولتمردان تلاش می‌کنند تا دلایل این ناکامی را به خارج از مرزها مرتبط کنند اما دلایل را باید در داخل جستجو کرد. در حالی که قرار بود اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم طی سال‌های گذشته به بهبود ارزش ریال در بازارهای جهانی منجر شود اما شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که ریال روز به روز ارزش خود را در بازار جهانی از دست می‌دهد.

c7qw75cq88hktf9bodxj.jpg

به گزارش ایران‌جیب به نقل از فارس، حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود با روی کار آمدن دولت یازدهم و اجرای طرح های رونق اقتصادی 100 روزه و یا دوره‌ای، بهبود به اقتصاد ایران بازگردد و نرخ برابری ریال- دلار بهبود یابد اما این اتفاق نیفتاد.

حسن روحانی پس از چندماه از آغاز کار دولت در 17 آذر سال 1392، به صراحت از سیاست دولت برای یکسان سازی نرخ ارز و بازگرداندن آرامش به بازار خبر داد و عامل این موضوع را نیز اجرایی شدن توافق ژنو عنوان کرد.

روحانی در سخنان خود وعده داد: دولت تلاش می‌کند تا در رابطه با نرخ ارز یکسان سازی صورت گیرد و در این مسیر حرکتی تدریجی و سنجیده را دنبال می‌کند.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در ادامه اظهارات روحانی، به اجرای توافق نامه ژنو در همین دوره زمانی اشاره کرد و گفت: "بازار ارز در آینده روند باثبات بیشتری را به خود خواهد دید و حتی شاهد سیر نزولی در بازار آزاد خواهیم بود."

او نیز وعده کاهش نرخ ارز را تکرار و گفت : "در آینده پس از دیدن نشانه‌‌های رشد اقتصادی، کاهش تدریجی نرخ دلار در بازار ادامه خواهد داشت."

تا پیش از امضای توافق هسته ای، دولت تصور می کرد که با رفع تحریم ها می تواند تمام کم‌کاری های گذشته و غفلت از اجرای طرح‌های توسعه اقتصادی مبتنی بر اصول ابلاغی اقتصاد مقاومتی را جبران کند اما امضای توافق هسته ای و برجام هم نتوانست کمک شایانی در این زمینه به دولت بکند.

یکی از دلایل این مسئله تمرکز کامل تیم دولت یازدهم بر موفقیت توافق هسته ای و برجام بود.

طی سال گذشته در حالی که صادرات نفت ایران به دوران پیش از تحریم ها بازگشته و قیمت نفت نیز طی ماه های گذشته رو به افزایش است اما همچنان شاهد تداوم کاهش ارزش ریال در برابر دیگر ارزهای بین المللی هستیم.

سال گذشته اندیشکده‌ امریکایی واشنگتن در گزارشی با عنوان «رفع تحریم‌ها کلید اقتصاد ایران نیست» به وضعیت بازار ارز در ایران پرداخت و نوشت: وعده انتخاباتی روحانی برای بهبود وضعیت اقتصادی با حل پرونده هسته ای به دلیل بسیاری از مشکلات داخلی عملی نخواهد بود و روحانی در مدیریت مشکل ارز هم شکست خورده است.

ارزش ریال نه تنها در یک سال گذشته، بلکه در یک ماه گذشته نیز در برابر دلار و دیگر ارزهای بین المللی نظیر دلار کانادا و درهم امارات، دینار عراق، دینار بحرین، افغانی افغانستان، روبل روسیه، روپیه هند، روپیه اندونزی، ریال سعودی و روپیه پاکستان کاهش یافته است.

برخی بر این باورند که اجرای برخی سیاست های اقتصادی در آمریکا که به تقویت دلار منجر شده است دلیل کاهش ارزش ریال در بازار ایران بوده اما در صورت صادق بودن این مسئله چرا ارزش ریال در برابر ارز دیگر کشورها نیز کاهش یافته است.

از سوی دیگر متاسفانه شاهد تأثیرات مثبت طبیعی این مسئله در اقتصاد ایران نظیر رونق تولید داخل هم نیستیم.

در حالی که ایران و مسئولان اقتصادی ایران می توانستند از فرصت کاهش ارزش پول ملی و بازتر شدن دست ایران در اقتصاد جهانی برای توسعه اقتصادی کشور در تمام حوزه ها به خصوص در حوزه های صنعت، گردشگری و اشتغال استفاده کند، اما تا کنون تنها شاهد تأثیرات منفی این سیاست اقتصادی بودیم.

اما برخی نظرهای دیگری دارند و معتقدند که دولت‌ها در زمان رکود و جبران کاهش کسری بودجه عمدا ارزش پول را در سطح پایین نگه می‌دارند.

به گزارش اینوستوپدیا، کاهش ارزش پول ملی یکی از سیاست‌هایی است که دولت‌ها در مواجهه با رکود و کاهش صادرات به آن پناه می برند.

به طور کلی افزایش ارزش ارز ملی یک کشور هزینه واردات را کاهش داده و هزینه صادرات را افزایش می دهد و بالعکس کاهش ارزش پول ملی به افزایش هزینه واردات و کاهش هزینه صادرات منجر می شود که این مسئله به رونق اقتصادی با تکیه بر افزایش صادرات منجر می شود.

 برای درک بهتر این موضوع  می توان به شرایط فعلی در آمریکا اشاره کرد که افزایش ارزش دلار به کاهش قابل توجه صادرات این کشور منجر شده است.

کاهش ارزش پول ملی یک کشور به کاهش هزینه تولید منجر شده و در نتیجه علی رغم افزایش قیمت کالا در داخل، به کاهش قیمت آن به ارزهای مرجع نظیر دلار منجر شده و در نتیجه رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی این کشور در بازار جهانی افزایش می یابد و همین امر به گسترش صادرات و در نتیجه رونق و بهبود اوضاع اقتصادی منجر می شود.

اما حتی اگر این گونه‌ هم فرض کنیم که دولت‌ با هدف افزایش صادرات و غلبه بر رکود دست به چنین کاری زده است باید قبول کنیم که تراز تجاری اقتصادی ایران چنان نیست که بتواند با کاهش ارزش ریال رونق را به اقتصاد برگرداند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها