کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گرانی ارز لوازم خانگی را 20 درصد گران کرد


کد خبر : ۳۱۴۹۱چهارشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۱۳۳۰۳۹ بازدید

بار دیگر به دنبال صعودی شدن نرخ دلار، قیمت ها در بازار لوازم خانگی به ویژه محصولات وارداتی به افزایش یافته است.
گرانی ارز لوازم خانگی را 20 درصد گران کردگرانی ارز لوازم خانگی را 20 درصد گران کرد
بار دیگر به دنبال صعودی شدن نرخ دلار، قیمت ها در بازار لوازم خانگی به ویژه محصولات وارداتی به افزایش یافته است.

بازار لوازم خانگی طی ماه‌های اخیر از جمله بازارهای بوده که رکود را به شکل جدی تجربه کرده است و با افت محسوس تقاضا مواجه شده است که طرح صدور کارت‌های اعتباری خرید لوازم خانگی داخلی هم نتوانست به این رکود پایان دهد و آخرین مشاهدات بازار و گفته‌های فروشندگان هم حاکی از ادامه و حتی تشدید این رکود است.  

به گزارش ایسنا، اما به غیر از مسئله رکود، بازار لوازم خانگی این روزها با مسئله دیگری هم روبرو شده و آن هم افزایش پنج تا ۲۰ درصدی قیمت بسیاری از کالاهاست؛ موضوعی که  مشاهدات بازار و اظهارات رئیس اتحادیه لوازم خانگی، آن را تایید می کند.

نوسانات و افزایش نرخ ارز مهمترین دلیل برای افزایش قیمت لوازم خانگی عنوان می‌شود؛ اتفاقی که در سال های اخیر تقریبا به یک رویه تبدیل شده است که اوج آن در حد فاصل سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ پس از شوک بازار ارز در آن مقطع رخ داد و بسیاری از کالاها، از جمله لوازم خانگی را دستخوش تحولات در جهت صعود قیمت‌ها کرد.   

اکنون نیز بار دیگر به دنبال صعودی شدن نرخ دلار، قیمت ها در بازار لوازم خانگی به ویژه محصولات وارداتی به افزایش یافته است. دلیلی که عمدتا از طرف بیشتر فروشندگان لوازم خانگی اعلام می‌شود افزایش نرخ دلار است اما این افزایش قیمت غیر منطقی است؛ همانگونه که رییس اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرده غیر قابل قبول است، چراکه وقتی کالایی در انبار است و قبل از گران شدن دلار وارد شده است نباید قیمت آن افزایش پیدا کند.  

به گفته طحان‌پور، این وظیفه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که بازار و قیمت‌ها را نظارت و رصد کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد. افزایش قیمت زمانی اتفاق می افتد که کالایی گران وارد شود اما وقتی کالا در انبار وجود دارد گرانی دلار نباید باعث گران شدن کالاها بشود.  

وی اظهار کرد که گران شدن کالاها پس از بالا رفتن نرخ ارز برای اقتصاد ما تبدیل به یک عادت شده است و تاثیر آن هم در بازار منفی است، شاید گردش کاذبی در بازار ایجاد کند اما رکود را تشدید خواهد کرد و باعث می‌شود مردم به جای خرید کالای جدید ترجیح می‌دهند وسایل قدیمی‌شان را تعمیر کنند.  

کاهش تقاضا؛ مسئله‌ای که در دو - سه سال اخیر گریبانگیر بازار لوازم خانگی شده و در بررسی‌های بازار هم مشهود است و رفت و آمد چندانی در بازار برای خرید وجود ندارد.

به گفته برخی از فروشندگان، بازار همچنان با رکود مواجه است و برنامه هایی مثل کارت اعتباری برای خرید کالای ایرانی هم در ماه اخیر تغییر چندانی در وضعیت تقاضا به وجود نیاورده است.

اما به نظر می رسد افزایش قیمتی که اخیر در بازار لوازم خانگی به وجود آمده کمبود تقاضا را بیش از پیش تشدید کند و به آن دامن بزند، چرا که حتی با قیمت های قبلی هم، نسبت عرضه و تقاضا در بازار متعادل نبود و طبیعتا بازار نمی تواند کشش افزایش قیمت مجددی را داشته باشد.

 از سوی دیگر بحث نظارت بر قیمت های بازار لوازم خانگی استکه به نظر می رسد آن طوری که باید، نظارت دقیقی بر چگونگی فروش و قیمت کالا وجود ندارد.

میزان افزایش قیمت کالاهای مختلف در بازار

مقایسه قیمت لوازم خانگی با قیمت ماه‌ها و حتی هفته های اخیر نشانگر افزایش قیمت در بیشتر اقلام است، هر چند که این افزایش برای همه اجناس یکسان نیست و تقریبا بین پنج تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

ماشین لباسشویی، اجاق گاز، یخچال و فریزیر، جاروبرقی چرخ گوشت، آبمیوه گیری، سرخ کن و مایکروفر از جمله مهمترین و پر مصرف ترین لوازم خانگی است که نگاهی به قیمت های شان می تواند وضعیت کلی بازار لوازم خانگی را مشخص کند.

ماشین لباسشویی از حدود ۷۰۰ هزار تا هفت میلیون تومان در بازار مشاهده می شود؛ به عنوان نمونه ماشین لباسشویی در یکی از برندهای خارجی با ظرفیت هفت کیلوگرم از قیمت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت یخچال و فریزر تقریبا از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می شود و به بیش از ۲۰ میلیون تومان هم می رسد. به عنوان مثل یخچال فریز ساید بای ساید در یکی از برندها از هفت میلیون تومان به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین اجاق گاز که در انواع مختلف بین ۵۰۰ تا حدود هفت میلیون تومان در بازار لوازم خانگی قیمت دارد، در بررسی‌های افزایش حدود پنج درصدی قیمت را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه اجاق گاز پنج شعله در یکی از برندها از دو میلیون و ۶۰ هزار تومان به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین چرخ گوشت که در انواع مختلف بین ۳۵۰ تا بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد، مدل ۲۰۰۰ وات آن در یکی از برندها از ۶۰۰ هزار تومان به ۶۴۷ هزار تومان تغییر قیمت داده است.

انواع آبمیوه‌گیری نیز که بین ۲۰۰ هزار تومان تا حدود دو میلیون تومان فروخته می‌شود، قیمت فعلی‌اش نشان‌دهنده افزایش ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به ماه‌های اخیر است.

همچنین جاروبرقی از حدود ۳۵۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. یک مدل جاروبرقی ۲۰۰۰ وات در یکی از برندها با ۱۵۰ هزار تومان با افزایش قیمت مواجه شده است.

زودپز و پلوپز نیز که از دیگر لوازم  آشپزخانه هشنمد رنج قیمتی از ۲۰۰ هزار تا یک میلیون تومان دارند که با افزایش حدود ۵۰ هزار تومانی قیمت روبرو شده است.

همچنین مایکروفر از ۶۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود که با افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی قیمت در برندها و مدل های مختلف مواجه شده است.

بخار پز نیز رنج قیمتی از ۹۵ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار در بازار تومان دارد که حدود ۱۵ هزار تومان قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

توستر نیز از ۹۰ هزار تومان تا حدود ۵۰۰ هزار تومان در بازار مشاهده می‌شود که حدود ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت دارد.

اتو بخار نیز رنج قیمتی از ۱۳۰ هزار تا حدود یک میلیون تومان دارد که با افزایش قیمت چندانی همراه نشده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها