کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نقد همزمان به رفتار قوه قضائیه و محمود صادقی


کد خبر : ۳۱۰۱۱یکشنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲:۲۵۷۳۱ بازدید

یک حقوقدان ضمن اینکه معتقد است قوه قضائیه در احضار محمود صادقی می‌توانست حسن سلیقه بیشتری به خرج دهد، از واکنش توئیتریِ این ...

یک حقوقدان ضمن اینکه معتقد است قوه قضائیه در احضار محمود صادقی می‌توانست حسن سلیقه بیشتری به خرج دهد، از واکنش توئیتریِ این نماینده مجلس نیر انتقاد کرد.

كامبیز نوروزی در روزنامه «آرمان» نوشت: محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه هفته گذشته در وقت اداری جهت انجام تحقیقات، در دادسرا حضور یافت. او پس از حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه و انجام تحقیقات درباره اتهامات مطروحه توسط بازپرس پرونده و با صدور قرار كفالت و با معرفی كفیل آزاد شد.

این خبر دو معنا دارد؛ یكی اینكه به محمود صادقی تفهیم اتهام شده و اینك او از نظر قضائی متهم است. خبر چیزی از عنوان اتهامی او نگفته است. دوم اینكه قرار كفالت «بعد از قول شرف» سبك‌ترین قرارتامین است. وقتی برای متهمی قرار كفالت صادر می‌شود به معنای این است كه اتهام او چندان سنگین نبوده و متهم نیز از نظر شخصیت فردی و اجتماعی و سابقه كیفری، فردی مورد اعتماد است و بازپرس می‌تواند با اخذ قرار سبكی مانند كفالت، از حضور متهم در مراحل مختلف تحقیق و سپس دادرسی اطمینان كافی داشته باشد. نگرانی‌هایی مانند بیم فرار و اختفا و امحای آثار جرم و ... نیست.

قاعدتاً اگر بازپرس از نظر قضایی ضروری تشخیص می‌داد، قرار سنگین‌تری مانند وثیقه صادر می‌كرد ولی معلوم است كه بازپرس نیازی به قرار سنگین‌تر ندیده است. حال این نكته مطرح است كه وقتی بازپرس محترم كه با آگاهی از پرونده امر، از نوع اتهام محمود صادقی آگاه بوده است و نیز قاعدتاً از وضعیت فردی و اجتماعی او به عنوان یك نماینده شناخت كافی می‌توانسته داشته باشد، آیا بهتر نبود در مسائل مربوط به ابلاغ و دعوت صادقی به بازپرسی، درچارچوب مقررات قانونی، از حسن سلیقه بیشتری بهره‌برداری می‌شد تا آن ماجرای صدور برگ جلب و ابلاغ شبانه و ابعاد بحران‌خیز و عدم قبول برگ جلب توسط صادقی «كه می‌تواند مورد نقد باشد» پیش نیاید؟

این روزها بیش از همیشه به تلاش برای وفاق قانونی و گفت‌وگوی همگانی نیازمندیم. آقای محمود صادقی نماینده مجلس در توئیتر خود، یادی از شاعر بزرگ معاصر پروین اعتصامی كرده است و دو بیت از این شاعر گرانقدر را توئیت كرده است كه اصلا دوست ندارم آن را در اینجا نقل كنم. سال‌های طولانی است كه اینجانب خود بیش از ده‌ها یادداشت و مصاحبه در نقد پاره‌ای رفتارهای برخی از نهاد‌ها داشته‌ام، اما همه اینها اصلا موجب آن نیست كه بر این توئیت ایشان و نقل این دو بیت ایراد و خرده جدی نگیرم و نگویم كه توئیت این دو بیت توسط ایشان در این روزها كار درستی نیست و هیچ كمكی به حل هیچ مشكلی نمی‌كند.

زبان تعامل و گفت‌وگو یا زبان حقوق و قانون، زبان منطق و استدلال است. كما اینكه خود ایشان نیز با وجود آنكه احضار خود توسط دادسرا را برنمی‌تابید اما باز هم در دادسرا حاضر شد و مراحل مربوطه طی شد. از زبان منطق و استدلال می‌توان دفاع كرد اما از زبان تندگویانه، نه. اگر قرار است با اندیشه اصلاح‌طلبانه كاری برای اصلاح امور بشود، چه در مجلس، چه در هرجای دیگر، از چنین زبان و ادبیاتی كه خود راه را بر اصلاح می‌بندد باید پرهیز كرد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها