کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سعید لیلاز: دلار از 3800 تومان ارزان‌تر نمی‌شود


کد خبر : ۳۰۹۴۲جمعه، ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸:۵۶۵۴۵۲ بازدید

دلار به کانال 3800 تومان عقبگرد کرد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که سرکشی عجیب دلار درهفته گذشته قیمت‌ها را به نزدیک 4 هزار تومان ...

شهروند| دلار به کانال 3800 تومان عقبگرد کرد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که سرکشی عجیب دلار درهفته گذشته قیمت‌ها را به نزدیک 4 هزار تومان رسانده بود. از تقاضای کریسمس تا التهاب ترامپ و دستکاری بازار توسط دولت برای رفع کسری بودجه دلایلی بود که برای رکوردهای عجیب دلار عنوان شد.

با این حال، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی رسانه‌ها را مقصر و عامل جهت‌دهی به بازار معرفی کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت؛ نوسان قیمت مقطعی است.

بهاءالدین‌ هاشمی اقتصاددان و کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: نوسان قیمت دلار نشان‌دهنده آن است که قیمت دلار واقعی نیست و این تنش‌ها دوباره در بازار ارز تکرار می‌شود.  

سعید لیلاز اقتصاددان نیز به ساعت 24 گفته است: به نظر من دولت به‌طور نامحسوس در تعدیل قیمت دلار دخالت خواهد کرد اما قیمت هر دلار آمریکا بار دیگر به 3600 تومان یا کمتر برنمی‌گردد و روی عدد 3800 تومان یا نزدیکی آن می‌ایستد.  او ادامه داد: این عدد برای واقعی‌شدن نرخ دلار طبیعی است و آثار تورمی آن چندان نیرومند نیست و نباید درباره این رخداد خیلی متعجب شد و جنجال راه انداخت.  او درباره پیامدهای افزایش نرخ دلار گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد رونق بگیرد، لازم است که این اتفاق بیفتد تا شرایط از یخ‌زدگی بیرون آید. دولت سه‌سال بود که خوب یا بد اجازه نداد نوسان نرخ ارز شدید شود و نوعی دستکاری غیرمحسوس بر نرخ‌ها اعمال شده و نرخ تغییر ارزهای معتبر کمتر از تورم عمومی بوده و باید این تطابق رخ می‌داد.

لیلاز توضیح داد: یکی از پیامدهای افزایش نرخ ارز کاهش شتاب سپرده‌گذاری در بانک‌ها و آمدن بخشی از منابع پولی و نقدینگی به بازار ارز است. این تحلیلگر اقتصادی درباره واکنش اقتصاددانان نهادگرا که معتقدند، افزایش نرخ ارز به زیان تولید است، چون قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد، گفت: واقعیت‌ها را باید قبول کرد. ارز نیز در کلیت خودش کالای قابل دادوستد است و نمی‌توان قیمت آن را با اراده سیاسی و خواست یک گروه منجمد کرد. افزایش قیمت دلار به مثابه یک ارز معتبر در اقتصاد کشورهایی که از این ارز استفاده می‌کنند، یک اتفاق طبیعی است.

مگر قیمت لیر ترکیه درهمسایگی ایران در یک دوره کمتر از یک‌سال، 25 درصد نسبت به دلار ارزان نشد. به اعتقاد لیلاز 7 دلیل وجود دارد که موجب افزایش قیمت دلار شد که برخی از این دلایل به سمت تقاضا برمی‌گردد و برخی از سمت تقاضا بوده است.

به‌طور مثال، شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده پتروشیمی به دلیل کاهش صادرات ارز کمتری به بازار عرضه کردند و این بر قیمت دلار اثر داشت. در این روزهای تازه سپری شده تقاضا برای ارز ازسوی حدود 2 میلیون زایر کربلا نیز بر بازار فشار آورد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها