کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعرفه واقعی واردات خودرو به ایران چقدر است؟ + جدول


کد خبر : ۳۰۸۹۹دوشنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۳۱۲۰۴۸۶ بازدید

طبق اعلام رسمی، تعرفه واردات خودرو بین 40 تا 55% متغییر است. اما چرا با ورود برخی از خودروها شاهد قیمت‌گذاری نجومی هستیم؟
تعرفه واقعی واردات خودرو به ایران چقدر است؟ + جدولتعرفه واقعی واردات خودرو به ایران چقدر است؟ + جدول

طبق اعلام رسمی، تعرفه واردات خودرو بین 40 تا 55% متغییر است. اما چرا با ورود برخی از خودروها شاهد قیمت‌گذاری نجومی هستیم؟ چرا بی‌کیفیت ترین خودروهای وارداتی چینی نیز قیمتی بالا و دور از دسترس مردم دارند؟ واقعیت این است که 14 عامل در افزایش نجومی قیمت‌های خودروهای وارداتی تاثیر دارد و تعرفه تنها یکی از آن‌هاست. در این مقاله به بررسی این هزینه‌های اضافی خاموش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چه هزینه‌هایی در گمرک اضافه می‌شود؟

1. اولین نکته، ارزش CIF خودرو است. این پارامتر، ملاک اصلی گمرک برای قیمت‌گذاری خودروست و محاسبات را بر این مبنا انجام می‌دهد. CIF شامل جمع موارد زیر است:

  • قیمت خرید خودرو ( شامل قیمت پایه و آپشن‌های آن)
  • بیمه خودرو تا بندر مقصد
  • هزینه حمل تا بندر مقصد

2. پس از ورود خودرو به گمرک، تعرفه واردات باید پرداخت شود. این تعرفه بسته به حجم موتور خودرو متفاوت و در جدول زیر قابل مشاهده است

حجم موتور تا 2000 سی‌سی 40%
حجم موتور از 2001 تا 2500 سی‌سی 55%
حجم موتورهای بالاتر از 2500 سی‌سی ممنوع


3. پرداخت عوارض زیر نیز جزو ملزومات است. بهای این بسته 8 گانه، 60% ارزش خودرو تمام می‌شود.

  • هزینه ی انبار داری تخلیه و بارگیری عوارض بندری
  • عوارض هلال احمر
  • عوارضی جهت خرید امبولانس
  • هزینه ثبت سفارش
  • هزینه‌های مربوط به شرکت استاندارد
  • عوارض وزارت راه و شهر سازی ( در صورت استفاده از حمل ناوگان خارجی)
  • هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون
  • هزینه‌های اسقاط خودروی فرسوده ( که با توجه به مصرف سوخت خودروی وارداتی از 1 تا 4 عدد متغیر است)

 

چه هزینه‌هایی را واردکننده اضافه می‌کند؟
 

حال، وارد کننده نیز باید هزینه هایی را بر روی خودرو لحاظ کند. این هزینه‌ها عبارتند از:

  • هزینه‌های خدمات پس از فروش و گارانتی (3 درصد CIF)
  • هزینه‌های انبارداری
  • هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو (PID)
  • هزینه حمل و نقل خودرو به مراکز PID و از PID به مراکز فروش
  • هزینه شماره‌گذاری که 10 درصد هزینه C&F است. (C&F مجموع قیمت خودرو و هزینه حمل به کشور است)
  • 8 درصد هزینه C&F به عنوان عوارض و مالیات شماره‌گذاری به حساب اداره دارایی
  • 4 درصد به عنوان سود واردکننده
  • 9 درصد نیز هزینه مالیات بر ارزش افزوده است

 

مردم؛ بهای پیشرفت صنعت خودروسازی
 

به عقیده کارشناسان، مجموع عوارض خودرو عددی در حدود 100 تا 110% است. یعنی قیمت خودروهای وارداتی حدود دو برابر قیمت جهانی آن برای مشتری ایرانی آب می‌خورد. این در حالی است که ایران از لحاظ سرانه درآمد سالانه در بین کشورهای جهان در رتبه 96 قرار دارد و مردم در کشورهایی نظیر جزيره سيشيل بیشتر از دو برابر و قبرس بیش از 6 برابر، کویت 11 برابر وقطر با 16 برابر سرانه درآمدی ایران، نصف قیمت خودرو را نسبت به مردم ایران پرداخت می کنند.

این شرایط ناعادلانه‌ای است که سال‌ها برای ارتقای صنعت خودروسازی داخلی به مردم تحمیل شده و با وجود این حمایت‌ها، پیشرفت صنعت خودروسازی بسیار آهسته است و در این میان، گلایه‌های مردم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. در واقع هزینه ارتقای صنعت خودرو را مردم با جان خود پرداخت می‌کنند یا اگر بهتر بگوییم، سال‌هاست که بهای بی‌کفایتی برخی مدیران این صنعت را مردم پرداخت کرده‌اند.

c9fgj5b0iiz30hooe.jpg

اگر به بحث اصلی یعنی تعرفه خودرو بازگردیم، ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی نیز درصورتی درست است که تمام شرایط عادی باشد اما همیشه شرایط عادی نیست. در بعضی از شرایط خاص (!) خودروهای بالای 2500 سی سی نیز از دریچه‎های نامرئی وارد کشور می‌شوند. در واقع قانون برای برخی‌ها، ناشناخته و امری دست‌وپا گیر تلقی می‌شود و به همین دلیل ضرورتی برای اجرا آن نمی‌بینند.

هر که رانتش بیش زورش بیشتر!

البته طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی در مورد تغییر قوانین نیز به گوش رسیده است. با عبور از بحران ارزی سال‌های گذشته ممکن است در قانون مربوط به غیرقانونی بودن ورود خودروها با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی تجدید نظر شود. دنیای اقتصاد در این‌باره می‌گوید وزارت صنعت معدن و تجارت با این تغییر موافق است و رسمی‌شدن نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در ایران نیز به این تغییر کمک خواهد کرد.

ممکن است معیار لوکس بودن خودرو، که هم‌اکنون خودروهای 2500 سی‌سی به بالاست، تغییر کند و قیمت پایه خودرو معیار جدید لوکس بودن تلقی گردد. در این صورت احتمالا تعرفه پلکانی که اکنون به صورت محدود وجود دارد به خودروهای لوکس تسری پیدا می‌کند. همچنین وجود نمایندگی سبب کاهش نسبی قیمت خودرو خواهد شد (البته در تئوری!) زیرا نمایندگی رسمی می‌تواند از تخفیفات شرکت خودروسازی استفاده کند اما در گذشته که ورود خودرو به صورت غیررسمی بود چنین تخفیفاتی نیز وجود نداشت. بنابراین اگر واردکننده در گروه نمایندگی‌های رسمی نباشد، همچنان امکان دستکاری در قیمت‌ها وجود دارد.

در مورد تغییرات تعرفه در سال آینده نیز محسن طیبی نیا، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت دولت برنامه‌ای برای افزایش (!) تعرفه در سال آینده ندارد و تعرفه‌های سال 96 مانند سال 95 خواهد بود. گویا کلید حل مشکلات در قفل، شکسته شده است.

 

محاسبه تعرفه واقعی برخی خودروها
 
خودرو مدل سال ساخت حجم انجین

ارزش دلاری

(هزار دلار)

ارزش ریالی

(میلیون تومان)

نمایندگی/بازار

(میلیون تومان)

حداقل اختلاف قیمت
ب‌ام‌و 220i کوپه 2016 2015 2.0L 43 131 290 %121
ب‌ام‌و 428i گرن کوپه 2016 2015 2.0L 52 - 53 163 - 166 380 %128
ب‌ام‌و X1 25i 2016 2016 2.0L 46 142 314 - 330 %132
ب‌ام‌و X3 28i 2016 2015 2.0L 61 - 63 190 - 196 390 - 395 %101
ب‌ام‌و X4 28i 2016 2016 2.0L 60 - 63 190 - 196 450 %129
 
پورشه ماکان 2017 2016 2.0L 84 262 550 (بازار) %109
پورشه باکستر S 2017 2016 2.5L 88 274 750 (بازار) %170
 
تویوتا پریوس هیبریدی 2016 2016 1.8L 27 83 148 %78
تویوتا کرولا GLI 2016 2016 2.0L 19 60 153 (بازار) %155
تویوتا روفور 2016 2016 2.5L 30 93 245 %163
تویوتا هایلوکس دوکابین 2016 2016 2.7L 25 77 169 - 185 %140
 
رنو فلوئنس 2016 2016 2.0L 16 51 87 - 117 %129
رنو سفران 2016 2015 2.5L 23 72 124 - 189 %162
رنو داستر 2016 2016 2.0L 15 46 - 48 108 - 115 %139
رنو کولئوس 2015 2014 2.5L 21 64 165 %157
 
کیا سراتو YD 2016 2016 2.0L 19 59 135.3 %129
کیا سراتو YD کوپه 2016 2015 2.0L 18 57 135 (بازار) %137
کیا اپتیما JF 2016 2015 2.4L 22 - 23 67 - 72 182 %152
کیا اپتیما JF 2017 2016 2.4L 24 77 192 - 202 (بازار) %162
کیا اسپورتیج SL 2016 2015 2.4L 21 66 170 %157
کیا سورنتو 2016 2016 2.4L 28 85 230.2 %170
 
لکسس CT200h 2015 2015 1.8L 40 - 42 125 - 128 189 %47
لکسس ES250 2016 2015 2.5L 43 135 325 %140
لکسس NX300h 2016 2015 2.5L 54 167 333 %99
لکسس NX200t 2016 2016 2.0L 50 156 311 - 350 %124
 
مرسدس E250 2016 2016 2.0L 75 234 405 %73
 
میتسوبیشی میراژ 2016 2015 1.2L 11 33 71.3 %115
میتسوبیشی لنسر 1.6 2016 2015 1.6L 15 48 104.5 %118
میتسوبیشی لنسر 1.8 2016 2016 1.8L 17 52 134.8 %159
میتسوبیشی اوتلندر 2017 2016 2.4L 26 80 209.8 %162
 
ولوو XC90 2017 2016 2.0L 57 - 132 176 - 408 500 - 575 %41 - %184
 
هوندا CR-V 2016 2016 2.4L 30 92 234-258 %180
 
هیوندای اکسنت 2016 2015 1.6L 13 41 106.1 %158
هیوندای النترا 2016 2015 1.8L 17 52 126 - 137 (بازار) %163
هیوندای توسان TL 2016 2015 2.0L 24 75 166 - 192 %156
هیوندای سانتافه 2016 2016 2.4L 26 82 176 - 213 (بازار) %160

# قیمت‌های جدول فوق (ارزش دلاری و ارزش ریالی) برگرفته از آمار گمرک کشور در شهریورماه 95 است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها