کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات طرح سازمان حمایت برای واردات خودرو


کد خبر : ۳۰۶۲چهارشنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴:۰۹۸۶۸۱ بازدید

بر اساس طرحی که سازمان حمایت برای واردات خودرو پیگیری می‌کند، واردات خودرو توسط افراد متفرقه و خارج از نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز خارجی متوقف خواهد شد.

در طرحی که توسط سازمان حمایت دنبال می‌شود، واردات خودرو توسط غیر نمایندگی‌ها متوقف خواهد شد.

یک مقام آگاه در این مورد به فارس گفت: ظاهراً قرار بود این موضوع توسط رئیس سازمان حمایت در نشست خبری امروز اعلام شود، ولی به دلیل اینکه هنوز امضاهای لازم از سوی وزیر صنعت و برخی مسئولان اخذ نشده است، این اتفاق نیفتاد و تقوی تعیین تکلیف این مسئله را به 10 روز آینده موکول کرد.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از 50 درصد خودروهای وارداتی به کشور توسط افراد متفرقه و غیر نمایندگی‌ها صورت می‌گیرد و 75 تا 80 درصد واردات 3 برند خودرویی به کشور در سال جاری توسط افراد متفرقه صورت گرفته و شرکت‌های مادر در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تاکنون 25 درصد خودروهای این 3 برند از طریق غیر نمایندگی‌ها به کشور وارد می‌شد، ولی در حال حاضر سهم آنها به 50 درصد رسیده است.

این مقام آگاه ادامه داد: در چنین شرایطی 90 درصد محصولات هیوندایی و کیا از طریق غیر نمایندگی‌ها و 100 درصد محصولات تویوتا نیز از طریق افراد متفرقه به کشور وارد شده است، در واقع حدود 5 سال است که به دلیل برخی مشکلات واردات محصولات تویوتا توسط نمایندگی رسمی این شرکت به ایران متوقف شده است.

وی گفت: بحث‌هایی در مورد تسهیل واردات خودرو مطرح است تا بر این اساس، مدارک لازم برای تمدید فعالیت نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز تسهیل شود.

 هر چند با اجرای این طرح واردات خودرو کاهش می‌یابد، ولی کارشناسان بازار خودرو معتقدند اجرای این طرح باعث می‌شود خودروهای وارداتی از نظر فنی با محصولی که تأییدیه نوع دریافت کرده‌اند، مطابقت داشته باشند و به طوری که اگر قرار است خودرویی با استاندارد یورو 5 به ایران وارد شود، به جای آن خودروی یورو 3 وارد نشود و یا اینکه به جای خودروی 6 ایربگ خودروی تک ایربگ به مشتری عرضه نشود.

فرید زاوه، یک کارشناس بازار خودرو در این مورد به فارس گفت: در حال حاضر واردات خودرو توسط افراد متفرقه قابل پیگیری نیست و مشخص نیست که با کارت بازرگانی چه کسی نسبت به واردات اقدام شده است.

وی توضیح داد: علاوه بر این، وقتی که خودرو از طریق افراد متفرقه به کشور وارد شود، دولت نمی‌تواند به طور کامل به درآمدهای مالیاتی خود برسد.

زاوه با بیان اینکه مالیات مربوط به واردات خودرو شامل عوارض گمرک، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد می‌شود، گفت: این مالیات از نمایندگان رسمی دریافت می‌شود، ولی افراد متفرقه از پرداخت آن خودداری می‌کنند که ضرر مالیاتی و کاهش درآمد را برای دولت به همراه دارد.

 سید جواد تقوی رئیس سازمان حمایت امروز از اصلاح آئین نامه واردات خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پیشنهادات مربوط به اصلاح این آئین نامه به شورای سیاست‌گذاری خودرو ارایه شده است و بر اساس آن، هر شخص حقیقی و حقوقی وارد کننده خودرو حتماً الزام تضمین ارایه خدمات پس از فروش آن را صورت دهد.

وی افزود: پیشنهاد این بخش به شورای سیاست‌گذاری خودرو ارایه شده است که امیدواریم به زودی به تصویب نهایی برسد.

وی ادامه داد: عارضه ای که برای خودروهای وارداتی که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی وارد کشور می شود رخ می دهد، این است که ارایه خدمات پس از فر وش در مورد این خودروها لحاظ نشده است که بر این اساس، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در سال جاری و سال 93 بر روی آن تمرکز بیشتری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از خودروهای وارداتی که از سوی برخی شرکت‌ها به فروش می رسند در موضوع ارایه خدمات پس از فروش برنامه خاصی ندارند و مردم بلاتکلیف هستند، بنابراین تاکید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این است که هر وارد کننده ای اعم از حقیقی و حقوقی فارغ از اینکه چه تعداد خودرو وارد کشور می کند، مکلف است براساس آئین نامه جدید، تکلیف ارایه خدمات پس از فروش را نیز مشخص کند.

به گفته تقوی، وقتی که یک فرد حقیقی و حقوقی نمایندگی خودروهای وارداتی را که به فروش می رساندند، را ندارد، بنابراین باید زمینه ارایه خدمات پس از فروشش را به هر ترتیبی فراهم کند که هم اکنون اصلاح آئین نامه واردات خودرو در دستور کار شورای سیاست‌گذاری خودرو قرار گرفته است و در آن بر ضرورت ارایه خدمات پس از فروش تاکید شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها