کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گره ترافیکی تهران با اولین برف


کد خبر : ۳۰۵۱۴سه شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۸:۴۷۲۳۱۲ بازدید

نخستین بارش برف پاییزی اگرچه توانست پس از 11 روز پی‌درپی تنفس هوای ناسالم، کیفیت هوای «پاک» را برای پایتخت‌نشینان به ارمغان ...
گره ترافیکی تهران با اولین برفگره ترافیکی تهران با اولین برف

نخستین بارش برف پاییزی اگرچه توانست پس از 11 روز پی‌درپی تنفس هوای ناسالم، کیفیت هوای «پاک» را برای پایتخت‌نشینان به ارمغان بیاورد، اما به دلیل سوء‌مدیریت سبب تشدید ترافیک کور خودروها در معابر مختلف شهر به‌ویژه در مناطق شمالی پایتخت شد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از دنیای‌اقتصاد، بارش برف و باران پاییزی در آخرین روز آبان‌ماه که در اغلب نقاط پایتخت تا پاسی از شب ادامه داشت، بسیاری از شهروندان را با ترافیک سنگین صبحگاهی در روز گذشته مواجه کرد، به نحوی که زمان سفر برخی از شهروندان به‌ویژه در مناطق یک، دو و سه تهران در مسیرهای همیشگی بین دو تا چهار برابر زمان همیشگی افزایش یافت. با وجود اینکه سازمان هواشناسی از چند روز قبل نزولات جوی در تهران را پیش‌بینی کرده بود، طوری که همه شهروندان تهرانی انتظار بارش برف در روز یکشنبه و حتی ادامه بارش‌ها در دوشنبه را داشتند، ترافیک فلج‌کننده شهر نشان داد مدیران شهری یا از این پیش‌بینی‌ها غافل بوده‌اند یا نسبت به پیش‌بینی تمهیدات ترافیکی لازم به منظور تسهیل تردد خودروها در معابر برفی کوتاهی کرده بودند.

مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» حاکی از ترافیک سنگین صبحگاهی در معابر شمال،‌ شمال‌غرب و شمال شرق تهران است به شکلی که ترافیک بزرگراه‌ها و معابر شریانی درجه یک، حتی به محورهای شریانی درجه دو هم پس زده بود. از طرفی با وجود پیش‌بینی محل‌های دپوی شن‌وماسه و نمک، در اغلب معابر یخ‌زده ‌غرب شهر نشانه‌ای از نمک‌پاشی مشاهده نمی‌شد؛ هرچند مسوولان شهرداری تهران بعد از رویارویی با ترافیک روز گذشته، مدعی شدند از ساعات اولیه یکشنبه شب شن‌پاشی و نمک‌پاشی معابر بزرگراهی و محورهای شریانی شمال تهران صورت گرفته بود. کوتاهی در برف‌روبی کامل معابر شمال شهر سبب شد که رانندگان ناچار شوند سرعت خود را به حداقل برسانند و این امر ترافیک را دامنگیر تمام معابر اصلی و فرعی کرده بود و این‌طور به نظر می‌رسید که پلیس راهنمایی و رانندگی و مدیران شهری در مواجهه با برف و یخ‌بندان نقشه و برنامه از پیش تعریف شده‌ای نداشتند. باریدن نخستین برف پاییزی موجب شد روز گذشته محورهای شهید همت، رسالت، شهید چمران، یادگار امام‌(ره)، نیایش و شهید مدرس در ساعات صبحگاهی قفل شود.

در این بین سیدمازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران علت ترافیک صبحگاهی دیروز را عدم تجهیز خودروهای شخصی به لوازم فصل سرما نظیر یخ‌شکن عنوان کرده بود. این اظهارات در حالی مطرح شد که اولین برف پاییزی امسال سنگین نبود و تنها در برخی از مناطق باریده بود، بنابراین قاعدتا برف‌روبی به موقع معابر در طول ساعات یکشنبه شب می‌توانست از لغزندگی معابر به شکل مطلوبی جلوگیری کند و خودروها حتی بدون تجهیزاتی همچون یخ‌شکن هم بدون مشکل در سطح شهر تردد کنند. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز به‌عنوان یکی دیگر از متولیان مدیریت ترافیک علت شدت ترافیک صبح دیروز را افزایش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش سرعت متوسط تردد در معابر شهر عنوان کرده و گفته بود: به‌رغم شن‌پاشی معابر توسط شهرداری، به دلیل کاهش دما معابر ترافیکی دچار یخ‌زدگی شد و با توجه به جغرافیای تهران و شیب تند شمال شهر، عدم کنترل وسایل نقلیه به تشدید ترافیک دامن زد.

مهماندار با اذعان به اینکه در زمان یخ‌زدگی باید شن و نمک ویژه در معابر پاشیده شود و در عین حال استفاده از زنجیر چرخ در خودروها لازم به‌نظر می‌رسد گفت: این در حالی است که با توجه به کاهش دما طی دو روز هماهنگی‌های لازم با شهرداری صورت گرفته بود و دپوهای شن و نمک در محل‌های موردنیاز تعبیه شده‌اند. مهماندار با بیان اینکه در شرایطی که کاهش دما و بارش باران و برف را داریم، میزان استفاده از خودروهای شخصی افزایش می‌یابد، ادامه داد: این سه عامل شامل کاهش سرعت تردد، عدم استفاده از یخ‌شکن و افزایش استفاده از خودروهای شخصی ترافیک سنگین صبحگاهی دیروز را رقم زدند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز از آمادگی کامل نیروهای شهرداری از چند روز قبل درخصوص بارش برف و باران خبر داد و مدعی شد نیروهای شهرداری در ۴۸ ساعت گذشته با آماده‌باش کامل حضور موثر و هدفمندی در مناطق مختلف شهر تهران داشته‌اند، اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از عدم آمادگی شهرداری‌های مناطق شمالی تهران برای مواجهه با نزولات آسمانی انتقاد کرد. وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید برای همه موارد آمادگی و برنامه‌ریزی کافی داشته باشد، اظهار کرد: پس از مدت‌ها آلودگی هوا در تهران، بارش برف و باران موجبات کاهش آلودگی را فراهم کرده بود که به دلیل عدم آمادگی برای مواجهه با نزولات آسمانی گره‌های ترافیکی در برخی مناطق شمالی لبخند را بر لبان شهروندان خشکاند.

شاکری به ترافیک سنگین صبحگاه دیروز در بزرگراه‌های یادگار امام(ره) مسیر جنوب به شمال و نیایش اشاره کرد و افزود: با توجه به اعلام هواشناسی نسبت به بارش برف در تهران در روز سه‌شنبه، ظاهرا بارش زودهنگام در مناطق شمالی شهر و عدم آمادگی شهرداری‌های این مناطق، شهروندان با ترافیک بسیار سنگین مواجه شدند.وی بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به تکمیل مترو و بهره‌برداری زودهنگام ایستگاه‌های در دست احداث و خطوط تکمیل شده تاکید کرد و افزود: امروز شاهد سرگردانی مسافران و شهروندان در این گره‌های ترافیکی بودیم اما اگر حمل و نقل عمومی توسعه یافته در تمام مسیر‌ها داشتیم، شاید کمی از این فشارها بر شهروندان کاسته می‌شد. به اعتقاد وی، در این شرایط کمبود یک هزار واگن مترو بیش از پیش به چشم می‌آید و از این‌رو دولت و مدیریت شهری باید همه اهتمام خود را برای تجهیز و تکمیل مترو به‌کار ببندند. اقبال شاکری همچنین به عدم ارائه خدمات مناسب توسط رانندگان تاکسی به شهروندان مانده در راه اشاره کرد و افزود: متاسفانه در چنین مواردی تاکسی‌ها و ماشین‌های خطی که در این مسیر‌ها هر روزه تردد داشتند، خدماتشان را به دلیل ترافیک ارائه نمی‌دهند که این خود مشکل را بیش از پیش می‌کند، بنابراین باید برای رفع این مشکل هم چاره‌ای اندیشیده شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها