کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ترامپ و فرضیه 1500 دلاری بهای اونس طلا


کد خبر : ۳۰۴۵۴یکشنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷:۵۹۳۹۲۸ بازدید

پس از پیروزی ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازارهای مالی دنیا به ویژه طلا با نوسانات شدیدی مواجه شد؛ ولی سوال اساسی اینجاست که ...

پس از پیروزی ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازارهای مالی دنیا به ویژه طلا با نوسانات شدیدی مواجه شد؛ ولی سوال اساسی اینجاست که آیا بهای اونس طلا با روی کار آمدن میهمان جدید کاخ سفید به روند صعودی روی خواهد آورد یا خیر؟

به گزارش ایران‌جیب به نقل از سایت طلا، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحلیلهای بسیاری در سایتهای مختلف مبنی بر فاجعه آمیز بودن انتخاب ترامپ و اثرات مخرب آن بر اقتصاد جهانی و رشد بهای طلا منتشر شد، ولی پس از رأی آوردن این نامزد جمهوری خواه، قیمت جهانی طلا پس از یک نوسان 100 دلاری عقب نشینی کرد و در محدوده 1228 دلار آرام گرفت.

اما نکته ای که در این میان توجه بسیاری از صاحبنظران و سرمایه گذاران بین المللی را به خود جلب کرده آینده این فلز زرد گرابهاست که به رئیس جمهور جدید آمریکا وابسته شده است. برای بررسی این موضوع بد نیست ابتدا با "دونالد جان ترامپ" رئیس جمهور جدید آمریکا و دیگاههای او بیشتر آشنا شویم.

ترامپ متولد و بزرگ‌ شده شهر نیویورک است. وی در سال 1968 با مدرک کارشناسی اقتصاد از مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد و حین تحصیل در دانشگاه در شرکت هلدینگ پدرش، "فِرِد ترامپ" کار می‌کرد. ترامپ از سال 1971 کنترل این کسب ‌و کار خانوادگی را با سمت رئیس هیئت‌ مدیره در دست گرفت و سپس آن را به «سازمان ترامپ» تغییر نام داد.

رئیس جمهور 70 ساله ایالات متحده که از سوی مجله فوربز در زمره 500 فرد ثروتمند جهان معرفی شده، کسب‌ و کار پر رونق و 3 ازدواجش دهه‌هاست پوشش گسترده رسانه‌ای را به خود جلب کرده است. علیرغم آنکه ترامپ را می‌توانیم یک اقتصاددان و خبره بازار مسکن در ایالات متحده بدانیم، با این حال شغل اصلی وی هیچ‌گاه باعث نشده که از بازار سهام شرکت‌های فناوری آمریکایی غافل شود، و او همکنون سهامداری بزرگ در بازار شرکت های فناوری است.

در همین حال مدیران شرکت‌های فناوری آمریکایی با توجه به سیاست‌های ترامپ، دل خوشی از وی نداشته، به طوری که مدیرعامل اچ پی در تازه‌ترین واکنش خود به انتخاب ترامپ اعلام کرده است اگر او شعارهای تبلیغاتی خود در رابطه با پیمان تجارت آزاد میان دولت‌های آمریکای شمالی موسوم به نفتا را عملیاتی کند، شرکت‌های فناوری آمریکایی به شدت آسیب پذیر می‌شوند؛ زیرا از یک سو بایستی هزینه تمام شده محصولات خود را پایین بیاورند و از سوی دیگر در بازار جهانی با شرکت‌های بزرگ چینی همچون لنوو رقابت کنند که این امر با سیاست‌های رئیس جمهور ترامپ در تناقض است.

ترامپ که اظهار نظرهای ضدونقیضی را طی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد، موجب بروز واکنشهای بسیاری از طرف فعالان حوزه سیاست و اقتصاد شد و بازتاب متفاوتی در کشورها و مناطق مختلف جهان از جمله؛ اتحادیه اروپا شد. بطوریکه رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی انگلیس_ام ای 6) با بیان اینکه عصبانیت ترامپ می تواند منجر به ایجاد جنگ هسته ای همه گیر در جهان میان آمریکا و چین و یا آمریکا و روسیه شود، نسبت به عواقب احتمالی این رفتار هشدار داد.

مهمترین نظرات ترامپ در آمریکا را می توان کاهش مالیات و افزایش هزینه ها دانست که موجب رشد فزاینده بدهی های این کشور خواهد شد. تأکید وی بر ملی گرایی و مقابله و اخراج 3 میلیون کارگر خارجی و پناهجویان مکزیکی را می توان از دیگر دیدگاههای پیرترین رئیس جمهور آمریکا عنوان کرد.

او بر مقابله اقتصادی بر چین تأکید کرده و بر بسیاری از پیمانها و قراردادهای تجاری آمریکا طی دهه های گذشته انتقاد دارد و مهمترین اقدام خود را افزایش رشد اقتصادی این کشور بیان می کند.

پرچالش ترین دیدگاه ترامپ اختلاف نظر وی با فدرال رزرو(بانک مرکزی) آمریکا می توان عنوان کرد که تأثیرات زیادی را بر قیمت جهانی طلا خواهدگذاشت.

فدرال رزرو آمریکا در دسامبر سال گذشته میلادی نرخ بهره بانکی این کشور را برای اولین بار طی 10 سال گذشته از 0.25 درصد به 0.5 افزایش داد که این امر سبب رشد بهای دلار و افت قیمت جهانی طلا شد. این بانک در نظر دارد بار دیگر در نشست دسامبر سال جاری نیز در مورد افزایش نرخ بهره تصمیم گیری کند. احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در این نشست بسیار بالا بود ولی با پیروزی ترامپ در انتخابات اخیر این موضوع را تحت شعاع قرار خواهد داد.

عدم سابقه سیاسی، شفاف نبودن مواضع او و ناشناخته بودن ترامپ همه و همه باعث شد تا قبل از انتخابات نقطه نظرات به سمت وی متمایل نباشد و نظرسنجی ها را به سمت هیلاری کلینتون متمایل کند. امری که ظاهر افکار عمومی را فقط درگیر خود کرده بود ولی حقیقت چیز دیگری بود.

نتیجه ای که 9 نوامبر(19 آبان) با خروجی الکترالها بیرون آمد چیز دیگری بود که برخلاف نظرسنجی ها حکایت از پیروزی ترامپ داشت. ظاهراً مردم آمریکا بدون توجه به ظواهر و جو موجود در فضای آمریکا به خواسته واقعی خودشان رأی داده بودند.

با انتشار خبر ریاست جمهوری ترامپ، نوسان بازارهای جهانی رقم خورد و طی دو روز اونس جهانی طلا با حداکثر نوسان مواجه شد. در روز اول طلا 50 دلار رشد کرد و روز بعد همان مقدار کاهش و سپس حدود 50 دلار دیگر ریزش کرد تا جو روانی بازار را به حداکثر التهاب برساند.

پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتیجه آرای پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخنان تازه ای بر زبان راند.تعدیل دیدگاهای وی و عقب نشینی از اظهارنظرهای افراطی که بیشتر مصرف و کاربرد انتخاباتی داشت و همچنین صحبتهای ضد و نقیض او بازارهای جهانی را تعدیل کرد.

بدین ترتیب بازارهای جهانی به آرامش نسبی فرو رفت . با توجه به اینکه طلا نسبت به ارزها و نفت سرمایه گذاری مطمئنی برای فعالان اقتصادی در شرایط ریسک به شمار می رود، در زمان اعلام نتایج وارد کانال 1300 دلاری شد و در بالاترین قیمت بر قله 1338 دلاری ایستاد ولی بخشی از آنچه که با روشن شدن نتایج انتخابات در بازارها شاهد بودیم و به رفتارهای هیجانی بازارها باز می گشت به نوعی با مشخص شدن این ماراتن قیمت هضم شد و تعادل نسبی در بازار بازگشت.

آنچه مسلم است سرمایه گذاران بین المللی منتظر روشن شدن سیاست های اقتصادی و مالی ترامپ هستند و سیاست هایی که موجب نگرانی شدید سرمایه گذاران شده است. این مساله نهایتاً موجب افزایش تقاضا برای فلزات گرانبها خواهد شد.

اما دلایل طرفداران رشد قیمت طلا با پیروزی دونالد ترامپ چیست؟ آنچه عنوان می شود سیاست های اقتصادی و مالی و ارزی ترامپ به نفع قیمت طلا و نقره بوده و این امر قیمت این فلز زرد را در میان مدت می تواند به بیش از 1500 دلار افزایش دهد.

تحلیلگران اقتصادی در مورد احتمال افزایش قیمت طلا پس از ترامپ عنوان می کنند؛ اجرای سیاست های محرک مالی از سوی دولت ترامپ موجب افزایش تقاضای داخلی و رشد نرخ تورم خواهد شد. بسیاری از سرمایه گذاران هم معتقدند که طلا پس اندازمناسب و با ارزشی در برابر تورم است. بنابراین تقاضای طلا با افزایش روبرو خواهد شد.

همچنین اگر فدرال رزرو آمریکا در واکنش به افزایش تورم، نرخ بهره را افزایش دهد، نرخ بهره واقعی همچنان پایین خواهد ماند و این مساله در آخر به سود بهای جهانی طلا خواهد بود. اجرای سیاستهای ترامپ و خطر جنگ تجاری با دیگر کشورها، نااطمینانی و نگرانی از سیاستهای ژئوپلیتیک وی می تواند سرمایه گذاران را برای خرید بیشتر طلا تشویق کند.

در همین حال ترامپ در اظهارنظری مهم برای فعالان بازار طلا اعلام کرده که قصد دارد به سیستم پولی مبتنی بر طلا بازگردد. گرچه این مساله کاملا بعید به نظر می رسد، ولی در نهایت این عوامل همگی زمینه روانی برای رشد قیمت ها را رقم خواهد زد.

آنچه برای آینده ی بازار طلا می توان متصور شد، همگی بستگی به سیاستهای رئیس جمهور جنجالی و جدید آمریکا دارد. اگر ترامپ بر اظهارنظرهای قبلی خود جامه عمل بپوشاند، بی ثباتی و نگرانی در بازارهای بین المللی و افزایش نرخ تورم سبب رشد بهای طلا خواهد شد و اظهار نظر طرفداران افزایشی طلا به وقوع خواهد پیوست و احتمال رشد بهای طلا البته در دراز مدت و کوتاه مدت وجود خواهد داشت.

اما اگر ترامپ از روی دیگر وارد شده و روی خوش خود را نشان بازار دهد، آرامش و روند کنونی بهای جهانی طلا هرگز به 1500 دلار نخواهد رسید. گرچه وضعیت تقاضای فیزیکی کشورهای نوظهور و در حال توسعه نیز بر روند قیمت طلا در بلندمدت موثر خواهد بود.

در نهایت باید واقعیت حضور ترامپ را پذیرفت و از سابقه رؤسای جمهور این کشور درس گرفت. اینکه چه جمهوری خواه و چه دموکرات در چهارچوب نظام سلطه و وظایف ابلاغی آن باید حرکت کرده و منافع عده محدودی از سرمایه داران این کشور را تأمین کرده و در خدمت آنان باشد.

نوسان بازار طلا، وقوع جنگ، فروش اسلحه، با استفاده از ابزار رسانه و فرهنگ همگی باید برای درآمدزایی بیشتر این طبقه باشد. لذا نمی توان اعتماد زیادی به نظر قطعی کارشناسان در مورد حضور و یا عدم حضور ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا در جهت نوسان بازار و التهاب آن اظهار داشت.

چهره نامناسب و هیولایی که از ترامپ در افکار عمومی مردم جهان به ویژه آمریکا ساخته شده آن چیزی نیست که بیش از اختیارات خود جولان عمل داشته باشد و بخواهد بر همه سیاستهای اقتصادی و سیاسی جهان تأثیر گذار باشد؛ پس جو روانی بازار مسلماً فروکش کرده و بهترین توصیه به سرمایه گذاران بازار طلا صبر تا فروکش کردن این نوسانات و خوابیدن غبار آشوب بازار است.

با رصد واقعی بازار و تحلیل حقیقی دورنمای بازار همگی به پیش بینی بازارهای جهانی از جمله بازار این فلز زرد گرانبها کمک خواهد کرد . لذا 1500 دلاری اونس طلا بیشتر به سیاستهای آتی ساکن جدید کاخ سفید و عملکرد وی در آغاز ریاست جمهوری بالاخص تعامل وی با فدرال رزرو و البته میزان تقاضای فیزیکی طلا بستگی دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها