کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نگاهي به عواقب حذف نام اسامي موسسات و بانكها


کد خبر : ۳۰۲۱دوشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳:۰۹۵۰۵۲ بازدید

از هفدهم ديماه تا 21 ديماه پنج روز طول کشيد تا سپرده گذاران با فشار و استرسي كه بانك مركزي به آنها وارد كرد،بدون هيچ مشاوره پزشكي و تغذيه اي حداقل چند كيلويي چربي بسوزانند و لاغر كنند!

بانك مركزي يك شبه و ناگهاني اسامي شش موسسه اعتباري و دو بانك در شرف تاسيس را از سايت خود حذف و سپس معاون نظارتي همين بانك براي تند كردن آتش با مردم و اين موسسات اتمام حجت كرد كه ديگر هيچ مسووليتي نداريم.

اين پنج روز آنچنان فشاري بر سپرده گذاران از همه جا بي خبر وارد كرد كه گويا در آتش جهنم گناه خود مي سوزند.بانك مركزي با توجه به عقبه اي كه در بروز چنين رفتار هاي هيجاني دارد،نشان داد كه هنوز " تدبير و اميد " وعده داده شده دولت يازدهم از ديوارهاي بلند ساختمان پر ابهت بانك مركزي به كارتابل مديران ارشد اين بانك رسوخ نكرده و " تهيج و نا اميدي " هنوز هم در فكر برخي جا خوش كرده است. 

مديران بانك مركزي به مانند اسلاف خود با حركت گازانبري به جاي جراحي آرام و بدون درد بيمار دست به جراحي باز همراه با درد شبكه بانكي زدند و مردم را مورد هدف قرار دادند. اما هدف از نگارش این مرقومه این است که متذکر شويم، اگر موسسه ای در حال فعالیت با مجوز یا بدون مجوز در کشور مي باشد ، دسته گلی است که مجموعه خود بانك مركزي به آب داده و این مسئله ارتباطی به مردم ندارد. 

اگر بانك مركزي توانایی برخورد جدی و مقابله با ناهنجاری های موجود در سیستم بانکی را ندارد لزومی نيست که مردم را سپر بلای خود کند. اين کار از اصل دچار مشکل بوده که با اطلاعیه موجب بر هم زدن آرامش مردم شده است. چه خوب بود كه بانك مركزي با متانت و خویشتن داری بیشتر سعی در حل مشکلات داشت.در اين مدت پنج روز به نظر مي رسد به جای ایجاد آرامش در گردش پولی، فضا متلاطم و نهایتا با بی ثباتی همراه شده است. 

البته نبايد از حق گذشت كه برخي از موسسات از روز اول به شکل غیر قانونی و بدون اخذ مجوز و از راههای فراقانونی و با استفاده از رانت شکل گرفته اند.شکی نیست که ضرری که برخیاز این موسسات فاقد مجوز و خارج از کنترل بانک مرکزی به اقتصاد کشور وارد کرده اند کم نيست. بسیاری از این موسسات و حتي برخي از بانكهاي مجوز دار به جای پرداخت تسهیلات،سپرده ها و سپرده گذاران را در سکه و ارز، ساخت و ساز مسکن، واردات ماشینهای لوکس و غیره وارد کرده و اقتصاد کشور را به ورطه نابودی کشاندند. 

امروز هم که دیگر این بخشها جذابیت خود را از دست داده این پولهای سرگردان وارد بازار بورس شده و با ایجاد حباب و استفاده از معاملات سوری و معامله با خود هر روز باعث افزایش غیر واقعی قیمت سهام می گردند. زمانی فاصله دو بانک حداقل ۵۰۰ متر درنظر گرفته شد و در ایجاد شعب این مورد مراعات می شد درحال حاضر بصورت بقالی شعب بهم چسبیده وکنترل آنها هم ازهر جهت مشکل تر است. شايد اصلاح بازار پولي كشور با آرامش و سكوت بهتر جواب دهد.به هر حال چه خوب و چه بد بسياري از اين موسسات با بكارگيري نيروهايي فعاليت مي كنند و شايد نتوان يك شبه اين نیروها را وارد گود بيكاران كرد. 

براي همين خوب است بجای علنی کردن این دعواها بصورت مکاتبات اداری و بدور از اذهان عمومی، نظارتها پیگیری شوندتا به مانند چند سال قبل مشکل بهمن ایثار پیش نیاید. فراموش نکنیم كه طبق قانون خرده بانکها که شامل موسسات اعتباری، تعاونی های اعتباری، صرافی ها و لیزینگ ها، صندوقهای قرض الحسنه مي شود،اين موسسات مي توانند در چارچوب مقررات برای جذب پولهای راکد و خرد مردم در شبکه پولی برای چرخش اقتصاد در حوزه های خود فعالیت كنند. 

پنج روز پر استرس ثابت كرد كه نمي توان يك نسخه واحد براي همه نوشت و بايد شرايط و زمينه اطلاع رساني آماده شود.البته نباید به موسسات متخلف اجازه داد که به راحتي با ادغام حذف و موسسات و بانكهايي كه راه قانوني در پيش گرفته اند به شبكه بانكي ملحق و زير چتر بانك مركزي فعاليت كنند.بانك مركزي بعنوان بازوي نظارتي و اجرايي سياست هاي پولي كشور حق دارد كه بر پول هاي راكد و سرگردان نظارت و آنها را سامان دهد اما به شرط حفظ آرامش وبا مديريت صحيح امور كه فشار رواني ايجاد نكند. به شرط ان که خود عامل صدور مجوز فعالیت نبوده باشد و مشکلات را بر گردن مردم نیندازد ! 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها