کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعتراض دکه‌داران به ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌ها


کد خبر : ۲۹۶۰۵دوشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲:۱۸۱۴۰۸ بازدید

مرداد امسال رئیس مرکز سلامت محیط و کار گفت: طرح مقابله با مراکز عرضه محصولات دخانی فاقد مجوز از اول مرداد آغاز شده است و به زودی شاهد ...
اعتراض دکه‌داران به ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌هااعتراض دکه‌داران به ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌ها

 آرمان امروز: مرداد امسال رئیس مرکز سلامت محیط و کار گفت: طرح مقابله با مراکز عرضه محصولات دخانی فاقد مجوز از اول مرداد آغاز شده است و به زودی شاهد خداحافظی با سیگار در دکه‌های روزنامه فروشی خواهیم بود. خسرو صادق نیت افزود: این طرح با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره اماکن دنبال می‌شود و از تمام مراکزی که محصولات دخانی عرضه می‌کنند بازدید خواهد شد.

قرار بود در این بازرسی‌ها مراکزی که مجوز عرضه محصولات دخانی دارند به کار خود ادامه دهند، اما مراکزی که مجوز ندارند تذکر گرفته و در صورت رعایت نکردن قانون تعطیل خواهند شد. بر این اساس سیگار از تمام دکه‌های روزنامه فروشی جمع می‌شود، زیرا ماهیت دکه‌های روزنامه فروشی فرهنگی است و باید محصولات فرهنگی ارائه کنند که قطعا سیگار جزو محصولات فرهنگی نیست. این طرح تا بازرسی از همه مراکز مجاز و غیر مجاز عرضه این محصولات ادامه خواهد داشت و با توجه به اینکه دکه‌های روزنامه فروشی زیر مجموعه شهرداری است، برخورد با آنها نیز بر عهده این سازمان است. البته تاکنون تعامل مناسبی با شهرداری‌ها در این زمینه داشته ایم.

دکه‌داران چه کار کنند؟

عضو هيات مديره اتحاديه روزنامه فروشان درباره اجناس قابل فروش در کیوسک‌های روزنامه به «آرمان امروز» می‌گوید: بر اساس تصمیم کمیسیون عالی نظارت در گذشته مسئولیت خرده فروشی دخانیات برعهده خواروبار فروشی، سوپر فروشی و سیگار فروشی قرار گرفته بود. اما با این وجود، اینکه چه نوع ملاکی برای واگذاری دخانیات به صنف دکه دارن منجر شد را نمی‌دانم. حسین فکری می‌افزاید: با توجه به سابقه فروش باید گفت که حدود ۶۰-۷۰ سال است که در کنار مطبوعات، تنقلات و دخانیات به فروش می‌رسد.با این وجود، اینکه چرا در گذشته مسئولیت فروش دخانیات را برعهده دکه‌های روزنامه فروشی قرار داده‌اند نمی‌دانم! به گفته او در سال‌های گذشته شرکت‌های متعدد و متنوعی در پخش مطبوعات فعالیت داشته اند که هم اکنون ورشکست شده اند. در این شرایط فقط سه شرکت باقی مانده که فقط دو شرکت آن به شکل برجسته و سودآور فعالیت می‌کنند. این در حالی است که اگر این شرکت‌ها در کنار فعالیت تعریف شده، اقدامات دیگری در کنار مطبوعات نداشته باشند، بی شک ورشکست خواهند شد. برای مثال این شرکت‌ها با پخش آب معدنی و فروش تنقلات توانسته اند در بازار به فعالیت بپردازند، در غیر این صورت فعالیت آنها سودآور نخواهد بود.

عضو هيات مديره اتحاديه روزنامه فروشان تاکید می‌کند: در اصل کسانی که توانسته اند در امر مطبوعات به شکل کلی و جزئی فعالیت کنند، یکی پس از دیگری از حوزه فعالیت خارج می‌شوند؛ به نسبت روزنامه فروش هم مشمول این قاعده است. اگر دکه‌داران اجازه خرده‌فروشی دخانیات و تنقلات را در کنار مطبوعات نداشته باشند، به این معناست که واحد‌های صنفی بدون هیچ جایگزینی تعطیل خواهند شد. عضو هيات مديره اتحاديه روزنامه‌فروشان درباره شرایط موجود درباره ممنوعیت فروش دخانیات در کنار محصولات فرهنگی و مطبوعات کشور می‌گوید:«گر حکم شود که مست گيرند/در شهر هر آنچه هست گيرند!»اگر تصمیم گیران روی اثرات مخرب سیگار و دیگر دخانیات تاکید دارند پس باید به این امر هم توجه داشته باشند که در کشور مدام به صورت قارچ گونه به اماکن عرضه قلیان، سیگار و... افزوده می‌شود. به گفته او این نوع تصمیم گیری‌ها پاک کردن صورت مساله است و من فکر می‌کنم چون کار فرهنگی خاصی در این زمینه انجام نشده است، نسبتا عدم فعالیت و کارایی لازم در این زمینه مشاهده می‌شود.

در اصل این گونه اقدامات سرپوش گذاشتن روی کاستی‌های دیگر است. فکری درباره جمع آوری سیگار از کیوسک‌های روزنامه فروشی می‌گوید: باید با عرضه کالای جدید در این مراکز بتوان کالای دیگری را جایگزین سیگار کرد، نه اینکه اجازه فروش سیگار را از کیوسک‌های روزنامه لغو و به دیگر صنوف واگذار کرد. برای مثال در کلانشهر تهران اغلب کیوسک‌ها با شرکای سه یا چهار نفر مدیریت می‌شود و این امر نشان می‌دهد که معیشت بسیاری از خانواده‌ها از این طریق تامین می‌شوند. هم اکنون ۱۰هزار نفر از طریق فروشندگی در دکه‌ها خرج و مخارج خود و خانواده‌هایشان را تامین می‌کنند. تصمیم مبنی بر جمع آوری سیگار از دکه‌های روزنامه با سیاست‌های دولت تدبیر و امید در تضاد است. از سویی دولت یازدهم از ایجاد شغل و اشتغالزایی می‌گوید و از سوی دیگر نهاد اجرایی کشور به دنبال بیکاری مردم است!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها