کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وقتی از زمین و آسمان انرژی می‌بارد


کد خبر : ۲۹۰۱۰سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳:۴۷۱۴۰۵ بازدید

کشف آتش و اختراع چرخ از تحولات بزرگ زندگی بشر محسوب می‌شود، اما جالب است بدانید بسیاری از تحولات جدید در دنیای فناوری هم نقشی مهم دارند.
وقتی از زمین و آسمان انرژی می‌باردوقتی از زمین و آسمان انرژی می‌بارد

کشف آتش و اختراع چرخ از تحولات بزرگ زندگی بشر محسوب می‌شود، اما جالب است بدانید بسیاری از تحولات جدید در دنیای فناوری هم نقشی مهم دارند.

درواقع نخستین های دنیای فناوری، جزو مهم ترین ها هستند. از روش های خلاقانه برای استخراج نفت گرفته تا روش هایی برای رصد ستارگان. در ادامه مطلب نگاهی داریم به همین مهم ترین های زیرساختی که بودن شان مقدمه ای است بر بسیاری از تحولات فناوری آینده.

استفاده از انرژی خورشیدی

سال ها پیش کمتر فردی روی آفتاب حساب باز می کرد یا حتی تصور می کرد انرژی خورشیدی باارزش است. اما این روزها استفاده از پنل های خورشیدی و جایگزین کردن انرژی پاک و تجدید پذیر خورشید به جای سوخت های فسیلی و تجدیدناپذیر تبدیل به موضوعی مهم شده است. تکیه بر انرژی آفتاب اساس اختراع بسیاری از وسایل خورشیدی، مانند خودروهای خورشیدی، خانه های خورشیدی، شارژرهای خورشیدی و... شده است. بنابراین اگر فناوری استفاده از انرژی های خورشیدی نبود، بسیاری از لوازم جدید و نوآورانه نیز جایگاهی در زندگی امروز ما نداشتند.

انرژی حرارتی اقیانوس ها

کاربرد دریاها و اقیانوس ها چیست؟ متداول ترین پاسخ سفرهای دریایی، کشتیرانی و تجارت است، اما این همه کاربردهای اقیانوس ها نیست. اقیانوس ها یکی از جاذب های اصلی انرژی خورشیدی هستند و در نتیجه بالاترین درجه حرارت خورشید را به خود جذب می کنند و حرارت بسیار بالایی را نیز در محیط پیرامونی خود انتشار می دهند. تحقیقات جدید نشان می دهد بخش مهمی از گرمازدگی ملوانان و خدمه کشتی ها، به واسطه حرارتی است که از آب اقیانوس ها متساعد می شود.

میزان انرژی گرمایی که از یک اقیانوس بزرگ مثل مدیترانه منتشر می شود، برابر با انرژی 250میلیارد بشکه نفت در هر روز است. جالب اینکه میزان مصرف نفت در ایالات متحده تنها 7.5میلیارد بشکه در سال است. فناوری جدید OTEC نوعی فناوری تفکیک انرژی است که با جذب انرژی گرمایشی اقیانوس ها و تبدیل آن به انرژی الکتریسیته، تلاش دارد میزان وابستگی به انرژی های فسیلی را کاهش دهد. این تکنولوژی می تواند اساس کار بسیاری از صنایع و فناوری های آتی قرار گیرد.

جزر و مد دریا ها هم برق می سازد

اگر تصور می کنید جزر و مد صرفا یک اتفاق عجیب، زیبا و گاه مخرب محسوب می شود، سخت در اشتباهید. امواج حاصل از جزر و مد دریا می توانند به عنوان منابع اصلی تولید انرژی الکتریسیته در نظر گرفته شوند. سیستم های شناور هوشمند، دستگاه هایی هستند که گرچه ظاهری مکانیکی دارند، اما با قرار گرفتن در آب دریا، براساس حرکت امواج آب به زمانبندی برنامه ای برای حرکت توربین های برق می پردازند.

بر اساس این برنامه، توربین ها در زمان اوج مد دریا به بالاترین پتانسیل جنبشی رسیده و با حرکت خود برای صدها خانه برق تولید می کنند. مدتی است یکی از رودخانه های شرق نیویورک میزبان یکی از همین توربین هاست. توربینی که انرژی 1500 خانه را تامین می کند و بر همین اساس، میزان وابستگی اهالی منطقه به انرژی های تجدیدناپذیر را کاهش داده است.

تکنولوژی حذف نمک از آب شور

استفاده از دستگاه های آب شیرین کن، تصفیه و... برای بسیاری از مردم عادی است، اما این تکنولوژی جزو مهم ترین دستاوردهای انسان در قرن حاضر است. اهمیت این دستگاه با توجه به بحران های آب در جهان و کمبود منابع آب شیرین، دو چندان است. اگرچه هنوز هم استفاده انبوه از این دستگاه برای جداسازی هزاران تن نمک از آب بسیار هزینه بر است، اما دستیابی به فناوری شکست غشای آب از طریق فرآیندی میکروسکوپی و حذف یون های نمک، روندی مهم در زندگی انسان امروز است.

سقف های سبز

در افسانه های قدیمی در خصوص برج های معلق بابل و گیاهان زیبایی که بام ها و پلکان این برج ها را فرا گرفته بودند و رایحه ای دلپذیر به مشام پادشاهان می رسانند داستان ها گفته شده، اما این بام های رویایی، این روزها به روشی جالب برای کاهش حرارت و ایجاد تعادل زیستی ساختمان ها تبدیل شده اند.

تالار بزرگ شهر شیکاگو یکی از مهم ترین مکان هایی است که با استفاده از فناوری آبیاری هوشمند موفق به پرورش گیاهانی زیبا در بام خود شده است؛ گیاهانی که تنها جنبه زیبایی شناختی ندارند و قرار است دمای ساختمان را کاهش داده و سطح اکسیژن را نیز بالا ببرند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها