کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نخستین پیروزی‌ها در عملیات آزادسازی موصل


کد خبر : ۲۸۹۷۰دوشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴:۵۰۵۶۴ بازدید

ساعاتی پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل، ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد از نخستین موفقیت‌ها خبر می‌دهند. چندین موضع دفاعی گروه ...

ساعاتی پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل، ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد از نخستین موفقیت‌ها خبر می‌دهند. چندین موضع دفاعی گروه "داعش" در اطراف موصل درهم شکسته و شماری روستا آزاد شده‌اند.

علمیات آزادسازی موصل  نیمه شب گذشته با هجوم واحدهای ارتش عراق از جنوب و نیروهای پیشمرگه از شمال و شرق به سوی موصل، مهمترین شهر زیر کنترل گروه داعش در عراق آغاز شد. پیش از ظهر دوشنبه (۱۷ اکتبر/ ۲۶ مهر) گزارش‌هایی از نخستین موفقیت‌ها در این عملیات انتشار یافت. ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین موضع دفاعی گروه داعش را درهم شکسته است. پیشمرگان کرد نیز می‌گویند ۷ روستا را در شرق موصل از کنترل داعش خارج ساخته‌اند. پیشمرگان کرد هم‌چنین می‌گویند چندین حمله داعش با خودروهای بمب‌گذاری شده را خنثی کرده‌اند.

نخستین پیروزی‌ها در عملیات آزادسازی موصل

براساس گزارش‌ها، عملیات آزادسازی موصل بزرگترین عملیات نظامی از هنگام حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ است. بیش از ۴ هزار نیروی پیشمرگه و نزدیک به ۳۰ هزار نفر از نیروهای ارتش عراق در این عملیات شرکت دارند. پیشمرگان کرد از سوی چندین هزار نیروی داوطلب سنی و گروه موسوم به "حشد الوطنی" حمایت می‌شوند. گفته می‌شود جبهه عملیات شمال و شرق موصل که کردها هدایت آن را بر عهده دارند نزدیک به ۱۵ هزار نیرو در اختیار دارد.

فقط ارتش عراق وارد موصل می‌شود

در روزهای گذشته اختلافات زیادی بر سر نیروهای شرکت‌کننده در عملیات آزادسازی موصل وجود داشت. مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره حضور شبه‌نظامیان شیعی موسوم به "حشد شعبی" بود که در عملیات آزادسازی فلوجه سابقه بدی برای خود به‌جا گذاشته‌اند .نگرانی‌ها از سوی سنی‌ها و کردهای عراق و متحدان آنها مانند ترکیه و عربستان مطرح می‌شد. ظاهرا "حشد شعبی" در خطوط مقدم عملیات حضور ندارد و حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق قول داده است که تنها نیروهای ارتش عراق وارد شهر شوند.

عملیات آزادسازی موصل از پوشش هوایی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به رهبری آمریکا برخوردار است. این ائتلاف بیش از ۵۰ هزار نیروی عراقی را برای مبارزه با گروه "داعش " آموزش داده است.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا پس از آغاز  حمله به موصل اعلام کرد عملیات آزادسازی موصل نقطه عطفی در مبازه با گروه داعش است. او  تاکید کرد: «ما باور داریم که با همکاری نیروهای عراق، دشمن مشترک‌مان را شکست داده و خشونت و بی‌رحمی داعش پایان خواهد یافت.» نیروی عملیاتی داعش در شهر موصل بین ۳ تا ۴ هزار نفر برآورده شده است. این گروه در مناطقی از اطراف شهر خندق ساخته و در مناطقی به ویژه در شرق موصل مین‌گذاری کرده است. موصل از تابستان ۲۰۱۴ در کنترل گروه داعش است.

نگرانی از موج آوارگان

در موصل بین یک میلیون و ۲۰۰هزار تا یک‌ و نیم میلیون نفر زندگی می‌کنند و سازمان‌های بین‌المللی امدادی پیش‌بینی کرده‌اند که عملیات آزادسازی این شهر صدها هزار آواره و بی‌خانمان بر جای بگذارد. حیدری عبادی شب گذشته هنگام اعلام آغاز عملیات از ساکنان موصل خواست با نیروهای نظامی عراق همکاری کنند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید جنگ علیه داعش برای آزادسازی موصل ممکن است به آواره شده یک میلیون انسان منجر شود که ۷۰۰ هزار نفر آنها به کمک‌های بشردوستانه محتاج خواهند شد. مسئول‌ امور کمک‌های اضطراری سازمان ملل می‌گوید خانواده‌های زیادی در تلاش برای فراراز منطقه جنگ ممکن است هدف تک‌تیراندازان داعش قرار گیرند یا هزاران نفر از ساکنان شهر به عنوان سپر انسانی به گروگان گرفته شوند.

عملیات آزادسازی موصل ممکن تا هفته‌ها با طول بیانجامد. فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه گفته علمیات آزادسازی موصل طولانی و سخت خواهد بود. با این‌حال او تاکید کرده نیروهای عراقی برای چنین علمیاتی آماده‌اند و ائتلاف بین‌المللی نیز در کنار آنها خواهند بود.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها