کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش خوش‌بینی‌ها به آینده رابطه تجاری و بانکی با ایران


کد خبر : ۲۸۷۴۲چهارشنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۴۷۱۳۹۴ بازدید

برخی کارشناسان معتقدند رفع مشروط ممنوعیت استفاده از دلار در تجارت با ایران، همکاری بانک‌های خارجی با این کشور را تسهیل می‌کند.
افزایش خوش‌بینی‌ها به آینده رابطه تجاری و بانکی با ایرانافزایش خوش‌بینی‌ها به آینده رابطه تجاری و بانکی با ایران

برخی کارشناسان معتقدند رفع مشروط ممنوعیت استفاده از دلار در تجارت با ایران، همکاری بانک‌های خارجی با این کشور را تسهیل می‌کند. رئیس صندوق بین‌المللی پول وعده داده برای شتاب بخشیدن به این روند تلاش کند.

دفتر کنترل دارائی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) چند روز پیش ممنوعیت استفاده از دلار در روابط تجاری با جمهوری اسلامی را به طور مشروط لغو کرد. بر اساس دستورالعمل جدید این وزارت‌خانه، تجارت با ایران بر پایه‌ دلار مشروط به این که خارج از نظام بانکی آمریکا باقی بماند آزاد خواهد بود.

خبرگزاری رویترز بامداد سه‌شنبه 20 مهر (به وقت اروپای مرکزی) به نقل از شماری از حقوق‌دانان و کارشناسان آمریکایی این اقدام کاخ سفید را دادن "نوعی تضمین" به موسسه‌هایی دانست که پیش از این به خاطر نگرانی از پیامدهای نقض تحریم‌های غیرهسته‌ای، در همکاری با ایران محتاط بوده‌اند.

چراغ سبز آمریکا

ملوین اشواختر، حقوقدان ارشد موسسه "بیکر اند هاس‌تِتلر" که در امور تحریم‌ها تخصص دارد به رویترز گفته که مقام‌های آمریکایی با دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری برای همکاری با ایران به بانک‌های خارجی "چراغ سبز" نشان داده‌اند. او می‌گوید این تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا واکنشی به گلایه‌های مقام‌های جمهوری اسلامی است که اعتقاد دارند توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام تاکنون به عادی شدن روابط کشورمان با بانک‌ها و موسسه‌های مالی بین‌المللی کمکی نکرده است.

دیوید مارتلوک، از کارمندان پیشین کاخ سفید نیز معتقد است که دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری حاوی این پیام است که دولت آمریکا می‌خواهد به این روند یاری رساند.
برخی از مقام‌های دولت حسن روحانی این اقدام را ناکافی ارزیابی کرده‌اند. حسین قضاوی، معاون وزیر اقتصاد دولت یازدهم روز گذشته (دوشنبه، ۱۹ مهر) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تحول حاصل از دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌داری را بسیار جزیی خواند و تاکید کرد که آنها "چندان قابل ملاحظه نیستند که به موجب آن انتظار ایجاد تغییرات چشم‌گیری در روابط مالی ایران با بانک‌های بزرگ دنیا داشته باشیم".

وعده رئیس صندوق بین‌المللی پول

به رغم ناخرسندی برخی مقام‌های کشورمان، روز گذشته کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی با علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران دیدار کرد و وعده داد برای رفع مشکلات روابط بانکی ایران تلاش کند.

دیداری در این سطح در دو دهه گذشته سابقه نداشته و ناظران همین امر را نشانه‌ی مثبتی برای بهبود روابط بانکی و مالی کشورمان با بانک‌های معتبر بین‌المللی ارزیابی کرده‌اند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول در دیدار با طیب‌نیا گفت: «در خصوص همکاری بانک‌های بزرگ با بانک‌های ایرانی مشکلاتی وجود دارد که من به سهم خودم تلاش می‌کنم با مقامات آمریکایی رایزنی کرده تا این مشکلات مرتفع و روند همکاری‌های بیشتر ایران با نهادهای مالی بین‌المللی تسریع شود.»

بنابر این گزارش کریستین لاگارد همچنین از برنامه‌های این صندوق برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها با ایران "در موضوع آموزش، انتقال تجربیات سایر کشورها و دانش فنی" خبر داد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها