کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ساخت برجی که هوای آلوده را تمیز می‌کند


کد خبر : ۲۸۷۱۲دوشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸:۴۷۱۹۴۰ بازدید

تازه ترین دستاورد برای مقابله با آلودگی هوا ساخت برجی در چین است که هوای آلوده را گرفته و هوای تمیز به اطراف خود می‌دهد. هفته گذشته ...
ساخت برجی که هوای آلوده را تمیز می‌کندساخت برجی که هوای آلوده را تمیز می‌کند

تازه ترین دستاورد برای مقابله با آلودگی هوا ساخت برجی در چین است که هوای آلوده را گرفته و هوای تمیز به اطراف خود می‌دهد. هفته گذشته، برج «بدون دود» در چین نصب و کار خود را آغاز کرد. معمار این برج که در یک منطقه صنعتی چین نصب شده، دن روسگارد هلندی است. او این سازه هفت متری را با مشارکت باب اورسم از دانشگاه فناوری Delft و شرکت فناوری های سبز European Nano Solutions ساخته است. منطقه ای که این برج هفت متری تصفیه کننده هوا نصب شده پر از دودکش های قدیمی است. شکل این برج شبیه یک دستگاه بزرگ تصفیه کننده هوای خانگی است. 

این برج یون های مثبت را به هوا می فرستد. این یون ها ذرات ریزی چون2.5 PM را همراه خود دارند که برای سلامت ما انسان ها خطرناک هستند. پس از آن سطحی از بار منفی یون های مثبت دارای ذرات مضر را به داخل برج می کشاند و این ذرات مضر همانجا می مانند. پس از آن هوای تمیز با فشار از منافذ موجود در برج خارج می شود.

جالب است بدانید که آقای روسگارد از ذرات جمع آوری شده برای ساخت «جواهرات بدون دود» از جمله انگشتر و دکمه سردست استفاده می کند.

آقای روسگارد به مجله آنلاین Motherboard گفته که هوای اطراف این برج پس از تمیز شدن بیش از 70 درصد تمیزتر از هوای سایر نقاط پکن است. آقای روسگارد به سی ان ان گفته میزان هوای کثیفی که برج در یک روز در پکن تصفیه کرده برابر با دو هفته کار آزمایشی اش در هلند بوده است. تحقیقات تازه مجله معتبر Nature نشان می دهد که آلودگی هوا باعث و بانی مرگ سالانه 3میلیون نفر در سراسر جهان است.

به گزارش Nature عمده قربانیان آلودگی هوا در آسیا زندگی می کنند. وزارت حفاظت از محیط زیست چین از سرمایه گذاری روسگارد حمایت کرده و از او خواسته برج هفت متری اش را با خود به یک تور گردشگری در چهار شهر دیگر چین هم ببرد. روسگارد امیدوار است این تنها شروع کارش باشد و بتواند این برج ها را هرچه بیشتر گسترش دهد. هدف او نصب 800 برج در بوستان های عمومی در سراسر چین است.

نصب این برج ها غیر از اینکه هوای تمیزتر به چینی ها می دهند، یک فایده دیگر هم دارد؛ نصب این برج ها به خوبی بزرگی معضلی به نام آلودگی هوا را به رخ می کشد و می گوید حتی وجود 800 دستگاه از این برج ها هم نمی تواند این معضل را در کشور آلوده ای مثل چین برطرف کند. هوای چین این روزها آنقدر آلوده است که در روزهای بحرانی از نظر آلودگی هوا، برج های سربه فلک کشیده به سختی دیده می شوند. 

آقای روسگارد دراین باره می گوید: «ما نیاز به تلاش همه جانبه شهروندان و دولت ها برای تغییر در این وضعیت داریم.»

او امیدوار است روزی در 10 تا 15 سال آینده، هوا آنقدر تمیز شده باشد که این برج ها به تاریخ بپیوندند.
 


منبع: CNN Money
مترجم: سارا گلچین



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها