کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پایان نظارت آمریکا به اینترنت جهانی


کد خبر : ۲۸۳۸۶دوشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۳:۴۷۱۰۱۴ بازدید

آمریکا از پروسه نظارت به محتوای اینترنت جهانی کنار رفت و سازمان ملل ایفاگر این نقش شد. آمریکا دیگر دخالتی در سازمانی که با عنوان ...
پایان نظارت آمریکا به اینترنت جهانیپایان نظارت آمریکا به اینترنت جهانی

 آمریکا از پروسه نظارت به محتوای اینترنت جهانی کنار رفت و سازمان ملل ایفاگر این نقش شد. آمریکا دیگر دخالتی در سازمانی که با عنوان «ICANN» یا «آیکان» شناخته می‌شود نخواهد داشت. گفتنی است آیکان یک سازمان غیرانتفاعی است که پیشتر با وزارت بازرگانی آمریکا قرارداد بسته بود و حالا مدت زمان این قرارداد به اتمام رسیده است. حالا آیکان با مدیریت جهانی اداره شده و تحت نظر سازمان ملل قرار می‌گیرد.

اگرچه «تد کروز» سناتور جمهوریخواه آمریکایی معتقد است مدیریت کلی اینترنت از دست آمریکا خارج شده و اکنون همین موضوع ممکن است موجب سانسور محتوای اینترنت از سوی برخی کشورها شود. این درحالی است که وب‌سایت CNet در همین رابطه و از قول سخنگوی آیکان می‌نویسد: «این سازمان به‌طورکلی قادر به دخالت یا تعدیل محتوای اینترنت نیست و نبوده است.»

در هر حال اکنون می‌توان گفت که مدیریت دامنه‌های اینترنتی به شکل جهانی انجام می‌شود، نه مدیریت کل اینترنت و محتوایی که در وب سایت‌ها به انتشار می‌رسد.
دولت آمریکا روز شنبه به نقش نظارت رسمی خود بر اینترنت پایان داد. آمریکا مدیریت سیستم آدرس آنلاین را به یک نهاد غیرانتفاعی جهانی سپرد و وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد قراردادش با سازمان جهانی نظارت بر نام‌ها و ارقام اینترنتی - آیکان - به پایان رسیده است.

به این ترتیب آیکان از این پس از سوی سهامدارانش که متشکل از مهندسان، دانشگاهیان، شرکت‌ها و گروه‌های دولتی و غیردولتی هستند، اداره خواهد شد. این اقدام بخشی از یک برنامه چند دهه‌ای از سوی آمریکا برای خصوصی کردن اینترنت است و حامیان این اقدام می‌گویند مستقل شدن فعالیت آیکان به حفظ یکپارچگی اینترنت در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

به گفته مقامات آیکان و آمریکا، قرارداد نظارت آمریکا بر این سازمان به‌عنوان ناظر بر این بخش مهم که در آن دامنه‌ها و آدرس‌های اینترنتی ایجاد می‌شوند، به واشنگتن یک نقش نمادین داده بود اما منتقدان که شامل برخی از قانونگذاران آمریکا هستند، معتقدند این اقدام بذل و بخشش از سوی واشنگتن بود که ممکن است به حکومت‌های خودکامه اجازه دهد کنترل اینترنت را بدست بگیرند. آخرین تلاش مخالفان برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادی، یک شکایت تنظیم شده از سوی چهار ایالت آمریکا بود که با مخالفت قاضی فدرال برای صدور فرمان توقف انتقال مدیریت، شکست خورد. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، لارنس استریک لینگ که مسئول واحد نظارتی در وزارت بازرگانی آمریکا بود، روز شنبه با صدور بیانیه کوتاهی، انجام شدن روند انتقال سازمان تخصیص ارقام اینترنتی (IANA) را تأیید کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها