کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خداحافظ احمدی نژاد / تحلیل سیاسیون از گفته مقام معظم رهبری


کد خبر : ۲۸۱۶۳سه شنبه، ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴:۱۵۱۶۸۷ بازدید

او شايد نخستين فردي باشد كه رهبرانقلاب حضورش در انتخابات را صلاح ندانسته است. شايد «محمود احمدي‌نژاد» هم كه بعد از هشت سال سكونت ...

او شايد نخستين فردي باشد كه رهبرانقلاب حضورش در انتخابات را صلاح ندانسته است. شايد «محمود احمدي‌نژاد» هم كه بعد از هشت سال سكونت در پاستور، بار ديگر سوداي شركت در انتخابات را داشت، گمان نمي‌برد كه توصيه رهبري رسانه‌اي و تا اين حد نيز با استقبال جامعه مواجه شود! از بهار ۹۵ كه سفرهاي استاني احمدي‌نژاد شدت گرفت، بسياري حدس مي‌زدند كه او بار ديگر عزم پاستور كرده است اما او هيچ‌گاه با صراحت سخن از نيت خود به ميان نياورد. اما بسياري از اصولگرايان، در حمايت يا عدم‌حمايت از او، دچار ترديد بودند.

آثار هشت سال مملكت‌داري احمدي‌نژاد بر بسياري از اصولگرايان پوشيده نيست. اما امروز سوال مهم اين است كه آیا احمدي‌نژاد بنا به مصلحتي كه رهبري به آن اشاره‌كرده‌اند، چشم از پاستور مي‌پوشاند و توصيه مقام معظم رهبري را به جان‌ودل مي‌خرد. هيچ‌كس انکار نمی‌کند که احمدي‌نژاد در هشت سال رياست‌جمهوري خود، دومرتبه رفتار غير قابل انتظاري داشت. هنوز ماجراي معاون اولي اسفنديار رحيم مشايي و ايضا استعفا يا بركناري حيدر مصلحي از وزارت اطلاعات و خانه‌نشيني ۱۱ روزه از اذهان پاك نشده است. با اين‌حال براي بسياري از اصولگرايان، حتي آناني كه در پس ذهن خود، به بازگشت احمدي‌نژاد فكر مي‌كردند، ماجرا فيصله يافته است و احمدي‌نژاد، ديگر به عنوان گزينه اصولگرايان مطرح نخواهد بود. اين را مي‌توان از واكنش اصولگرايان يافت.

كاري به او ندارم!

دبيركل حزب موتلفه اسلامي در واكنش به توصيه صريح رهبري مبني بر عدم حضور محمود احمدي‌نژاد در انتخابات سال ۹۶، گفت: كساني كه مدعي پايبندي به توصيه‌هاي رهبري هستند، بايد توصيه‌هاي رهبري را با تمام ظرفيت خود عملي كنند. ايسنا نوشت؛ محمد نبي حبيبي اظهار كرد: تاكيد رهبري بر جلوگيري از دوقطبي شدن جامعه بسيار ضروري و مهم است. او در پاسخ به اين پرسش كه احمدي‌نژاد پس‌ازاين توصيه چه خواهد كرد، گفت: احمدي‌نژاد قابل پيش‌بيني نيست و نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه او چه مي‌كند. وی در پاسخ به اين پرسش كه توصيه شما به احمدي‌نژاد چيست، اظهار كرد: من اصلا كاري به كار ايشان ندارم.

احمدي‌نژاد سپاسگزار باشد!

محسن غرويان كه از منتقدان جدي دولتين نهم و دهم محسوب مي‌شود، گفت: آقاي احمدي‌نژاد بايد از توصيه رهبري بسيارممنون و سپاسگزار باشد و به اين نصيحت نيز قطعا گوش مي‌دهد و وارد انتخابات نمي‌شود و جاي ديگري به مردم خدمت مي‌كند. وی اظهاركرد: من فرمايشات رهبري را خواندم و ايشان درواقع آقاي احمدي‌نژاد را نصيحت كردند كه با توجه به مسائل كشور بهتر است وارد انتخابات نشود. او ادامه داد: آقاي احمدي‌نژاد قطعا به اين نصيحت گوش مي‌دهند و وارد انتخابات نمي‌شوند و جاي ديگري به مردم خدمت مي‌كنند. اين مدرس حوزه علميه قم بابيان اينكه فرمايشات رهبري بهترين نصيحت به آقاي احمدي‌نژاد است اظهاركرد: همان‌طور كه رهبري خودشان نيز فرمودند از جنبه يك وظيفه شرعي و ديني به آقاي احمدي‌نژاد نصيحت كردند كه اين نصيحت از بهترين نصيحت‌ها است.

آزمون ولايتمداري

رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس، فرد ديگري بود كه درباره سخنان صريح روز دوشنبه رهبري گفت: احمدي‌نژاد در همين ماه‌هاي اخير به عنوان احياي گفتمان انقلاب اسلامي سخنراني‌هايي كرد، از همين رو انتظار است كه به توصيه رهبر معظم انقلاب توجه جدي كند. كاظم جلالي تاكيد كرد: اميدواريم كساني كه ادعاي ولايتمداري دارند اين توصيه موردتوجه آنها قرار بگيرد و ولايتمداري خود را ثابت كنند. خبرآنلاين نوشت؛ جلالي درباره نگاه و توجه احمدي‌نژاد در قبال توصيه مقام معظم رهبري بيان كرد: قاعدتا از او به عنوان كسي كه ادعاي تبعيت از ولايت دارد و در همين ماه‌هاي اخير به عنوان احياي گفتمان انقلاب اسلامي سخنراني‌هايي كرد انتظار است كه توصيه رهبر معظم انقلاب را نصب‌العين خود قرار دهد و به آن توجه جدي كند.

اميدواريم احمدي‌نژاد توجه كند

غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز، ازجمله كساني بود كه در ماه‌هاي اخير نسبت به‌احتمال نامزدي احمدي‌نژاد در انتخابات سال آينده، سخن گفت. اما او در واكنش به توصيه روز دوشنبه رهبري، گفت: حضرت آقا در قالب توصيه به آقاي احمدي‌نژاد رهنمود دادند كه در انتخابات آينده وارد نشود و توضيح هم دادند كه به مصلحت نيست كشور در انتخابات حالت دوقطبي پيدا كند و ورود آقاي احمدي‌نژاد موجب دوقطبي شدن انتخابات شود. او تاكيد كرد: تصور مي‌كنم جناب آقاي احمدي‌نژاد اين توصيه مقام معظم رهبري را موردتوجه قرار خواهد داد و براساس آن عمل خواهد كرد؛ چون هم مصلحت شخص او است و هم مصلحت نظام جمهوري اسلامي است و البته ظاهرا تاكيد مقام معظم رهبري نيز اين بوده كه آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ وارد نشود. اميدواريم آقاي احمدي‌نژاد به اين توصيه توجه كند. مصباحي مقدم يادآور شد: اگر خدايي نكرده آقاي احمدي‌نژاد به توصيه‌اي كه شده توجه نكند، يقينا محبوبيت و هواداران خودش را به‌شدت از دست خواهد داد.

حسن‌الخطاب

رئيس كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس گفت: سخنان رهبري حسن الخطاب است. علاءالدين بروجردي درباره علني كردن نهي حضور احمدي‌نژاد از سوي رهبري در انتخابات سال ۹۶ گفت: سخنان امروز رهبري حسن الخطاب است و انتظار مي‌رود آقاي احمدي‌نژاد به اين سخنان گوش‌داده و در انتخابات شركت نكنند. او ادامه داد: سخنان رهبري هم به لحاظ باورهاي ديني ما و هم ازلحاظ معيارهاي قانوني در حكم فصل‌الخطاب است. بنابراين آقاي احمدي‌نژاد بايد با اين سخنان توجه كند.

توهم احمدي‌نژاد

عبدالرضا‌هاشم‌زايي، نماينده مردم تهران در مجلس‌دهم اظهار كرد: احمدي‌نژاد با توهم كشور را اداره مي‌كرد.ايسنا نوشت؛ وی گفت: اگر احمدي‌نژاد در انتخابات حضور هم پيدا مي‌كرد نمي‌توانست آراي لازم را كسب كند و توصيه رهبري به كسي كه در زمان رياست‌جمهوري هزينه‌هايي بالاتر از يك جنگ را به كشور متحمل كرد بيانگر اين موضوع بود كه كشور مسائل مهم‌تر و نيازهاي جدي‌تري نسبت به سياسي شدن فضاي انتخابات دارد.‌هاشم‌زايي تصريح كرد: وضعيت جريان تندرو پس از توصيه صريح رهبري به شكلي شده كه اگر اين جريان و گروه‌هاي وابسته به آن مثل پايداري بخواهند فكر كنند، يا در انتخابات آتي كانديدا معرفي نمي‌كنند و سكوت مي‌كنند و يا از روحاني حمايت مي‌كنند. اما به نظر مي‌رسد كه اين جريان به دنبال معرفي كانديدايي در مقابل آقاي روحاني هستند.

سكوت ياران

سخنان مقام معظم رهبري در جلسه درس خارج فقه روز دوشنبه، واكنش بسياري از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب را در پي داشت. حتي كم نبودند اصولگراياني كه به توصيه صريح رهبري مبني بر عدم شركت محمود احمدي‌نژاد در انتخابات، واكنش نشان دادند. اما حاميان احمدي‌نژاد، واكنشي جز سكوت نداشتند. سايت‌هاي خبري آنها نيز تنها به انتشار سخنان رهبري اكتفا كردند. سايت دولت‌بهار نيز كه منتسب به رئيس دولتين نهم و دهم است، چاره‌ای جز صبر و سكوت نديد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها