کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سبقت بلاروس و ترکیه از ایران در بازار لبنیات روسیه


کد خبر : ۲۶۹۸۳دوشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳:۴۷۱۴۲۵ بازدید

صادرات مواد غذایی و خوراکی از ایران به روسیه، همچنان درگیر و دار مجوزهاست و این در حالی است که ترکیه و بلاروس در پی افزایش ...

صادرات مواد غذایی و خوراکی از ایران به روسیه، همچنان درگیر و دار مجوزهاست و این در حالی است که ترکیه و بلاروس در پی افزایش سهم خود در بازار لبنیات روسیه هستند.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، کاوه زرگران با اشاره به اینکه خروج اتحادیه اروپا و ترکیه از بازار غذایی روسیه فرصت مناسبی برای ورود ایران به این بازار بود، افزود: متاسفانه ایران نتوانست از این فرصت استفاده کند و نه تنها امروز شاهد بازگشت ترکیه به این بازار هستیم بلکه کشور بلاروس نیز توانسته است سهم خود از بازار لبنیات روسیه را افزایش دهد و از 40درصد ‏بازار لبنیات روسیه به 70درصد آن را برساند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران درباره صادرات لبنیات به روسیه و موانع آن گفت: باوجود گذشت نزدیک به یک سال از امضای تفاهم نامه همکاری میان ایران و روسیه در زمینه صادرات محصولات غذایی ایران به این بازار، هنوز واحدهای تولیدی بزرگ کشور نتوانسته اند به اهداف تعیین شده برای این بازار دست یابند و در صادرات محصولات خود به روسیه، دچار مشکلات عدیده ای هستند.

سیدمحمد پورسعید، نماینده شرکت کاله در این جلسه، ناهماهنگی ها میان ادارات سازمان دامپزشکی را موجب تعویق صادرات محموله های این شرکت به روسیه عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، شرکت کاله تنها موفق شده است چهار محموله لبنیات به روسیه ارسال کند و این در حالی است که هزینه های آزمایش محموله های صادراتی نیز بسیار سنگین و نامتعارف است.

به گفته وی، با توجه به دستورالعمل همکاری تجاری میان دو کشور، شرکت کاله سه واحد بزرگ دامداری در کشور را به عنوان تامین کننده مواد اولیه این بنگاه تولیدی به وزارت کشاورزی روسیه معرفی و از سوی بازرسان روسی نیز تاییدیه های لازم را دریافت کرده است.

مهدی خلج افزود: بازارهای هدف الزاماتی دارد که قیمت و بسته بندی مناسب، شروط کافی آن است در حالی که مولفه اصلی، سلامت و کیفیت محصولات است.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای هدف صادراتی ایران، سختگیری های جدی روی رعایت مقررات بهداشتی محصولات دارند، گفت: طی چهار ماه نخست امسال، از سوی سازمان دامپزشکی کشور برای 58 محصول کشاورزی، بیش از 7 هزار مجوز بهداشتی برای ارسال به بازارها، صادر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در ایجاد بازار دائمی محصولات لبنی ایران در روسیه، واحدهای تولیدی و صادرکنندگان کشور نقش حیاتی دارند چرا که با رعایت مقررات کافی و لازم بهداشتی، می توانند اطمینان کافی را برای کشور روسیه فراهم کنند.

خلج در عین حال خاطرنشان کرد که برخی مراکز دامداری دو واحد بزرگ لبنیات کشور، مورد تایید وزارت کشاورزی روسیه قرار گرفته و مشخصات آنها روی سایت این وزارتخانه به ثبت رسیده است.

گفتنی است بررسی این موضوع طی چند نوبت جلسه در کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در آخرین نشست این کمیسیون با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مشکلات فنی و بهداشتی تجارت با روسیه با وی در میان گذاشته شد و راهکارهای تسهیل صادرات به این بازار بزرگ شمالی نیز بررسی شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها