کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تهديد به افشاگری


کد خبر : ۲۶۸۷۵شنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰:۱۸۲۷۲۵ بازدید

2 یا 3 نفت‌کش؟ پیوند نفت‌کش‌ها به دکل‌های گمشده را وزیر نفت هم تأیید می‌کند و از قضا آن را در ادامه ماجرای دکل گمشده می‌داند.

2 یا 3 نفت‌کش؟ پیوند نفت‌کش‌ها به دکل‌های گمشده را وزیر نفت هم تأیید می‌کند و از قضا آن را در ادامه ماجرای دکل گمشده می‌داند. بیژن نامدارزنگنه در نشست خبری‌اش در جریان بازدید از فازها و مجتمع‌های پتروشیمی در عسلویه وقتی از او درباره تناقض درباره تعداد این نفت‌کش‌ها می‌پرسم، مکثی می‌کند و می‌گوید: «تعداد آن را رئیس صندوق بازنشستگی کشور بهتر‌می‌داند».  

اما او در توضیح آنچه رخ داده، می‌گوید: در دولت گذشته یک نفر یونانی با روش‌های عجیب و غریبی قرار بود با نام خودش، هشت نفت‌کش برای ایران خریداری کند. او پول این نفت‌کش‌ها را از ایران گرفته، اما در جریان مشکلی در تحویل آنها، پول را پس نداده است. به گفته او، این متهم یونانی با ترفندهایی به ایران آمد و سرانجام بازداشت شد.
‌ متهم یونانی مدعی شد

وزیر نفت در پاسخ به «شرق» درباره اینکه برخی مسئولان آگاه خبر از دست‌داشتن این فرد در معاملات دیگر نفتی هم می‌دهند، از بهانه متهم یونانی خبر می‌دهد: در پرونده نفت‌کش‌ها نیز از آنجا که پول نفت‌کش خریداری‌شده از پول نفت تأمین شده بود، هم‌اکنون از شرکت ملی نفت طلبکاریم که البته بدهی ما به این شرکت نیز از این پرونده جداست. گرچه فرد یونانی مدعی شده بود گناهی نداشته و در زمان خرید نفت‌کش‌ها در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشته است، اما بالاخره بخشی از پول‌ها را برده و مرتکب تخلف شده بود.

ریزش پول نفت در دوران تحریم

او با همین بهانه به ریزش‌های پولی ایران در جریان معاملات در دوران تاریک تحریم‌ها اشاره می‌کند: پول‌های بسیاری به این طریق از این کشور خارج شده. به عنوان نمونه می‌توان به ریزش‌هایی که برای انتقال پول بین کشور‌ها اتفاق می‌افتاد، اشاره کرد. در جریان معاملات به ما اعلام کردند برای جابه‌جایی پول به کره جنوبی با ۱۷ درصد و در چین ۱۰ درصد ریزش رخ می‌دهد، اما مسئله اینجاست که این ریزش‌ها به چه معنی است و دقیقا مشخص نبود چه فرایندی اتفاق می‌افتد که این ریزش‌ها صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، اینکه این پول‌ها که به میلیارد‌ها دلار می‌رسید، به جیب چه کسانی می‌رفت و چرا چنین اجازه‌ای داده شده که این هزینه‌ها به‌راحتی به کشور تحمیل شود، هنوز هم مشخص نیست. البته زنگنه به این هم اشاره می‌کند که پس از تحریم این هزینه‌های اضافی از معاملات ایران کنار رفت و ایران موفق شد جلوی ریزش پول را بگیرد. البته او از پایداری ریزش‌ها در معاملات چین هم یاد کرده و اظهار امیدواری می‌کند در جریان مذاکرات با مقامات چینی این مشکل را هم مرتفع کنند.
‌ پای عامل خارجی در میان نیست

زنگنه همچنین درباره پرسش دیگر «شرق» مبنی‌بر اینکه ماجرای ورود وزارت اطلاعات به پرونده‌های ادامه‌دار آتش‌سوزی در مجتمع‌های پتروشیمی به کجا رسید، می‌گوید: هنوز وزارت اطلاعات، اطلاعات دقیقی در این زمینه به ما نداده است، اما تا اینجا با بررسی‌ها در مجتمع بوعلی به این نتیجه رسیدیم دخالت عامل خارجی در میان نبوده است.

نام و خانواده کسانی که کشور را ناامن جلوه می‌دهند اعلام می‌کنم

می‌گوید فشار بر ما خیلی زیاد است. عیال‌واریم و بناست ٨٠ میلیون نفر را تأمین کنیم. نمی‌توانیم کار و زندگی خود را رها کنیم و جواب عده‌ای را بدهیم که می‌خواهند کاری از پیش نبریم. خطاب مشخص او به منتقدان قراردادهای نفتی است که عرصه را برای اجرای این قراردادها و جذب سرمایه‌گذاران خارجی تنگ کرده‌اند. به گزارش خبرنگار اعزامي «شرق» به عسلويه، زنگنه، از هر فرصتی برای اشاره به منتقدانی که سد راه ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور می‌شوند، استفاده می‌کند. او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره سرمایه‌گذاری خارجی، در کلامی تهدیدآمیز خطاب به افرادی که جو کشور را ناامن جلوه می‌دهند، می‌گوید: برخی با اعلام اینکه زنگنه خائن است، با حمله به من القای عدم امنیت می‌کنند. سرمایه‌گذاری در هر کشوری نیاز به امنیت دارد، ولی برخی رسانه‌ها و افراد خاص هر روز بمب خبری درست می‌کنند که ایران کشوری بی‌ثبات است. اگر لازم باشد اسم و خانواده آنها را معرفی می‌کنم و می‌گویم به کجا وصل هستند؛ چراکه اینان با ناامن جلوه‌دادن ایران می‌خواهند کاری کنند که در ایران سرمایه‌گذاری انجام نشود.

قراردادهای جدید نفتی بیع متقابلی جدید است

زنگنه در پاسخ به پرسش درباره آخرین وضعیت قراردادهای نفتی نیز می‌گوید: این مصوبه شرایط عمومی الگوی قراردادی یا بیع متقابل جدید است، بنابراین اگر قرار بود به همان شیوه مدل قدیمی هم اجرا شود باید به تصویب رسیده و فرایندهای لازم طی می‌شد. شرایط عمومی این قراردادها باید به تصویب دولت برسد و وزارت نفت اجازه دارد که برای امضای قراردادها اقدام کند که البته اجرای این مدل جدید قراردادها نیاز به پیش‌نویس دارد که به زودی عملیاتی می‌شود و پس از مذاکره و مناقصه باید یک نسخه محرمانه از قراردادها به مجلس ارسال شود.

زيان عقب‌ماندگي در اجراي قراردادهاي نفتي

او همچنين با بيان اينكه تأخیر در اجرای قراردادها، زیان بسیاری برای ما به همراه دارد، مي‌افزايد: ایران تاکنون هزار میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت کرده، درحالی‌که میزان برداشت طرف مقابل(قطر) دوهزارو ٤٠٠ میلیارد مترمکعب بوده است و گرچه در پایان امسال از نظر برداشت روزانه با قطر برابر می‌شویم، اما از نظر تجمعی نمی‌توانیم به آن برسیم؛ چراکه حتی اگر ارزش آن‌ را حدود ۱۰ سنت به ازای هر مترمکعب محاسبه کنیم، حدود ۲۴۰ میلیارد دلار ارزش آن چیزی است که در سال‌های گذشته از دست داده‌ایم و این کشور از آن استفاده کرده است. همچنین به‌ عنوان مثال فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی حدود ۲۶ میلیون بشکه تولید میعانات گازی دارند که اگر حدود ۵۰ دلار آن‌ را محاسبه کنیم، به مبالغ بالایی می‌رسیم.

یک‌چهارم بدهی‌های بابک زنجانی تأمین شد

بابك زنجاني هم كه هربار در زمره سؤالات خبرنگاران در نشست‌هاي زنگنه است. او درباره آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی و نحوه بازپس‌گیری آن اعلام مي‌كند: آن چیزی که در اختیار داریم، بخش اموال بابک زنجانی است که هزارو ٦٠٠ میلیارد تومان ارزش‌گذاری و ۷۹میلیون دلار نیز به صورت نقدی تأمین شده است که سرجمع به حدود دوهزار میلیارد تومان مي‌رسد كه دادستاني آن را اعلام كرده است. همین مقدار نیز کمتر از یک‌چهارم بدهی بابک زنجانی است. فروختن اموال زنجاني کار سختی است و برخي خريداران هم از فرصت استفاده كرده و به‌دنبال مرده‌خوري اموال او هستند.

كارت سوخت حذف نمي‌شود

وزیر نفت درباره حذف کارت سوخت که در مجلس به تصویب رسید، گفت: مجلس تصمیم‌گیری برای حذف کارت سوخت را به دولت واگذار کرده که در این راستا کارت سوخت بنزین حذف می‌شود، اما برای نفت‌گاز این اتفاق نخواهد افتاد. در مورد افزایش قیمت بنزین هم فعلا تصمیمی نداریم.

بدهی 50 میلیارد دلاری وزارت نفت

او در اين نشست اشاره‌اي هم به برخي از پرونده‌هاي فسادي مي‌كند كه روي دست وزارت نفت باقي مانده است: پرونده‌ای از فسادها و تخلفات صورت‌گرفته در دولت گذشته در وزارت نفت گم نشده و همچنان به‌دنبال پیگیری پرونده‌ها هستیم. از جمله اين پرونده‌ها مي‌توان به پرونده بابک زنجانی، خرید دکل از چین و گم‌شدن آن اشاره کرد که به قوه قضائیه ارسال شده است. یکی از پرونده‌های موجود در این زمینه مربوط به فروش قیر بوده است که ارزش آن معادل ۳۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شد، اما باوجود پيگيري‌ها، پولی به خزانه دولت پرداخت نشده است.

او البته ادامه مي‌دهد: نمی‌توان همه تخلفات گذشته را فساد نامید چراکه بسیاری از آنها بی‌انضباطی بوده است که بسیاری از آنها زمینه‌ساز فساد شدند و همین عامل سبب شد تا امروز وزارت نفت بیش از ۵۰ میلیارد دلار بدهکار باشد که حاصل پرداختی‌های بی‌حساب‌وکتاب در فاصله زمانی کوتاه گذشته بوده است. چراکه در گذشته بدون هیچ اصولی به پیمانکاران بهای کاری که انجام نداده‌اند را پرداخت می‌کردند.

تولید اولین لایه نفتی پارس جنوبی پس از 12 سال

زنگنه همچنين از تولید اولین لایه نفتی پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر مي‌دهد: اين خبر خوبی است، اما پس از ۱۲ سال از بسته‌شدن قرارداد آن، برای این کار خیلی دیر شده است و باید هرچه‌سریع‌تر عمل کنیم تا عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.

تهديد زنگنه به مجتمع‌هاي پتروشيمي ناامن

زنگنه درخصوص وضعیت ایمنی مجتمع‌های بخش خصوصی هم مي‌گويد: مجتمع‌هایی که عمدتا زیر نظر بخش خصوصی یا نهادهای عمومی هستند، از نظر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سطح پایینی دارند، اما در این زمینه وزارت نفت اختیار و ابزاری برای اعمال نظارت ندارد. بارها توصیه و پیگیری کردیم که مدیران این مجتمع‌ها صاحب صلاحیت باشند، سیستم‌ها و سامانه‌های قوی برای ایمنی داشته‌ باشند و آموزش و تجهیزات مناسب برای افزایش ضریب ایمنی داشته باشند، اما اینکه بتوانیم کاری کنیم که چنین مسائلی را رعایت کنند از نظر قانونی در حیطه اختیارات ما نیست و ابزاری برای اعمال آن نداریم.

وی مي‌افزايد: در این زمینه مسائل بسیاری را دنبال کرده‌ایم تا بتوانیم سیستم رگولاتوری را از طریق شورای رقابت به تصویب برسانیم و پس از تصویب در هیأت دولت بتوانیم بر این موضوع نظارت کنیم، اما ازاین‌پس هر مجتمعی که دستورات ایمنی را رعایت نکند و تولید آن خطرساز شناخته شود، دستور می‌دهم تا خوراک آن‌ را قطع کنند. اگرچه این کار در ظاهر درست نیست و نباید تولید را متوقف کرد، اما تولیدی که خطرساز باشد، نباشد بهتر است.

در اجلاس الجزاير شركت مي‌كنم

وزیر نفت درباره حضور خود در اجلاس الجزاير نيز مي‌گويد: اجلاس IEF روزهای هفتم و هشتم مهرماه در الجزایر برگزار می‌شود که در این اجلاس در سطح وزیر شرکت می‌کنیم، چراکه ایران از هر اقدامی برای مدیریت بازار حمایت می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها