کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخابی مناسب در محدوه 140 میلیون تومان


کد خبر : ۲۶۶۲یکشنبه، ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶:۱۲۱۶۵۸۶ بازدید

الماس همه زیبایی‌اش را مدیون دقت، قدرت و شگفتی آفرینش است و وقتی 3 مظهر قدرت و درخشش گرد هم بیایند ژاپنی‌ها آن را میتسوبیشی می‌نامند‌.
انتخابی مناسب در محدوه 140 میلیون تومانانتخابی مناسب در محدوه 140 میلیون تومان

 اکنون بعد از حدود 20 سال غیبت این برند پرسابقه ژاپنی با دستی پر به بازار ایران بازگشته است‌. با زبانی جدید که در طول زمان رنگ عوض نکرده و همچنان به قانون تقارن علم ریاضی پایبند است. مطمئنا بهره‏گیری از نماد لوکس‏بودن، زیبایی، پرستیژ و کیفیت که تمامی از تعریف‏های الماس هستند، حق هر ایرانی است‌.

روایتگر قرن 21 میتسوبیشی برای ایرانیان

ASX‌، شاسی‌بلند جمع‌و‌جور شهری ژاپنی‌هاست که اولین روایتگر قرن21 میتسوبیشی برای ایرانیان خواهد بود‌. چشم‌بادامی‌ها که اعتبار 140 ساله برندشان در اولویت هر طرحی مد نظرشان است، در سال 2007 از خودرو مفهومی با نام Concept-cX رونمایی کردند‌. شاسی‌بلند کوچکی که حس‌و‌حال آفرود برادر بزرگ‌ترش یعنی Outlander را با لذت سواری لنسر تلفیق کرده بود‌. در حقیقت مهندسان میتسوبیشی در این پروژه در تلاش بودند تا هر آنچه در توان دارند را فشرده کنند و ماسک خشمگینشان را روی چهره آن بچسبانند و روانه بازار کنند‌.

ASX در بازار ایران

میتسوبیشی ASX با توجه به ابعاد بدنه‌، مشخصات فنی و تجهیزات از سال 2012 تاکنون برای رقابت با کیا اسپورتیج‌، هیوندای ix35‌، نیسان قشقایی و تویوتا RAV4 در ایران می‌جنگد‌. شرکت آرین‌موتور پویا‌، نماینده‌ای است که بعد از حدود 20 سال غیبت بار دیگر نام میتسوبیشی را با سرزمین آریایی ما پیوند زده و در تلاش است با تامین زیرساخت‌های لازم شرایط را برای صاحبخانه شدن میتسوبیشی در ایران فراهم کند که مبادا بار دیگر میتسوبیشی به مهمان موقتی برای ایرانیان بدل شود‌.

  پشت فرمان ASX

وقتی غذایی را دوست داشته باشید، مطمئنا بعد از گذشت سالیان سال زمانی آن لذت در ذهن شما تکرار می‌شود که غذای مورد علاقه‌تان طعم و رنگ و بویش را حفظ کرده باشد‌. آیا دستپخت جدید میتسوبیشی بعد از 20 سال هنوز هم مورد پسند بازار ایران خواهد بود‌؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال به سراغ مهمان 2 ساله بازار ایران رفتیم‌. ASX در نگاه نخست یادآور مدل لنسر است‌. ورودی‌های بزرگ هوا در جلو که به «دهان میتسوبیشی» شهرت پیدا کرده در این خودرو نخستین نمادی است که چشم را به خود جذب می‌کند‌. ASX در مدل 2013 تغییرات ظاهری فراوانی را به خود دیده که در نگاه نخست سخت می‌توان این تغییرات را شکار کرد اما مهم‌ترین آنها تغییر جلوپنجره از نمادی 4گوشه به 6 گوشه است‌. رینگ‌های 17 اینچی جدید به جای رینگ‌های 16اینچی مدل 2012‌، چراغ‌های زنون و قاب کرومی پروژکتور‌های جلو نیز از دیگر مواردی هستند که به چهره مدل 2013 این شاسی‌بلند افزوده شده‌اند‌.  فاصله بین دو محور این خودرو 2670 میلی‌متر است که علی‌رغم 20 سانتی‌متر طول کمتر خودرو از هیوندای ix35‌، 3 سانتی‌متر فضای بیشتر از این خودرو کره‌ای را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد‌. این اختلاف هر چه اندک در ASX در اختیار سرنشینان عقب قرار گرفته است‌. تودوزی چرم صندلی‌ها‌، دسته‌دنده و فرمان خودرو در نگاه نخست کیفیت قابل قبولی دارند و با یک بررسی سرانگشتی و بر اساس گزارش مشتریان از طول عمر بالایی خبر می‌دهند. نخستین نکته‌ای که در مدل 2013 ASX بیش از هر آپشنی در اولین ملاقات جلب توجه می‌کند نام Rockford Fosgateاست که در بالای نمایشگر 7 اینچی این خودرو نقش بسته است‌. Rockford Fosgate در زمره معتبر‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیستم صوتی و مولتی‌مدیاست که مرکز آن در آمریکا قرار دارد و از جمله بزرگ‌ترین مشتریانش می‌توان به لکسس و میتسوبیشی اشاره کرد‌. سیستم صوتی خاص ASXتوسط 7 خروجی صدا شامل یک ساب‌ووفر قدرتمند در فضای بار‌، دو تیوتر و 4 باند روی در‌ها پشتیبانی می‌شود و سیستم آمپلی‌فایر آن نیز زیر صندلی سرنشین جلو قرار گرفته است‌. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کلید‌های گردشی کلاسیک‌، سیستم بلوتوث/ هندزفری و کروز کنترل روی فرمان‌، دوربین دید عقب‌، سنسور‌های فاصله‌سنج عقب‌، سنسور باران و روشنایی اتوماتیک چراغ‌ها و سیستم ورود و استارت بدون کلید نیز از جمله دیگر امکانات رفاهی ASX هستند‌. با این حال ASX یک آپشن رفاهی دیگر را نیز به مشتریان عرضه می‌کند که برای اولین بار و تنها روی ASX در ایران معرفی شده است‌. سقف پانوراما این خودرو بدون هیچ ستون جدا کننده‌ای به صورت یکپارچه از جلو تا عقب خودرو کشیده شده و ضمن افزودن چاشنی زیبایی با رنگ تیره‌ای به نمای خارجی خودرو‌، فضایی دل‌باز‌تر را به سرنشینان خودرو ارائه می‌کند. صندلی‌های جلو از سیستم گرم‌کن در دو حالت کم و زیاد بهره می‌برند و ارتفاع چراغ‌ها به وسیله یک سنسور به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود‌.

بررسی امکانات ایمنی ASX در برابر رقبا

ASX با توجه به حضور همزمان در بازار اروپا و استرالیا در دو آزمون سخت از موسسات معتبرEuroNCAP و ANCAP موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده است‌. نکته‌ای که ASX را از رقبای کره‌ای‌اش متمایز می‌کند، دریافت امتیاز خوب ایمنی برای عابرین پیاده است؛ به گونه‌ای که گلگیر‌های جلو این خودرو تماما از جنس فایبرگلاس ساخته شده‌اند تا در صورت برخورد با عابرین پیاده‌، کمترین تنش ممکن را وارد کنند‌. این خودرو از تکنولوژی‌های ایمنی ABS و EBD به صورت استاندارد بهره می‌برد و در نمونه فول آپشن عرضه شده توسط آرین‌موتور در ایران سیستم کنترل فعال پایداری ASC‌، کنترل کشش TCL و ترمز کمکی در هنگام حرکت روی سطوح شیبدار یا HSA نیز روی آن نصب شده است‌. همچنین لازم به ذکر است که مجموعه تکنولوژی‏های کنترل کشش‌، کنترل پایداری‌، ترمز ضدقفل و توزیع الکترونیکی ترمز در ASX در قالب مجموعه‏ای با عنوان ESP یا برنامه کنترل الکترونیکی پایداری گرد هم آمده‏اند تا پایداری کامل خودرو را تضمین کنند.

در ASX خبری از جنس چینی نیست

یکی از مهم‌ترین نکاتی که مشتریان در هنگام خرید ASX و مقایسه آن با رقبای کره‌ای مورد توجه قرار نمی‌دهند کیفیت بالای تولید این خودرو است‌. همانطور که پیش‌تر در بررسی کابین ASX اشاره شد، قطعات این خودرو با استفاده از متریال استاندارد ساخته شده‌اند‌. اگر سیستم فنی و قطعات ASX را یک‌به‌بک باز کنید متوجه عبارت MADE in Japan روی همه آنها خواهید شد این در حالی است که حتی لوکس‌ترین خودرو کره‌ای حاضر در بازار ایران نیز از تعداد زیادی از قطعات بی‌کیفیت چینی استفاده می‌کند. تمامی تجهیزات و قطعات الکترونیکی این خودرو توسط شرکت Mitsubishi Electronics ساخته شده‌اند و شاید تنها قطعه غیر ژاپنی آن واحد کنترل الکتریکی سیستم هندزفری بلوتوث باشد که توسط شرکتی فرانسوی به تولید می‌رسد‌! ASX خودرویی است که با تمرکز ویژه روی رانندگی شهری طراحی شده است اما این بدان معنا نیست که مهندسان میتسوبیشی در الهام‌گیری از پاجرو و اوتلندر‌، موارد ایمنی در آفرود را فراموش کرده باشند‌. یکی دیگر از نکات ریز قابل توجه در ساخت ASXاستفاده از روکش‌های فلزی برای سیم‌کشی‌های زیر موتور و تجهیزات الکترونیکی خودرو است که به ندرت حتی در رقبای ژاپنی این خودرو هم دیده می‌شود‌. اگر باز هم به دنبال یک نکته کیفی برای تمایزASX با رقبای کره‌ای‌اش می‌گردید بهتر است به سراغ سیستم‌های ایمنی این خودرو برویم‌. معمولا در خودرو‌هایی که از سیستم‌های ABS‌، کنترل پایداری‌، کشش و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بهره می‌برند از سنسوری با عنوان Wheel Speed یا سنسور سرعت‌سنج چرخ استفاده می‌شود تا در صورت لزوم خبر لغزش‌، ترمز‌گیری روی سطوح لغزنده و‌... را به سیستم‌های ایمنی بدهد و این سیستم‌ها را در عملکردی بی‌نقش یاری کند‌. در برخی محصولات کره‌ای این سنسور به صورت چرخ‌دنده‌ای طراحی شده که بعد از مدتی کارکرد با نفوذ گرد و خاک موجب بروز مشکلاتی شده و عملکرد سیستم‌های ایمنی دچار اختلال می‌شود‌. میتسوبیشی برای رفع این مشکل چرخ‌دنده‌ها را کنار گذاشته است و از صفحه‌ای مگنتی در ASX استفاده کرده که حتی گرد و خاک هم نمی‌تواند در عملکرد آن اختلالی ایجاد کند‌. آنچه ما در این آزمایش مشاهده کردیم مطمئنا بخشی از نکاتی است که مشتریان در هنگام مقایسه ظاهری ASX با رقبا هرگز به آن توجهی نمی‌کنند.

گزارش یک تصادف‌!

ضربه‌گیر‌های سر  شاسی‌ یکی از اصلی‌ترین بخش‌های شاسی هستند که در هنگام تصادفات وظیفه جذب و دفع ضربه را دارند تا اتاق کمترین آسیب را از تصادف به سرنشینان منتقل کند‌. در یکی از نمونه‌های تصادف میتسوبیشی ASX در ایران ضربه‌گیر سر شاسی کاملا جمع شده بود در حالی که در تصادف مشابه رقبای کره‌ای این خودرو این ضربه‌گیر قوس پیدا کرده بود‌. در تحلیل این دو رخداد می‌توان دریافت که ضربه‌گیر‌های سر شاسی ASX ضمن جذب ضربه، آن را در همان قسمت خنثی کرده‌اند و در نتیجه کاملا مچاله شده‌اند اما در نمونه مشابه رقیب کره‌ای قوس برداشتن این ضربه‌گیر نشان دهنده انتقال بخش عمده‌ای از ضربه به شاسی و اجزای دیگر اتاق است.

  فلفل نبین چه ریزه‌!

شاید در نگاه اول و در مقایسه با رقبا پیشرانه 2 لیتری ASX توجه خیلی از مشتری‌ها را به خود جلب نکند اما حقیقت آن است که عملکرد فنی یک خودرو تنها با حجم موتور قابل بررسی نیست بلکه عوامل متعددی نظیر وزن‌، ابعاد و ارگونومی اتاق‌، گیربکس و‌... در عملکرد فنی دخیل هستند‌. میتسوبیشیASX با وزنی حدود 1.4 تن 150 کیلوگرم از کیا اسپورتیج و هیوندای ix35 سبک‌تر است‌. پیشرانه سری 4B1 این خودرو با حجم 2لیتر توانایی تولید حداکثر توان 148 اسب بخار قدرت و 197 نیوتن‌متر گشتاور را داراست‌. اعداد Asx حدود 30 اسب بخار و 30 نیوتن‌متر قدرت و گشتاور کمتری در مقایسه با رقبای کره‌ای را نشان می‌دهند، با این حال این رقیب کوچک‌جثه ژاپنی در حالی در مدت زمان 10 ثانیه توانایی دستیابی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت را دارد که این عدد برای رقبای کره‌ای با پیشرانه 2.4 لیتری و قدرتمندتر به 10.5 ثانیه می‌رسد‌. نکته مهم دیگری که ASX را لایق کاهش مالیات در اروپا و ژاپن کرده، مصرف 8.4 لیتری این خودرو است که حدود 2 لیتر مصرف کمتر در سیکل ترکیبی نسبت به اسپورتیج و توسان را نشان می‌دهد‌. این شاسی‌بلند ژاپنی در ایران با سیستم 4 چرخ فعال 4WDعرضه می‌شود‌. در مدل 2013 این سیستم از طریق یک کلید قرار گرفته در قسمت پایین دسته‌دنده قابل کنترل است‌. در حالت استاندارد تنها محور جلو این خودرو فعال است و با فشردن این کلید برای یک بار سیستم هوشمند 4WD وارد مدار می‌شود که 30 درصد گشتاور را به چرخ‌های جلو و 70 درصد را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و در صورت عدم احساس لغزندگی زیر لاستیک‌ها توسط سنسور‌های مربوطه سیستم به صورت هوشمند برای کاهش مصرف سوخت به حالت تک محور یا 2WD بازمی‌گردد. با فشردن مجدد این کلید سیستم به حالت 4WD Lock یا قفل دیفراسیل تبدیل می‌شود که در این حالت گشتاور به صورت مساوی بین دو محور خودرو تقسیم می‌شوند.

عملکرد قابل قبول خودرو در فرمان‌دهی طی آزمایش فنی ما را بر آن داشت تا بررسی اجمالی روی عوامل فنی دخیل در هندلینگ ASX داشته باشیم‌. در فرمان‌پذیری این خودرو سیستم تعلیق مستقل عقب و جلو (‌مک فرسون و چند‌اتصاله‌) دخالت زیادی دارند. سیستم فرمان هیدرولیکی خودرو نیز با همراهی یک سیستم برقی عملکرد نرم و دقیقی دارد و به سرعت به واکنش راننده پاسخ می‌دهد. با این حال پایداری خودرو تنها امری نبود که ما در این آزمایش متحیر کند بلکه مسئولان شرکت استاندارد ایران نیز در آزمایش ASX در باند یکی از فرودگاه‌های کشور عددی قابل توجه را برای حداکثر سرعت سر پیچ این خودرو ثبت کرده‌اند. بنا به گزارش‌های رسمی کارشناسان استاندارد ایران حداکثر سرعتASX سر پیچ در این آزمایش تا آستانه انحراف حدود 96 کیلومتر بر ساعت به ثبت رسیده است در حالی که در آزمایشی مشابه روی هیوندای ix35 این عدد تنها 86 کیلومتر در ساعت بوده است‌.

گیربکس CVT یکی دیگر از نقاط عطف ASX در بازار شاسی‌بلند‌های ایران است که پیش‌تر تنها توسط قشقایی معرفی شده بود‌‌. این گیربکس در حالت دستی امکان تعویض 6 دنده را فراهم می‌سازد. با این حال برای رانندگی با ASX می‌توانید دست‌تان را همواره روی فرمان نگاه دارید چرا که تعویض دنده از طریق اهرم‌های پشت فرمان نیز امکان‌پذیر است‌، این اهرم‌ها که در سمت راست و چپ فرمان با نماد مثبت و منفی قرار گرفته‌اند امکان افزایش یا کاهش دنده را فراهم می‌کنند و در بازار شاسی‌بلند‌های ایران این آپشن در هیچ خودرو دیگری یافت نمی‌شود.

  قیمت و جایگاه ASX در میان رقبا

شرکت آرین‌موتور هم‌اکنونASX را در مدل 2013 با قیمت نهایی 129.9 و در مدل 2014 با قیمت 139.8 میلیون‌تومان به مشتریان عرضه می‌کند. با این حال برای تسهیل شرایط خرید توسط مشتریان همواره روش‌های فروش اقساطی‌، چندمرحله‌ای و لیزینگی متنوعی نیز در نظر گرفته می‌شود‌. مهم‌ترین رقبایASX در بازار ایران همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد کیا اسپورتیج و هیوندای ix35 هستند‌. با توجه به آنچه در بخش آزمایش فنی و امکانات ASX گفته شد برتری این خودرو در مشخصات فنی و امکانات کاملا محسوس است اما مشتریان عمدتا تنها از روی ظاهر‌، 0.4 لیتر حجم موتور بیشتر رقبای کره‌ای و بازار دست‌دوم پر رونق‌تر به سراغ این خودرو‌ها می‌روند در حالی که اگر فردی به دنبال یک خودرو مصرفی با کیفیت و توانایی فنی مناسب در کنار عملکرد بهینه در مصرف سوخت باشد روی ASX بیش از 2 رقیب کره‌ای می‌تواند حساب کند‌. همچنین در صورتی که رنو کلئوس و تویوتا RAV4 نیز به این رقابت افزوده شوند‌، جایی برای بحث در مورد مشخصات فنی و امکانات باقی نمی‏ماند چرا که 20 تا 30 میلیون‏تومان قیمت بیشتر این محصولات از نماینده میتسوبیشی در ایران جای سوالی باقی نمی‏گذارد.


zduw0lgvl2c9ava0abnb.jpg

mreegkyew2n98nxsh3a5.jpg

ybr6ca1656qd7ounsqjl.jpg

u8qc0krdprlmxqwk18l.jpg

76cml0ugsga2vxu0yhh.jpg

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها