کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

كاهش قيمت اينترنت فقط برای كاربران نهايی + جدول


کد خبر : ۲۶۱۹۰دوشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹:۵۶۳۴۲۴ بازدید

اينترنت را مي‌توان مهم‌ترين دغدغه كاربران دانست، چراكه اين فناوری در كشور همواره با مشكل مواجه بوده است، كيفيت بسيار پايين، قطع و ...

اينترنت را مي‌توان مهم‌ترين دغدغه كاربران دانست، چراكه اين فناوری در كشور همواره با مشكل مواجه بوده است، كيفيت بسيار پايين، قطع و وصل‌هاي پي‌درپي و گران بودن اين فناوري ساليان سال است كه باعث اعتراض كاربران ايراني شده است، در اين بين هم شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت نه‌تنها اين گلايه‌ها را وارد مي‌دانند بلكه معتقدند كه دولت با ايجاد انحصار مانع از ارائه اينترنت باكيفيت به كاربران مي‌شود، مساله‌يي كه به دفعات در دولت‌هاي مختلف مطرح شده است، اما تاكنون مسوولان بخش خصوصي و دولتي درخصوص اين مساله مهم بر سر يك ميز ننشسته‌اند تا مشكل را از ريشه حل كنند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تعادل، در آخرين وضعيت اينترنت در ايران و مقايسه سرعت و قيمت اين پروتكل ارتباطي با ساير كشورهاي جهان كه ازسوي سايت نتايندكس - معروف‌ترين مرجع ارائه آمار از سرعت و قيمت اينترنت در جهان - منتشر شده (اواخر سال گذشته) رتبه۴۶ ايران در رده‌بندي قيمت اينترنت حكايت دارد.


ابلاغ مصوبه رگولاتوري

رتبه‌بندي نت ايندكس از قيمت اينترنت به‌ازاي دلار بر مگابيت بر ثانيه و اطلاعاتي كه كاربران ۶۲ كشور دراختيار اين سايت گذاشته‌اند، ثبت‌ شده است؛ در اين رتبه‌بندي كشورها به ترتيب اينترنت ارزان‌تر رتبه‌بندي شده‌اند. ايران در اين رتبه‌بندي در جايگاه ۴۶ قرار داشته و تنها ۱۶پله با انتهاي رتبه‌بندي فاصله دارد؛ ايتاليا، عربستان‌سعودي، اسپانيا و نيوزيلند بالاتر از ايران و مكزيك، فرانسه، آرژانتين و كلمبيا پايين‌تر از ايران قرار دارند. در ابتداي رتبه‌بندي بلغارستان با قيمت اينترنت 0.43دلار بر مگابيت بر ثانيه لقب ارزان‌ترين اينترنت در دنيا را به خود گرفته است. پس از بلغارستان، روسيه، اوكراين، روماني، رژيم‌صهيونيستي و مجارستان قرار دارند.

 در انتهاي جدول رتبه‌بندي، آفريقاي‌جنوبي به‌عنوان گران‌ترين اينترنت دنيا شناخته مي‌شود. اينترنت در آفريقاي‌جنوبي به‌ازاي هر مگابيت بر ثانيه ١٩.٠٦دلار است. در اين فهرست فيليپين، اندونزي، مصر، مالزي و امارات به ترتيب بالاتر از آفريقاي‌جنوبي قرار گرفته‌اند. در ۲۷ كشور ابتدايي اين فهرست، قيمت اينترنت كمتر از سه دلار، يعني حداقل نصف قيمت اينترنت در ايران است.  باتوجه به تمام اين دغدغه‌ها و با لا گرفتن اعتراض كاربران وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در فروردين ماه سال جاري با بيان اينكه از اواخر سال94 كميته‌يي با همكاري سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي بررسي قيمت اينترنت و نحوه كاهش آن، تشكيل شده است، گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم نتيجه نهايي براي كاهش قيمت اينترنت كه به قطعا كمتر از 15درصد نخواهد بود تا پايان ارديبهشت ماه اعلام شود.  ارديبهشت ماه آمد و روزها يكي پس از ديگري طي شد اما وعده وزير محقق نشد درحالي كه كاربران شمارش معكوس را براي كاهش قيمت اينترنت و البته افزايش كيفيت اين فناوري آغاز كرده بودند، اين وعده وزير محقق نشد تا تعداد اندك كاربري كه به اين وعده دلخوش كرده بودند نيز نا اميد شوند، اما درحالي كه كم‌كم كاربران در حال فراموشي وعده وزير بودند، در مردادماه سال جاري قيمت اينترنت ثابت و همراه براساس مصوبه جلسه ۲۳۷كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات خبر از كاهش قيمت اينترنت كاربران را ذوق زده كرد. در جلسه مقرر شد كه شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت بايد از ابتداي مرداد با تعرفه‌هاي ارزان شده و جديد نزخ‌ها را محاسبه كنند.

كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در جلسه۲۳۷ خود قيمت اينترنت براي كاربران را ارزان و كليه اپراتورهاي ارتباطات ثبات و همراه را موظف كرد تا قيمت سرويس اينترنت ثابت، تعرفه هر گيگابايت حجم ترافيك مصرفي و قيمت ديتاي همراه را براي كاربران نهايي كاهش دهند.

اپراتورهاي تلفن همراه از همان ابتداي مرداد قيمت مصرف آزاد اينترنت خود را كاهش دادند. همراه اول و ايرانسل اين موضوع را از ابتداي مرداد در سايت خود اعمال كردند ولي رايتل با چند روز تاخير اين موضوع را اطلاع‌رساني كرد.  بدين‌ترتيب مصرف آزاد ديتاي موبايل (اينترنت همراه 3G، 2G و 4G) از ابتداي مرداد براي كاربران دايمي (post paid) كيلوبايتي 0.04تومان (گيگابايتي ۴۰هزار تومان) و براي كاربران اعتباري (pre paid) كيلوبايتي 0.06تومان (گيگابايتي ۶۰هزار تومان) درنظر گرفته مي‌شود. اين قيمت براي هر سه اپراتور يعني همراه اول، ايرانسل و رايتل يكسان است.  پيش از اين قيمت مصرف آزاد ديتاي موبايل (اينترنت همراه 2G، 3G و 4G) از ابتداي مرداد براي كاربران دايمي (post paid) كيلوبايتي 0.05تومان (گيگابايتي ۵۰هزار تومان) و براي كاربران اعتباري (pre paid) كيلوبايتي 0.75تومان (گيگابايتي ۷۵هزار تومان) بود.

شركت مخابرات استان تهران نيز در اين راه پيش‌قدم شد و از ابتداي مردادماه امسال قيمت‌هاي جديد را اعمال كرد.  پس از آن شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت شاتل، پارس آنلاين، آسياتك، هاي‌وب، صبانت و پيشگامان اقدام به ارزان كردن قيمت‌ها و تعرفه‌هاي خود كرده‌اند. اين شركت‌ها قيمت يك يا چند مورد از ترافيك اضافي، سرويس‌هاي جديد و سرويس‌هاي غيرحجمي را كاهش داده‌اند. بدين‌ترتيب قيمت‌ ترافيك‌هاي اضافي معمولي (غير از ترافيك‌هاي خاص كه برخي شركت‌ها به فروش مي‌رسانند) در همه اپراتورهايي كه قيمت خود را تغيير داده‌اند.

در اين خصوص داوود زارعيان معاون شركت مخابرات ايران به خبرنگار «تعادل» گفت: ‌به محض ابلاغ مصوبه رگولاتوري براي مشتريان جديد اين قانون اجرايي مي‌شود و مشتريان قديمي نيز با اتمام دوره اشتراك خود، طبق فرمول جديد خدمات آنها محاسبه مي‌شود. وي بااشاره به اينكه طبق مصوبه جديد رگولاتوري كه براي كاهش قيمت اينترنت براي كاربر نهايي ابلاغ شده است، گفت: ‌كاربران مي‌توانند خدماتي كه مي‌خواهند را انتخاب كنند و مطابق با خدمات انتخاب شده خود هزينه پرداخت مي‌كنند.

زارعيان تصريح كرد: در اين مصوبه هم حجم داخلي مشخص شده و هم پهناي باند بين‌الملل و چنانچه مشترك بيش از آن اقدام به مصرف كند بايد هزينه را پرداخت كند.  وي بااشاره به اينكه در حال حاضر بسياري از شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت خدمات وي‍ژه و بسته‌هاي تشويقي زيادي براي كاربران خود درنظر گرفته‌اند، گفت: كمپين‌هايي كه برخي شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت ارائه كرده‌اند با مجوز رگولاتوري، حتي پايين‌تر از نرخ مصوب است كه اين مساله به نفع كاربر است.  وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ارائه اينترنت نامحدود مخابرات به كاربران كه برخي مسوولان آن را زيانده عنوان مي‌كنند، هم‌اكنون متوقف شده است ؟با خير؟ گفت: اين طرح هنوز متوقف نشده است، ولي با تعرفه جديد، براي مشترك تفاوت چنداني نمي‌كند كه از طرح‌هاي جديد استفاده كند يا از اينترنت نامحدود، چراكه حجم ارائه شده در تعرفه جديد به نحوي است كه مشتركان مخابرات به راحتي مي‌توانند مانند اينترنت نامحدو د از آن استفاده كنند.


طرح‌هاي تشويقي براي كاربران

همچنين محمدحسن شانه‌ساز‌زاده رييس هيات‌مديره شاتل در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: ‌مطابق با مصوبه رگولاتوري كاهش تعرفه براي كاربران صورت گرفته است. وي افزود: اصل بازار فروش اينترنت روي گيگ است و شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت مطابق با مصوبه رگولاتوري اقدام به فروش اينترنت مي‌كنند. از اين‌رو ارائه پكيج‌هاي مختلف براي فروش اينترنت طبق مصوبه رگولاتوري صورت مي‌گيرد.  وي در ادامه بااشاره به اينكه تعرفه كاهش اينترنت سه حلقه دارد، افزود: زير ساخت، مخابرات ايران و‌fcp ‌ها حلقه‌هاي اين زنجيره هستند. در حال حاضر زيرساخت تخفيف‌هاي لازم را براي fcp‌ها لحاظ كرده است، اما هنوز مخابرات اين تخفيف‌ها را اعمال نكرده است، كه اميدواريم هرچه سريع‌تر اين اتفاق بيفتد چرا كه‌fcp‌ها به‌دليل حسن‌نيت تخفيف‌هاي لازم را براي كاربران خود اعمال كرده‌اند.

وي بااشاره به اينكه مخابرات ايران شركت بزرگي است و شايد به‌دليل گستردگي تاكنون تخفيف‌هاي لازم را براي fcp‌ها لحاظ نكرده است گفت: طبق مكاتبه‌هاي صورت گرفته با اين شركت، همچنان منتظر اعمال تخفيف هستيم در صورتي كه تخفيف‌ها اعمال نشود مجبور به بازگشت تعرفه‌ها به حالت قبل هستيم. در هر صورت به‌نظر مي‌رسد بسياري از شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت مصوبه جديد رگولاتوري را اجرايي كرده‌اند، اما با ارائه طرح‌هاي تشويقي و خدمات متنوع همچنان سعي دارند كه همان هزينه قبلي و حتي بيشتر را از كاربر دريافت كنند، چراكه در قبال دريافت اين هزينه خدمات بيشتر با طرح‌هاي تشويقي بيشتري ارائه مي‌كنند.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها