کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خلوت گرما در خوزستان


کد خبر : ۲۶۰۱۰پنجشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۲۴۴۳۸۰ بازدید

گرما «اهواز» را تعطیل کرد. دزفولی‌ها خانه نشین شدند. از هرم داغ مرداد ماه، کوچه و خیابان‌های خوزستان بی‌عبور وعابرند. دما سنج‌های رسمی ...
خلوت گرما در خوزستانخلوت گرما در خوزستان

گرما «اهواز» را تعطیل کرد. دزفولی‌ها خانه نشین شدند. از هرم داغ مرداد ماه، کوچه و خیابان‌های خوزستان بی‌عبور وعابرند. دما سنج‌های رسمی از گرمای این استان جنوبی عقب ماندند چون دماسنج خودروهای شخصی شهروندان شهرهای مختلف تا 63 درجه سانتیگراد گرما را ثبت کرده و از آنچه هواشناسی اعلام کرده است، پیشی گرفتند. با این اوصاف ساعت کاری ادارات کاهش پیدا کرد.

به گفته «هاشم بالدی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ساعت کاری در خوزستان به ساعت یک ظهر ختم شد. گرما زده‌ها در شهر رکورد زده‌اند. نفس شوش در دمای 51 درجه سانتیگراد بالای صفر، «بالا» نمی‌آید. تا الان گرما حداقل جان یک نفر را در خوزستان گرفته است تا «تغییر اقلیم» چهره داغ و سوزان و مرگبار خود را به رخ همه بکشد!

حتی «استقلالی ها»ی تهران باخت خود از استقلال خوزستان را از چشم گرمای بی‌سابقه‌ای می‌دانند که سختی روزهایی که خوزستان زیر گرد و غبارهای ناشی از ریزگردهای عربی دفن می‌شد را از یادها برده است! ریزگردها به گفته نمایندگان شهرهای مختلف از جمله اهواز، پای نخبگان خوزستانی را از کرانه‌های جنوبی خلیج فارس بریده و آنها را به مهاجرت واداشته اما گرمای بی‌سابقه باعث شد تا هرکس می‌تواند مال و اموال را بگذارد و برود!پای «سدسازان» هم مثل همیشه در این وضعیت «درمیان» است.

کارشناسان محیط زیست یادآوری می‌کنند گرمای بی‌سابقه خوزستان بزودی تتمه آب‌های مانده پشت سدهای بی‌شمار این استان را بخار می‌کند تا بی‌آبی هم به یکی از بزرگترین مشکلات یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور اضافه شود. آن هم به این دلیل که آب‌های خروشان این استان فدای سازه‌سازی و سد‌سازی شده و به جای آنکه در دل خاک نگهداری شوند روی سطح زمین در معرض گرما قرار داده شده اند!

«محسن ناصری» مدیر طرح ملی تغییرات آب‌وهوا سازمان حفاظت محیط زیست هم «آب پاکی» را روی دست همگان می‌ریزد و می‌گوید: «وضعیت تغییر اقلیم و افزایش گرمایش در ایران و سایر کشورهای مدار رأس‌السرطان به مراتب ناگوارتر است؛ این تغییرات اقلیمی حتی می‌تواند وضعیت بدتری را حادث کند اما باید با تمهیدات لازم شدت آن را کاهش داد و راهکارهای جلوگیری از گرمایش زمین باید مدنظر قرار گیرد.»

به گفته «کوروش بهادری» مدیرکل هواشناسی خوزستان تنها در یک روز 11 منطقه استان دمای هوایی بین ۴۹ تا ۵۱ درجه سانتیگراد را تجربه کردند. گرماتنها زندگی خوزستانی‌ها را مختل نکرده است. «محمدرضا مروارید» استاندار ایلام هم از تغییر ساعات کاری اداره‌های این استان غربی کشور خبر می دهد. او حتی از آمادگی استانداری برای تعطیلی شهر سخن می‌گوید. یک برنامه‌ریزی دیگری هم روی میز مذاکره ایلامی‌ها قرار دارد و آن «شب کار» شدن کارمندان این استان است. به گفته مروارید در این پیشنهاد مطرح شده که ادارات دولتی در ایام تابستان از شش بعد از ظهر تا 10 شب فعالیت کنند و او امیدوار است که این طرح در سال آینده اجرایی شود.

استاندار ایلام می‌گوید: «به دلیل گرمای شدید هوا مردم ترجیح می‌دهند کارهای خود را به زمان دیگری موکول کرده و اگر ادارات شب کار شوند مردم نیز می‌توانند بهتر از قبل به امور خود رسیدگی کرده و فعالیت‌های اداری‌شان را پیش ببرند.»

در این سوی گرما افکارعمومی خوزستان هم در انتظار تعطیلی شهر هستند و اعتقاد دارند مسئولان استانی برنامه‌ریزی‌های لازم را برای کنترل و مدیریت شهر در زمانی که آتش گرمای بی‌سابقه بسیاری از شهروندان را راهی اورژانس‌ها می‌کند، ندارند.

آنها گرمای شدید سال گذشته «بصره» در همسایگی خود را یادآوری می‌کنند که به تعطیلی این شهر منجر شد اما هنوز مسئولان شهری و استانی خوزستان به این نتیجه نرسیده‌اند که شهر را به خاطر گرمای شدید تعطیل کنند یا خیر!

وضعیت کارگرانی که در دمای بالای 50 درجه در سطح شهر در حال فعالیت هستند هم یکی دیگر از دغدغه‌های افکار عمومی است. با وجود این «هوشمند صفایی» مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان می‌گوید به دلیل خلأ قانونی بسیار زیاد در زمینه تعطیلی کارگران در گرما و سرمای زیاد، اگرچه نگران سلامتی جسمی نیروی کار است، اما نمی‌تواند «ورود» کند. این درحالی است که به گفته «دکتر شکرالله سلمان‌زاده»، رئیس مرکز بهداشت خوزستان، دمای بالای 50 درجه می‌تواند «آسیب رسان» باشد.
خوزستانی‌ها با عنوان‌های مختلفی چون «اهواز می‌سوزد و می‌سازد» و «تنور آدم سوزی در خوزستان» و... در فضای مجازی اعتراض خود را به وضعیت شهرهای مختلف استان اعلام داشته‌اند.

با وجود این مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان می‌گوید:«ستاد مدیریت بحران باید در روزهای گرم مانند سایر حوادث روزها را تعطیل اعلام کند.»
گرمای مرداد ،خوزستانی‌ها را نقره داغ کرد! خبرهایی هم از آتش گرفتن «کنتورهای برق» در گرمای شدید این روزها به گوش رسانه‌ها می‌رسد. آمارهای آتش‌نشانی اهواز نشان می‌دهد که تنها در 24 ساعت 9 کنتور برق به دلیل انشعاب بسیار زیاد آتش گرفته‌اند. وضعیت تهویه هوا در اتوبوس‌های خوزستان هم «زخمی کهنه» است. همان‌طور که این زخم در زمانی که ریزگردها دید یک متری را هم از خوزستانی‌ها گرفته بودند هم «سر»باز کرد.«علیرضا احمدی یزدی» معاون مدیریت مصرف شرکت توانیر هم تکلیف همه را «روشن» می‌کند تا خاموشی نصیب شهرهای مختلف کشور نشود. او می‌گوید: «بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، هفته سوم مرداد جاری گرمای شدید در کشور حاکم خواهد شد که در صورت افزایش مصرف برق، سه هزار مگاوات کمبود در این بخش به وقوع خواهد پیوست.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها