کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نگاهی به فراز و فرود قیمت طلا در ایران و جهان


کد خبر : ۲۵۶۷سه شنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۴:۵۷۲۷۶۵ بازدید

قیمت طلا هفته گذشته تحت تاثیر سیاستهای بانک مرکزی آمریکا افت کرد ولی به فاصله یک روز بالا رفت و نظر می رسد این وضعیت ناپایدار ادامه دار باشد.

نوسانات بازار طلا در هفته گذشته در مجموع منجر به کاهش قیمت طلا شد. تحلیلگران این کاهش قیمت را به دلیل توافق بودجه ای موقت آمریکا و انتظار کاهش زودرس سیاست های پولی انبساطی این کشور می دانند. معامله گران با افزایش روند بهبود اقتصاد جهان، به خروج سرمایه از طلا و سرمایه گذاری در دارایی های ریسک دارتر همچون سهام متمایل شده اند.

ابن روند در بازار جهانی متوسط قیمت هر اونس طلا را از حدود 1242 دلار به 1237 دلار در ابتدای هفته جاری کاهش داد، این کاهش در حالی است که در روزهای دو شنبه و سه شنبه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به حدود 1262 تا 1264 دلار رسید.

این وضعیت در بازار ایران نیز بازتاب پیدا کرده است و با توجه به ثبات نسبی نرخ دلار در بازار ایران قیمت هر سکه بهار آزادی در حدود در روز های دو شنبه و سه شنبه هفته گذشته تا 880 هزرار تومان افزایش پیدا کرد ولی با افت قیمت جهانی به 860 هزار تومان کاهش یافت و با افزایش قیمت جهانی به حدود 1240 دلار در ابتدای هفته جاری دوباره قیمت هر سکه بهار آزادی به حدود 870 تا 877 هزار تومان رسیده است.
 

متوسط قیمت قیمت جهانی طلا و داخلی سکه بهار آزادی


دوره زمانی که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه داشته است تنها با سیاستهای پولی این بانک در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم قابل مقایسه است و این موج مکزیکی در بازار طلا ضمن تاثیر پذیری از سیاستهای بانک مرکزی آمریکا و عدم افزایش نرخ بهره توسط این نهاد که برای اجرای سیاستهای انبساطی و افزایش رشد اقتصادی امریکا در پیش گرفته شده پاسخی به افزایش جذابیت بازار نقره نیز بوده است.

در هفته های گذشته به رغم ثبات نسبی قیمت طلا در بازار جهانی قیمت نقره به شدت افزایش پیدا کرده است و این مسئله باعث ایجاد جذابیت این بازار برای صاحبان نقدینگی و افزایش عرضه طلا در بازار جهانی نیز شده است.

روندی که در حال حاضر بر بازار جهانی طلا حاکم شده است یک روند نزولی بوده است، قیمت هر اونس طلا در سال جاری شمسی از فروردین ماه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از 1529 دلار به 1241 دلار در آذرماه نزول کرده است و در بازار داخلی نیز قیمت هر سکه بهار آزادی از 1.37 میلیون تومان در فروردین ماه به 866 هزار تومان در آذرماه رسیده است. این روند نزولی البته از ابتدای سال پیش بینی شده بود و به نظر می رسد با توجه به افزایش نرخ رشد اقتصاد جهانی این روند همچنان ادامه پیدا کند هرچند موج های مکزیکی در کوتاه مدت بازار اجتناب ناپذیر خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها