کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اولین تجربه رانندگی با پژو 308 محصول جدید ایران خودرو


کد خبر : ۲۵۶۳۸یکشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸:۴۷۶۶۱۷۳ بازدید

نسل جدید پژو 308 همانند مدل‌های دیگر تولید شده توسط شیر فرانسوی در تیپ‌های مختلف به فروش میرسد که خودروی مورد بررسی در رده میانه به بالا ...

نسل جدید پژو 308 همانند مدل‌های دیگر تولید شده توسط شیر فرانسوی در تیپ‌های مختلف به فروش میرسد که خودروی مورد بررسی در رده میانه به بالا قرار میگرفت تا تنها مدلهای GTi فراتر از آن باشند. از آن جایی که سلیقه مشتریان ایرانی بیشتر به سمت رنگ های روشن خصوصا سفید متمایل است، Line-308GT نیز به رنگ سفید صدفی وارد کشور شده تا حداقل در نگاه اول، مطابق با نظر خریدار به حساب آید! از آنجایی که قبال نسل اولیه 308 را از نزدیک مشاهده کرده بودیم، طراحی نسل دوم این خودرو به شکل مشهودی زیباتر و اسپرت‌تر به چشم می آید تا در ظاهر دیگر خبری از یک خودروی خسته کننده فرانسوی نباشد و در عوض با یک هاچ بک جذاب رو به رو باشیم که تقریبا تمام نگاه‌ها را هنگام حرکت به سوی خود جلب میکند. یکی از موارد قابل توجه که در این خودرو در همان وهله اول به سرعت به چشم می آید، ارتفاع کمتر بدنه در مقایسه با مدل پیشین است تا با در نظر گرفتن طول و عرض تقریبا یکسان نسبت به قبل، با یک هاچ بک اسپرت‌تر مواجه باشیم به خصوص این که اضافه شدن رده تجهیزات Line-GT بر شدت این امر نیز افزوده است. به هر صورت، در دیدار اول با این خودرو به راحتی میتوان سیر تحول طراحی در پژو را مشاهده کرد تا در بازارهای مختلف از جمله ایران، 308 یک رقیب جدی برای مطرح ترین خودروهای این کلاس باشد. 

پژو 308 ایران خودرو

طبق آمار منتشر شده در سال جاری و پارسال بیشترین تعداد فروش پس از خودروهای متوسط متعلق به مدل های کوچک شامل کراس اوورها، سدان ها و هاچ بک های بوده که در این بین اروپا به عنوان دومین بازار بزرگ جهان پس از چین، بیشترین رشد فروش را نیز به خود اختصاص داده است. هر چند در قاره سبز رویه افزایش تقاضای خودروهای شاسی بلند مانند بازارهای دیگر به شدت در حال گسترش است، اما همچنان نرخ فروش هاچ بک‌های متوسط و کوچک در این بازار در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالاست تا خودروسازان فرانسوی نقش پر رنگی در آن دارا باشند. پژو 308 یکی از هاچ بک‌های جذاب و پر فروش نه تنها در اروپا بلکه سایر بازارهای جهان به حساب می آید که به واسطه ابعاد بزرگتر در مقایسه با برادر خود 208 ،حتی خانواده های کم جمعیت را نیز به سوی خود می‌کشاند. از زمان معرفی در سال 2007 تاکنون، مجموع فروش دو نسل این خودرو از مرز دو میلیون دستگاه گذشته تا به نوعی از موفقیت آن در بین خریداران خبر دهد. همچنین نسل دوم 308 در سال 2014 به عنوان خودروی سال اروپا شناخته شد تا رقبایی مانند ب ام و i3 و تسلا مدل S در پس آن قرار گیرند، اما راه یابی این خودرو به بازار داخلی پس از برجام خبر خوبی بود تا برای دوست داران هاچ بک های داغ و با کیفیت یک نقطه عطف باشد البته بر خالف سه محصول دیگر پژو (208 – 2008 – 301) تولید و مونتاژ این مدل همچنان صد در صدی نیست، اما شنیده ها حاکی از آن دارد که واردات آن به کشور محتمل تر از مونتاژ آن است. به هر صورت چندی پیش فرصتی پیش آمد تا تنها پژو 308 موجود در کشور که اتفاقا پسوند Line-GT را نیز به خود می بیند و در نمایشگاه سال گذشته خودروی تهران در معرض دید عموم قرار گرفته بود را طی چند روز مورد بررسی قرار دهیم. آن چه در ادامه میخوانید نخستین تجربه رانندگی با این هاچ بک متوسط اسپرت است. 

peugeot 308 gt

بدنه:

با نگاهی به بدنه 308 جدید به راحتی میتوان دریافت که خط سیر فلسفه طراحی پژو در این هاچ بک متوسط نیز به صراحت دنبال شده تا حتی از فاصله دور نیز نتوان آن را با خودروی دیگری اشتباه گرفت. البته توجه به خصوصیات اسپرتی در این خودرو اندکی در فضای داخلی کابین تاثیر منفی داشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اما پیش از این موضوع باید به سلیقه پژو در خصوص شکلدهی به 308 تبریک گفت چرا که بدون شک نه تنها یکی از زیباترین مدلهای این شرکت تا به حال حساب می آید بلکه در بازارهای مختلف نیز در مقابل رقبای چون گلف نیز زیباتر و خشنتر احساس میشود چیزی که در باطن این مدل نیز البته وجود دارد! در نمای جلو، این چراغ های دوگانه متصل به هم هستند که بیشترین توجه را به خود جلب میکنند. پژو علاوه بر طراحی خشن و اخموی این چراغ ها از تکنولوژی کامل LED نیز در آنها استفاده کرده تا به خوبی متمایز بودن خود در مقابل بیشتر مدلهای هم سطح را نشان دهد. در بخش بالایی چراغ‌های اصلی، نوار LED چراغ های روشنایی در روز قرار گرفته و همچون قبل در طرفین حاشیه های سپر نیز مه شکن ها تعبیه شده اند که در مجموع بر زیبایی خودرو موثر بوده است.
 

چراغ پژو 308

برای افزایش جلوه های بصری اسپرت – لوکسی، پژو در Line-GT 308 استفاده وسیعی از کروم داشته که در این بخش جلو پنجره بزرگ در کنار تزیینات کرومی اطرف محل قرارگیری مه شکن‌ها بسیار جلب توجه میکند. همچنین نشان بزرگ پژو که در سمت راست آن Line-GT نیز به صورت کوچک قرار گرفته از موارد قابل ذکر هستند. در نهایت در خصوص طراحی اسپرت کاپوت مدل‌های جدید پژو از جمله این خودرو نیز باید اشاره داشت که تکمیل کننده چهره خشن 308 از جلو است. اگر از نمای جانبی به این هاچ بک نگاه کنید، خط کمربند شانه‌ای عضلانی که تا روی چراغ های عقب کشیده شده، مهمترین المان در این بخش محسوب میشود. پانل درها با توجه به پروفیل کوتاه شیشه های جانبی ساده در نظر گرفته شده‌اند تا جلوه بیشتری به خودرو دهند هر چند که براگیر جانبی تاثیر خود را در افزایش خصوصیات اسپرتی به خوبی ایفا میکند. در عین حال با توجه به پکیچ Line-GT ،رینگ های پنج پره 18 اینچی آلومینیومی با لاستیک های رادیال میشلین پایلوت اسپرت از نوع دیواره کوتاه برای 308 به کار گرفته شده تا دیگر چیزی در این بخش دچار کاستی نباشد. در نمای عقب نیز به راحتی می‌توان توجه پژو در اسپرت‌تر جلوه دادن این هاچ بک را مشاهده کرد تا طراحی متمایز و خشن چراغ های عقب در کنار شیشه کوچک عقب از جمله این موارد باشد.

همچنین دو خروجی اگزوز استیل به صورت چهار ضلعی در این بخش به کار گرفته شده که وظیفه تولید صدای خشن پیشرانه را به خوبی عهده دار باشد!

کابین :

به طور کلی اگر طراحی ظاهری پژو 308 را پسندیده باشید با نشستن در داخل کابین این خودرو همان احساس لذت و اسپرت گرایی را در این فضا نیز به خوبی درک خواهید کرد تا اولین چیزی که به ذهن میرسد هماهنگی میان ظاهر و باطن خودرو باشد. اتمسفر کابین Line-GT 308 یک دست مشکی در نظر گرفته شده تا در همان وهله اول به راننده و سرنشینان از قرارگیری در یک مدل اسپرت را خبر دهد که البته تا حدود زیادی نیز این احساس واقع گرایانه است. از طراحی ساده و هر چند جذاب داشبورد که بگذریم به محض نشستن در کابین، این غربیلک فرمان سه شاخه فوق العاده کوچک 308 است که به سرعت هر چه تمام تر به واسطه ضلع پایینی تخت، شاخه دوگانه کرومی خود و حک نشان -GT Line بر روی آن احساس راننده را به بازی گرفته و به نوعی پیش از حرکت باعث افزاش آدرنالین در بدن میشود! به این بخش باید طراحی بسیار اسپرت نشانگر پشت فرمان را نیز اضافه کرد که دقیقا مانند ابر خودروها حرکت مخالف جهت عقربه سرعت و دور موتور در آن خود نمایی میکند.
 

کابین پژو 308

پژو در طراحی کابین این خودرو تقریبا قابلیت تنظیم تمام بخش ها را تنها از طریق صفحه نمایش 7.9 اینچی بالای کنسول مرکزی امکان پذیر کرده که طبیعتا نیاز به تمرین و حتی عادت برای کار کردن با آن دارد. تمامی صندلی ها به علاوه غربیلک فرمان در Line-GT 308 دارای پوشش چرم طبیعی ناپا با دوخت قرمز رنگ هستند ضمن این که میتوان موکت اسپرت مختص مدل های GT در کنار پدال های آلومینیومی را در آن مشاهده کرد. در کل کابین این مدل از 308 به واسطه برخی آپشن های در نظر گرفته شده برای آن متفاوت از مدل های استاندارد است که تاثیر قابل توجهی بر خصوصیات اسپرتی آن داشته و در مجموع باید امتیاز بالایی به لحاظ طراحی و توجه به جلوه های بصری به آن داد که مطمئنا هر فردی را راضی نگه خواهد داشت.

پیشرانه و قوای محرکه :

به غیر از دو مدل پرچمدار GTi در پژو 308 ، در سایر تیپ های این هاچ بک میتوان پیشرانه های مختلف را سفارش داد که شامل نمونه های دیزلی و بنزینی میشود. از این رو اگر آشنایی قبلی با پیشرانه های پژو که همگی در رده 2.1 تا دو لیتر به لحاظ حجمی متغیر هستند نداشته باشید امکان وقوع اشتباه در تعیین نوع موتور در آن بسیار بالاست، اما Line-GT 308 مورد بررسی از پیشرانه 1600 سی سی مجهز به سیستم توربو بهره میگرفت که میتوانست بیشترین قدرت 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه تولید کند، همچنین حداکثر گشتاور آن نیز برابر با 240 نیوتن متر است که از 1400 تا 5000 دور در دقیقه به صورت تقریبا خطی در اختیار راننده قرار میگیرد. جعبه دنده مورد استفاده در این خودرو از نوع شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض تیپ ترونیک (مجهز به حالات برفی و اسپرت) است که نیروی تولیدی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل میکند.


موتور پژو 308


تجربه رانندگی :

پس از انجام تمام بررسی ها مورد نیاز نوبت به روشن کردن پیشرانه و تجربه اولین رانندگی با Line-GT 308 میرسد. برای این کار کافی است تا با در دست داشتن سوییچ الکتریکی خودرو در حالی که پا را بر پدال ترمز فشار میدهد و دنده در حالت P قرار گرفته، دکمه استارت پایین کنسول مرکزی را فشار دهید. با مکث اندکی پیشرانه روشن شده و در همان لحظه هر دو عقربه سرعت سنج و دور موتور یک بار تا انتها رفته و مجددا به وضع اولیه خود بر میگردند تا در کنار رنگ قرمز نشانگرها و کلیه ادوات داخلی، احساس نشستن در یک هاچ بک اسپرت تر شده به راننده دست دهد. 308 مورد بررسی همچنین در هر دو صندلی جلو مجهز به گرم کن، حافظه و سیستم ماساژور بوده که پیش از شروع حرکت به همراه هر سه آیینه تنظیم شدند تا بیشترین راحتی و تسلط برای راننده ایجاد شود. دنده را در حالت درایو قرار داده و با خلاص کردن ترمز دستی الکترونیکی، خودرو شروع به حرکت میکند. نکته قابل توجه در همان ابتدا، عدم ورود صدای پیشرانه در دورهای پایین به داخل اتاق است تا تکنولوژی نوین پیشرانه پژو در کاهش مصرف سوخت به سرعت در ذهن تداعی شود. البته این موضوع تا زمانی صادق است که پدال گاز را به صورت آنی تا انتها فشار نداده باشید چرا که در آن زمان گشتاور 240 نیوتن متری خودرو به واسطه عملکرد سیستم توربو به سرعت وارد مدار شده و علاوه بر تولید صدای غرش وار پیشرانه، این هاچ بک 1200 کیلوگرمی همانند یک گلوله به جلو شلیک میشود.


308 ایران خودرو

به طور کلی هاچ بک‌های پژو احساس تند راندن را به راحتی به راننده منتقل میکنند که این رویه حتی در 206 نیز وجود دارد، به همین دلیل به صورت حسی نباید به نحوه راندن و شتابگیری توجه کرد. طی چندین نوبت تست شتابگیری برای 308 در نهایت بهترین رکورد 9.3 ثانیه برای آن به دست آمد که البته با ایده آل تر کردن شرایط احتمالا بتوان اندکی این عدد را نیز بهتر کرد. در کنار شتابگیری اولیه، تمایل خودرو به شتابگیری های ثانویه به خصوص در سرعت های 60 تا 120 کیلومتر در ساعت بسیار بالاست تا به توان آن را گزینه عالی در سبقت های جاده ای دانست. با وجود توانایی حرکتی بسیار خوب، باید انتظار ترمزهای قدرتمندی را نیز برای این هاچ بک داشت که در زمان بررسی مدوام حتی با وجود فشار زیاد به خودرو، باز هم به خوبی از پس متوقف کردن آن در تمامی شرایط بر آمده و امتیاز بسیار بالایی در این بخش از آن خود میکند. انجام مانورهای سریع و حتی حرکات نمایشی با 308 به راحتی قابل انجام است تا فرمان دقیق و تیز خودرو در کنار سیستم تعلیق اسپرت و لاستیک های فوق العاده میشلین پایلوت اسپرت، اثرات خود را به وضوح در آن نشان دهند، اما در کنار حس منحصر به فردی که رانندگی با Line-GT 308 به راننده و سرنشینان منتقل میکند چند نکته قابل توجه نیز میتوان یافت. اول این که به دلیل ماهیت اسپرتتر به نسبت مدل استاندارد، عملکرد کمک ها با خشکی بسیار بیشتری همراه است و تایرهای دیواره کوتاه نیز این کوبش های وارد به کابین را نیز تشدید میکند. شاید این موضوع در کوتاه مدت به چشم نیاید ولی رانندگی مستمر با این مدل در شهری مثل تهران با دست اندازهای بسیار، به هیچ وجه خوشایند نخواهد بود.

مورد دوم به فضای محدود کابین به خصوص در ردیف دوم مربوط میشود تا نتوان 308 اسپرت تر شده را یک خودروی مناسب خانواده‌های پرجمعیت و افراد بلند قد دانست مگر اینکه در مورد گزینه دوم، صندلی جلو را برای نشستن انتخاب کرده باشید! و، اما مورد آخر به نحوه کار کردن با سیستم چند رسانه ای پژو مربوط میشود که عملا راننده را به چالش میکشد چرا که حتی تنظیم شدت و درجه حرارت داخل کابین تنها از طریق آن و طی چند مرحله انجام میشود. شاید برای دفعات اول این موضوع حتی لذت بخش باشد، ولی به طور حتم در استفاده های روز مره هیچ چیز جایگزین دکمه های فیزیکی سیستم تهویه مطبوع نخواهد بود تا پژو در طراحی نسل جدید کابین مدل های آینده خود این موضوع را نیز به خوبی در نظر داشته باشد. فضای صندوق عقب در حالت استاندارد در حدود 470 لیتر است تا نتوان آن را یک هاچ بک فاقد فضای لازم برای وسایل یک سفر خارج شهر در نظر گرفت ولی به هر صورت همچنین نمی توان انتظار یک سدان راحت به ویژه در داخل کابین را از آن داشت. در مدل مورد بررسی در عین حال سان روف یا سقف پانورامایی وجود نداشت که البته میتوان آن را به صورت آپشن بر روی خودرو نصب کرد. در پایان به عنوان اولین تجربه رانندگی با -GT Line 308 باید این هاچ بک را یکی از بهترین مدل های موجود در بازارهای جهانی دانست که تعادل بسیار عالی میان جنبه های اقتصادی و اسپرتی در آن وجود دارد. عملکرد خودرو در همه شرایط بسیار مناسب است و از این حیث پیشرانه 1.6 لیتری THP آن جای هیچ بحثی را باقی نمی گذارد.

به هر صورت باید دید در آینده، هاچ بک متوسط پژو در چه تیپ هایی و با چه قیمتی در بازار کشورمان به فروش خواهد رسید. لازم به ذکر است این نسل از پژو 308 در کشور امارات حدود 80 هزار درهم قیمت دارد و رقیب مستقیم این خودرو در بازار جهانی رنو مگان و مزدا3 می باشد.


مشخصات پژو 308

تست پژو 308

- هفته‌نامه ایران‌خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها