کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک‌های ایران همچنان در لیست سیاه پولشویی قرار دارند


کد خبر : ۲۵۴۹۰چهارشنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰:۵۸۱۱۸۱ بازدید

نام ایران همچنان در لیست سیاه پولشویی قرار دارد و بانک‌های اروپایی روی این مسئله بسیار حساس هستند. هرچند به گفته ...
بانک‌های ایران همچنان در لیست سیاه پولشویی قرار دارندبانک‌های ایران همچنان در لیست سیاه پولشویی قرار دارند

مدیر اداره فدرال نظارت مالی آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران گفته است: مانع اصلی بر سر همکاری‌های تجاری اروپا با ایران شفاف نبودن فعالیت‌های مالی این کشور است. او اضافه کرده نام ایران همچنان در لیست سیاه پولشویی قرار دارد.

پتر کروشل، مدیر اداره فدرال نظارت مالی آلمان در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری کار ایران، گفت: «در حال حاضر مهم‌ترین مشکل سیستم بانکی ایران عدم شفافیت فعالیت‌های مالی آنها است.»

او تصریح کرد که نام ایران همچنان در "لیست سیاه پولشویی" قرار دارد و بانک‌های اروپایی روی این مسئله بسیار حساس هستند. هرچند به گفته او ایران در زمینه هماهنگی با نهادهای بین‌المللی برای خروج از لیست پولشویی پیشرفت‌های خوبی داشته اما هنوز نامش از این لیست پاک نشده است.

به گفته این مقام آلمانی مشکل دیگری که بر سر راه مبادلات تجاری میان ایران و اروپا قرار دارد دولتی بودن بانک‌های ایران است. او افزود: «در واقع بانک‌های ایرانی هنوز تحت مالکیت دولت هستند و نمی‌توانیم نام خصوصی را بر روی آنها بگذاریم.»

مدیر اداره نظارت مالی آلمان همچنین درباره روابط بانکی میان ایران و اروپا پس از توافق اتمی گفته است: «پس از توافق هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی در روابط بانکی بین‌المللی ایران شاهد بودیم به طوری که برخی از بانک‌ها دفاتر خود را در تهران راه‌اندازی کردند و این نشان می‌دهد بانک‌های اروپایی آمادگی همکاری با همتایان ایرانی خود را دارند اما هنوز شرایط این همکاری‌ها به وجود نیامده است.»

به گفته کروشل، کشور آلمان پس از برجام یک گروه کاری برای همکاری با بانک‌های ایرانی تشکیل داده و این گروه فرصت‌های همکاری با بانک‌های ایرانی را در زمینه مراودات بانکی، صدور ضمانت‌نامه‌فاینانس وسرمایه‌گذاری بررسی می‌کنند.مدیر اداره نظارت مالی آلمان "رعایت استانداردهای وفاداری، رازداری و پایبندی به تعهدات" را از جمله شرایط دیگری برشمرده که هر بانکی برای ورود به سیستم بین‌المللی باید آنها را رعایت کند.

با گذشت یک سال از حصول توافق اتمی ایران با شش کشور جهان و برداشته شدن بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، مبادلات بانکی ایران با بانک‌های اروپایی همچنان با مشکل روبروست.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران چندی پیش آمریکا را مسئول این مشکلات دانست و گفت: «به نظر من دولت آمریکا باید هرچه زودتر این سوالات بزرگ را پاسخ دهد.» اشاره او به نگرانی‌های بانک‌های اروپایی است که این هراس را دارند که در صورت معامله با ایران مشمول جریمه شوند.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه (19 خرداد/ 8 ژوئن) گزارش داد که وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اواخر ماه مه در مذاکره با مقامات آمریکایی تلاش کرده‌اند به راهکاری برای حفاظت از بانک‌ها و موسسه‌های اروپایی در برابر تهدید مجازات‌های این کشور به خاطر همکاری با ایران دست یابند اما موفق نشده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها