کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هیچ انتظاری برای افزایش قیمت سکه وجود ندارد


کد خبر : ۲۵۴۹سه شنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰:۴۴۲۲۲۸ بازدید

امروز روز مهمی برای سرمایه‌گذاران طلا در بازارهای بین‌المللی است. قرار است آخرین نشست ماهانه فدرال رزرو آمریکا در سال 2013 برگزار شود.

آنچه مسلم است در این نشست دو روزه پیرامون تداوم، ادامه یا کاهش میزان خرید اوراق قرضه و مساله محرک پولی بانک مرکزی آمریکا - که از زمان بحران سال 2008 آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است - صحبت خواهد شد اما از سوی اغلب تحلیلگران اقتصادی، انتظاری مبنی بر اینکه تصمیم مشخصی برای توقف این سیاست در این آخرین نشست اتخاذ شود، وجود ندارد و پیش‌‌بینی می‌شود تکلیف این مساله پس از روی کار آمدن خانم یلن به عنوان رییس بعدی بانک مرکزی آمریکا روشن شود. 

با این وجود پس از اتمام تعطیلات پایان هفته میلادی، روز گذشته در آغاز به کار مجدد بازارهای جهانی، از قیمت طلا کاسته شد، چراکه همچنان این گمان که طلا تحت فشار احتمال کاهش محرک‌های اقتصادی قرار دارد، بین معامله‌گران این بازار وجود دارد. در چنین شرایطی برخی پیش بینی‌ها حاکی است که در ساعات نزدیک به زمان برگزاری نشست فدرال رزرو، بازار طلا با نوسانات بیشتری در جهت افزایش و کاهش قیمت مواجه شود تا در نهایت پس از اعلام نتیجه نهایی، طلا بتواند مسیر خود را برای روزهای پنج‌شنبه و جمعه آینده پیدا کند. به هر ترتیب بهای اونس طلا در واکنش به این نشست، حساس و آسیب‌پذیر خواهد بود. 

به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی، علت افت قیمت طلا در ماه‌های اخیر کاهش تقاضا بوده است. این گروه بر این باورند که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر تثبیت قیمت جهانی طلا هستند. مساله دیگری که به شدت موجب نگرانی بازار جهانی طلا شده این است که ادامه روند نزولی قیمت طلا می‌تواند بسیاری از پروژه‌های معدنی را متوقف کند و این مساله موجب کاهش شدید تولید طلا خواهد شد.

دیروز تا میانه معاملات طلا در بازار نیویورک - ساعت 30/16 به وقت تهران -  طلا کاهش 11 دلاری را - در بیشترین میزان ریزش - تجربه کرد و به 1228 دلار رسید. به همین ترتیب در بازار تهران نیز روز دوشنبه از بهای سکه‌های نقدی کاسته شد؛ به تبع آن، سکه‌های بازار قراردادهای آتی هم دیروز کاهش قیمت گرفتند. این ریزش‌ها برای سررسیدهای آتی در شروع کار، کمتر از یک درصد بود اما به تدریج بر شدت آن افزوده شد، به طوری که در ميانه معاملات سررسیدهای دورتر این بازار بیش از یک درصد (حدود 10 هزار تومان) ریختند. 

قیمت دلار هم روز دوشنبه کاهش داشت. بهای این ارز در آغاز هفته جاری با افزایش رو‌به‌رو شد و به 2955 تومان هم رسید اما مجددا در مسیر کاهشی قدم برداشت. برخی کارشناسان بازار طلا در مورد تغییرات قیمتی برای سکه تا پایان سال بر این باورند که قیمت طلا در بازار داخل تحت تاثیر نوسانات جهانی خواهد بود اما بهای این فلز دچار نوسانات التهابی نخواهد شد. در همین خصوص رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر بر این باور است که با توجه به اینکه روزهای پایانی سال میلادی است و معمولا در چنین زمانی نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی رخ می‌دهد و همین نوسانات به بازار داخل هم منتقل می‌شود، طبیعی است که قیمت‌ها در بازار داخل دچار نوسان شود، اما نوسانات به صورت التهابی و شوک نخواهد بود.

روز یکشنبه با پایان یافتن دادوستدهای بازار نقدی سکه، بهای تمام سکه طرح جدید با کاهش چهار هزار تومانی نسبت به روز قبل از آن به 876 هزار تومان رسید. روز گذشته زمانی که بازار قراردادهای آتی بورس کالا آغاز به کار کرد، سررسیدهای آذر و دی زیر قیمت نقدی روز یکشنبه باز شدند و سکه بهمن هم براي ساعاتي تنها 7000 تومان از بهای نقدی بالاتر بود. این مساله نشان می‌داد که حداقل برای دو ماه آینده، هیچ انتظار افزایش قیمتی وجود ندارد. این امر بیش از پیش اشتیاق معامله‌گران را برای حضور در این بازار کاهش می‌دهد. 

وجود این اختلافات اندک قیمتی بین سررسیدهای آتی سکه و بین سررسیدهای نزدیک این بازار با سکه نقدی، موجب شده تا در کنار رکود خرید و فروش سکه در بازار آزاد، شاهد تداوم افت شدید معاملات در بازار آتی هم باشیم. چراکه انگیزه‌ای برای دادوستد در این بازار - که در بسیاری از موارد حضور آربیتراژورها و نوسان‌گیران موجب رونق آن می‌شود – باقی نمانده است. 

از سوی دیگر هرچند برخی رسانه‌ها طی چند روز گذشته تلاش کردند مساله توافق ژنو را – در پی تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران – شکست خورده جلوه دهند، اما آنچه که مقامات بلندپایه دیپلماتیک کشورمان اعلام کردند موجب شد تا این جو نگرانی و بدبینی تا حدی بهبود یابد. از جمله این اظهارنظرها، صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان بود مبنی بر اینکه ایران 100 درصد خود را متعهد به رسیدن به یک توافق نهایی می‎داند. ظریف همچنین اعلام کرد که ایران پس از این موفقیت در پذیرش حق غنی‌سازی خود از سوی غرب، مصمم به تداوم مذاکرات است. به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها از نقض توافق مهم ژنو در حاشیه قرار گرفته است و تاثیری هم بر روند بازارها ندارد. نمودار حجم قراردادهای معامله شده سررسیدهای جاری سکه آتی نشان می‌دهد که بر حجم معاملات در هفته منتهي به 25 آذر به نسبت هفته منتهي به 30 آبان، کمی افزوده شده است. البته از 20 آبان تا دیروز (به مدت یک هفته) طبق روال معمول، این بازار شاهد پنج سررسید بود؛ به این ترتیب حجم قراردادهای سکه اردیبهشت نیز در افزایش حجم قراردادهای معامله شده موثر بوده است.   

از امروز اما دیگر شاهد حضور سررسید آذر در بازار آتی سکه نخواهیم بود و طبق اطلاعیه اخیر شرکت بورس کالای ایران ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺤﻮﻳﻞ در ﻗﺮارداد آتی ﺳﻜﻪ آذر ﻣﺎه 92 در روزﻫﺎی 26 و 27 آذر 1392 ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺿﻮاﺑﻂ ﭘﻴﻮﺳﺖ در سایت این شرکت اﻧﺠﺎم ﺧﻮاﻫﺪ شد. ﻟﺬا ﻛﻠﻴـﻪ ﻣﺸـﺘﺮﻳﺎن ﻓﺮوﺷﻨﺪه و ﺧﺮﻳﺪار دارای ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺗﻌﻬﺪی ﺑﺎز ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺿﻮاﺑﻂ اﻋﻼم ﺷﺪه ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺳﻜﻪ ﺧﻮد از طریق شعب منتخب بانک سامان اﻗﺪام کنند.


 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها