کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 عامل افزایش نرخ طلا در بازار ایران


کد خبر : ۲۵۲۶۴جمعه، ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲:۳۶۱۷۱۰ بازدید

افزايش نرخ طلا در هفته‌هاي اخير، اگرچه روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته قبل با كاهش مواجه بوده اما به عقيده برخي كارشناسان ...
3 عامل افزایش نرخ طلا در بازار ایران3 عامل افزایش نرخ طلا در بازار ایران

افزايش نرخ طلا در هفته‌هاي اخير، اگرچه روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته قبل با كاهش مواجه بوده اما به عقيده برخي كارشناسان، نرخ يك ميليون و 100هزار‌تومان سكه طلا در بازار ايران نشان مي‌دهد كه افزايش نرخ طلا تحت تاثير عوامل مختلفي است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تعادل، برخي صاحبنظران ازجمله رييس اتحاديه طلا گفته‌اند كه قيمت طلا به خاطر افت اثرات خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و تعديل اثر آن بر اقتصاد جهان و اروپا، در روزهاي آينده به ثبات و روند كاهشي خواهد رسيد. اما عده‌يي ديگر از كارشناسان معتقدند كه در هفته‌هاي آينده همچنان مي‌توان اثرات عوامل مختلف بر افزايش نرخ طلا را شاهد بود.

اين كارشناسان مي‌گويند كه تحت تاثير سه عامل مهم يعني افزايش نرخ هر اونس طلا به 1332 تا 1342 دلار، انتشار گزارش اشتغال بازار امريكا و احتمال افزايش نرخ بهره بانكي و به دنبال آن تقويت ارزش دلار، خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا و كاهش ارزش يورو و پوند، تقويت نرخ‌دلار و كاهش ارزش ريال در برابر ارز و طلا در داخل ايران، همچنان در هفته‌هاي آينده شاهد افزايش تدريجي نرخ طلا خواهيم بود. روز پنج شنبه هر قطعه سكه طلاي بهار آزادي طرح جديد نيز با 130هزار ريال افت قيمت 11ميليون و 20هزار ريال در بازار آزاد داد و ستد شد كه نشان مي‌دهد با وجود كاهش آن همچنان در مرز يك ميليون و 100هزار‌تومان به سر مي‌برد. كارشناسان بازار طلا و ارز مي‌گويند كه سه تحول عمده شامل تقويت ارزش‌دلار به خاطر كاهش ارزش يورو و پوند، تشديد حملات تروريستي در فرانسه و احتمال افزايش حملات ضد تروريستي در خاورميانه، عراق و سوريه و درنتيجه تاثير اين تحولات بر اقتصاد اروپا و تحولات داخل ايران و كاهش ارزش ريال در برابر ارز و طلا، سه عامل مهمي هستند كه باعث افزايش نرخ طلا در روزهاي آينده خواهند شد.

افزايش نرخ‌دلار

به دنبال خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، انتخاب ترزا‌‌ مي ‌به عنوان نخست وزير و بوريس جانسون، سردمدار گروه‌هاي خروج از اتحاديه به عنوان وزير خارجه بريتانيا، دعوت مركل و اولاند از نخست وزير جديد بريتانيا براي انجام مذاكرات در هفته‌هاي آينده و... نرخ پوند و به دنبال آن نرخ يورو واحد پولي مشترك اتحاديه اروپا در حال كاهش است و درنتيجه نرخ‌دلار در برابر يورو و پوند تقويت خواهد شد و به دنبال تقويت ارزش دلار، نرخ طلا كاهش خواهد داشت.


حملات تروريستي و اثر آن بر اقتصاد اروپا

از سوي ديگر، اقدامات تروريستي اخير در فرانسه كه منجر به كشته شدن بيش از 84نفر شده و موجي از خشم و نگراني و تاكيد بر تشديد حملات فرانسه در عراق و سوريه را مطرح كرده، باعث خواهد شد اقتصاد اروپا تحت تاثير قرار گيرد و نوعي نگراني حاصل از بي‌ثباتي سياسي و تروريسم باعث تضعيف نرخ دارايي‌هاي مدرن مانند سهام و افزايش نرخ دارايي‌هاي سنتي مانند طلا خواهد شد. از سوي ديگر، در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير با يك‌ساله شدن برجام، تغييرات مديريتي و ساير امور، نرخ ريال در برابر ارزهاي مختلف كاهش يافته و در نتيجه با كاهش ارزش ريال، نرخ طلا نيز افزايش يافته است.


پيش‌بيني كاهش نرخ از سوي اتحاديه طلا

البته محمد كشتي آراي، رييس اتحاديه طلا معتقد است كه با چند هفته افزايش نرخ طلا، انتظار مي‌رود در هفته جاري قيمت‌ها كاهش يابد. قيمت طلا در هفته‌يي كه گذشت با 28 دلار كاهش قيمت روبه‌رو بود و تقريبا بازارهاي جهاني خودشان را با شرايط خروج انگليس از اتحاديه اروپا وفق دادند.

رييس اتحاديه طلا و جواهر در ادامه با اشاره به قيمت سكه عنوان كرد: قيمت سكه روز شنبه هفته گذشته يك ميليون و 114 هزار‌تومان، دوشنبه يك ميليون و 120 هزار‌تومان و چهارشنبه يك ميليون و 110 هزار‌تومان بود كه با كاهش 10 هزار‌توماني قيمت مواجه بوديم.


افزايش نرخ طلا با پيش بيني رويترز

رويترز از افزايش اندك قيمت طلا در روز چهارشنبه خبر داد. با كاهش فشار فروش اوراق بهادار طلا در سه شنبه كه بهاي فلز زرد را تقريبا به كف قيمت دو هفته پيش رساند، برخي سرمايه‌گذاران بار ديگر به بازار بازگشتند تا با خريد طلا از ارزان شدن نرخ فلز زرد بهره‌برداري كنند.

اين خبرگزاري گفت: افزايش شاخص بازارهاي سهام سبب افزايش ريسك‌پذيري در بازارها شده است. با افزايش شاخص سهام، معمولا سرمايه‌گذاران ريسك‌پذيرتر مي‌شوند و از بازار طلا به سوي بازار سهام مي‌روند.


قيمت تحويل فوري طلا پس از آنكه روز

سه‌شنبه با 1.7درصد كاهش نسبت به روز پيش از آن به يك‌هزار و 327 دلار و 30 سنت در هر اونس رسيد و كمترين قيمت ميان روزي از 11 خرداد را تجربه كرد، چهارشنبه در بازار لندن بالا رفت و به يك‌هزار و 341دلار در هر اونس رسيد. در بازار كامكس نيويورك نيز قيمت طلا با افزايش نسبت به روز قبل به يك‌هزار و 341 دلار و 60 سنت در هر اونس رسيد.

«مارك تو» رييس بخش تحقيقات گروه مالي «وينگ فانگ» هنگ كنگ گفت: هرگاه طلا زير يك فشار كوتاه‌مدت قرار گيرد، قيمت يك‌هزار و 330دلار مي‌تواند قيمت مناسبي براي بازگشت سرمايه‌گذاران خوشبين اما مردد به بازار باشد.

رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران روز چهارشنبه از فروكش كردن پيامدهاي تصميم انگلستان براي خروج از اتحاديه اروپا خبر داد و گفت: قيمت جهاني طلا به تدريج در حال بازگشت به روند عادي خود است. ارزش‌دلار امريكا در برابر ين ژاپن نيز در اين هفته بيش از 5 درصد افزايش يافته است.

برايان لان، تحليلگر بازار طلا در اين باره گفت: «فلزات گرانبها دارند نفس راحتي مي‌كشند. آنها امسال عملكرد واقعا خوبي داشته‌اند و بسيار سريع رشد كردند. بنابراين افت نسبي قيمت‌ها طبيعي است. طلا فعلا تحت فشار خواهد بود و اگر آمارهاي خرده‌فروش در امريكا براي ماه ژوئن كه امروز منتشر مي‌شوند بهتر از حد انتظار باشند، ممكن است فلز زرد پايين‌ترين رقم‌ها از پايان ماه ژوئن تاكنون را تجربه كند.3سياست‌گذار فدرال رزرو امريكا روز پنج‌شنبه گفتند، با وجود انتشار آمارهاي مثبت از بازار كار، به دليل تصميم انگليس به خروج از اتحاديه اروپا، عجله‌يي براي افزايش نرخ بهره در امريكا وجود ندارد.


 كاهش ارزش ريال در بازار داخلي

علاوه بر تحولات جهاني كه باعث افزايش نرخ هر اونس طلا و افزايش نرخ‌دلار شده، در بازار داخل ايران نيز نرخ‌دلار به بالاي 3508 تومان رسيده و درنتيجه قدرت برابري ريال در برابر طلا را نيز كاهش داده و نرخ طلا را بالا برده است.

در حالي كه نرخ هر اونس طلا روز پنج شنبه به 1327دلار رسيد، در بازار امروز طلا و ارز پايتخت، سكه طرح جديد با قيمت يك‌ميليون و 92‌ هزار‌تومان عرضه شد. نيم‌سكه با قيمت 551‌ هزار‌ تومان به فروش رفت. ربع سكه در بازار تهران به نرخ 289‌ هزار‌تومان فروخته شد و سكه گرمي با نرخ 185‌ هزار‌تومان فروخته شد.

همچنين نرخ هر گرم طلاي زرد 18 عيار در بازار داخلي 111 هزار و 27 تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهاي جهاني 1328 دلار است.

در همين حال، صرافان بازار ارز نرخ هر ‌دلار آزاد را براي فروش 3511 تومان، هر يورو را 3919 تومان، هر پوند را 4695 تومان، لير تركيه 1231 و درهم امارات را 958 تومان اعلام كردند.

 

 مجمع عمومي كانون صرافان ايرانيان

 مجمع عمومي سالانه كانون صرافان ايرانيان بعد از حدود يك سال، آخر هفته جاري برگزار مي‌شود. ظاهرا قرار است در اين جلسه عزل و نصب‌هايي صورت گيرد.  موسسه آموزش عالي بانكداري روز جمعه هفته جاري همزمان با 25تيرماه ميزبان صرافان خواهد بود و مجمع عمومي سالانه كانون را برگزار خواهد كرد.

بر اساس اطلاعات دريافتي در مجمع پيش‌روي كانون صرافان ايرانيان، گزارش عملكرد شوراي عالي و بازرس قانوني ارائه خواهد شد. در عين حال كه طرح و تصويب صورت‌هاي مالي سال مالي منتهي به 29 اسفند 1394 و بودجه سال جاري كانون و همچنين انتخاب حسابرس و بازرس قانوني و انتخاب روزنامه كثيرالانتشار جهت درج آگهي‌هاي كانون در دستور كار قرار دارد.

اما از ديگر موارد مورد توجه در دستور جلسه پيش‌روي كانون، گزينش برخي اعضاي شوراي عالي است كه مي‌تواند با اما و اگرهايي از سوي صرافان همراه باشد. بنا بر اين گزارش، مطابق اساسنامه كانون صرافان ايرانيان هر عضو مي‌تواند وكالت پنج عضو ديگر را در مجمع عمومي به عهده گيرد و از اعضاي كانون دعوت كرده تا با مراجعه به تارنماي كانون صرافان (www. kanoonsarafan. com) اقدام به دريافت فرم وكالتنامه شركت در جلسه كرده و آن را ممهور به مهر شركت صرافي كنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها