کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید کیا سراتو جدید صرفه اقتصادی دارد ؟


کد خبر : ۲۵۰۶شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲:۵۹۱۵۱۱۱ بازدید

تقریباً پنج شش سالی از اولین بار که سراتو را بررسی کردیم می گذرد. آن زمان این سدان کیا موتورز رقیبی بود برای هیوندای آوانته. به وضوح معلوم بود که از رقیب هم وطنش یک سر و گردن کوتاه تر است.
خرید کیا سراتو جدید صرفه اقتصادی دارد ؟خرید کیا سراتو جدید صرفه اقتصادی دارد ؟

چه از نظر طراحی و چه از نظر فنی. جالب است بدانید که آن ایام کیا سراتوی نسل اول روی پلت فرم هیوندای Elantra  (همان آوانته) ساخته می شد. روزگاری نه چندان سربلند برای یک خودروی خوب. اما وقتی مدیریت قوی باشد، همه چیز دستخوش تغییر می شود. امروز در حالی داریم آخرین نسل این خودرو را بررسی می کنیم که بدون تعارف رقیب قدیمی اش را پشت سر گذاشته است. او حالا دیگر با تویوتا کرولا، مزدا3 و حتی هوندا سیویک همگی از ژاپن مقایسه می شود. به دنیای جدید سراتو خوش آمدید.

رمزگشایی نام
اول از همه بیایید ببینیم دقیقاً باید این خودرو را به چه اسمی صدا کنیم؟ کیا موتورز در سال 2003 پروژه ای را با نام Cerato یا با نام دیگرش Spectra استارت زد. این خودرو همانی است که چند سال پیش به عنوان اولین خودروهای مدرن کیا توسط «اطلس خودرو» وارد شد. این سراتو همانی است که پنج شش سال پیش مقابل آوانته قرارش دادیم. تولید این خودرو تا سال 2007 ادامه پیدا کرد. بعد از آن بود که کیا تصمیم گرفت جانشین رسمی اش را معرفی کند. دقت کنید که عبارت «جانشین» در صنعت خودروسازی با «نسل جدید» به کلی فرق دارد. خلاصه، در سال 2007 مدل کاملاً جدید Forte به عنوان جایگزین Cerato معرفی شد. حال این سوال پیش می آید که چرا هم به این خودرو سراتو می گویند و هم به مدل قبلی؟ داستان از این قرار است که کیا موتورز و در مقیاسی بزرگ تر خودروسازان مطرح، برای حفظ بازارهای فروش خود اغلب آنچنان تعصبی روی اسم گذاری ندارند. اگر یک نام خودرو در بازار یک کشور محبوب باشد، جانشین آن نیز به همان نام وارد می شود. مثلاً بد نیست بدانید که همین خودرو در خود کره جنوبی با نام K3 به فروش می رود. در سنگاپور به اسم Cerato Forte، در روسیه به اسم Cee’d، در چین به اسم Shuma  و در مالزی به اسم Naza Forte معرفی شده است. 

نسل اول
با استخدام طوفانی سرطراح جدید شرکت کیا موتورز، طراحی های این خودروساز به طرزی انقلابی عالی شدند. مدل جدید سراتو اگرچه با مشارکت فنی یار قدیمی هیوندای روی پلت فرم HD ساخته شد ولی انصافاً یکی از خاص ترین طراحی های چند سال اخیر محسوب می شود. این برای اولین بار بود که در یک محصول خانوادگی از کیا سیستم تعلیق چند پیونده با Torsion استفاده می شد. در بیانیه ای اعلام شد که به تصمیم مدیریت شرکت، بازار هدف سراتوی جدید قشر جوان تر است. راست هم می گفتند. مدل قبلی حتی در دوران خودش هم تکراری و سن بالا به نظر می رسید. خطوط تیز و کشیده این یکی واقعاً فوق العاده است. سال 2008 نسخه کوپه دو درب این خودرو با همان مشخصات فنی به اسم Koupدر نمایشگاه معتبری چون نیویورک، معرفی شد. جالب است بدانید سال 2010 نسخه هاچ بک آن نیز وارد بازار شد. دو کلاس اول (سدان و کوپه) شانس حضور در ایران را داشتند. ای کاش می شد سراتوهای 2.4 لیتری نیز وارد می شد. مدلی کاملاً ناآرام که 171 اسب بخار نیرو داشت.

نسل دوم
چند ماهی بود که کیا موتورز خودش را به این در و آن در می زد تا بتواند پروژه K3 را به شهرت جهانی برساند. تا اینکه سرانجام نسخه تولیدی 2013 این خودرو به عنوان مدل 2014 و در حقیقت نسل جدید معرفی شد. همان طور که انتظار می رفت طراحی نسل جدید کاملاً متحول شده است. ارتفاع آن کمتر ولی طول و عرضش بیشتر شده است. مانند همه خودروهای امروزی، نقش موثر LEDها را نیز شاهد هستیم. در طراحی داخلی این خودرو از عبارت «راننده محور» استفاده شده است. به این معنی که ادوات و دکمه های روی کنسول قدری به سمت راننده زاویه دار شده اند. هم چنین گفته شده است که سراتوی جدید از نظر مصرف سوخت نیز بهینه تر خواهد بود. تا این لحظه برای این خودرو دو پیشرانه 1.6 لیتری 135 اسب بخاری و 2 لیتری 160 اسب بخاری طراحی شده است.

اطلاعات دیگر
از آنجایی که پلت فرم این کیا با هیوندای الانترای GT سهیم شده است، انتظار محصول اسپرتی را داشته باشید. این تنها یک کلمه توصیفی برای خودرویی با 6 ایربگ نیست. در تک تک قطعات داخل کابین می شود المان های اسپرت را مشاهده کرد. دیگر خبری از آن ورق های پلاستیکی نه چندان باکیفیت نیست. حالا دیگر پوشش چرم است که روی صندلی ها کشیده شده. روی کنسول میانی پنلی از جنس فیبر کربن دیده می شود. البته اگر راستش را بخواهید فیبر کربن نیست و از آن برچسب های شبیه سازی شده است. شاید با خمیده تر شدن قسمت انتهایی خودرو، چهره جسورانه ای به خود گرفته باشد ولی همین امر نشستن را برای سرنشین عقب مشکل می کند. حداقل سراتوی قبلی این مشکل را نداشت. اما این وضعیت برای راننده و شاگرد به مراتب بهتر از نمونه قبلی است. فضای سر، شانه و زانوها به طرز چشم گیری بهتر شده است. شاید عجیب باشد ولی محل قرارگیری فرمان نیز حس بهتری نسبت به قبل القا می کند. مانند تولیدات قبلی این خودرو، برای آن سه تیپ در نظر گرفته شده است. EX، SX و LX که گزینه آخر در خانواده لوکس ها و فول های پرآپشن قرار می گیرد. برای تیپ ال ایکس می توان از پیشرانه 2 لیتری GDI  که 173 اسب بخار نیرو دارد استفاده کرد. این یعنی یکی از پربازده ترین پکیج های 2000 سی سی در بین هم کلاسان.مصرف سوخت سراتوی 2014 هنوز به طور رسمی اعلام نشده ولی پیش بینی می شود در پیشرانه هایی با حجم برابر شاهد کاهش 20 درصدی مصرف باشیم. فرمان الکتریکی این خودرو سواری را به فرم دیگری معنا کرده است. در حرکات سریع و تیز کاملاً حرف شنوی دارد. از آن سو وقتی قرار باشد خودرو را با اطمینان کنترل کنید پای ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ وسط کشیده می شود. یادتان باشد کیا موتورز سراتوهای 2014 را فقط با تایرهای کومهو، نکسن و هنکوک وارد بازار می کند. صندلی راننده شما را متحیر می کند. تنظیم برقی 10 جهته با حافظه کنایه ای است به لوکس های گران قیمت آلمانی. 

سراتو در ایران
در حال حاضر نسخه سدان 1.6 لیتری این خودرو 106 میلیون و نسخه 2.0 لیتری 112 میلیون تومان در بازار موجود است. اجازه بدهید چند رقیب دیگر را از نظر قیمتی بررسی کنیم. البته خیلی بعید و عجیب است ولی مشتری امروزی سراتو با این پول می تواند یک سوزوکی ویتارای دنده ای کلاس 8 نیز بخرد. از همین شرکت یک سواری زیبا نیز با نام کیزاشی در بازار هست که مدل اتوماتیک نیمه فول آن 119 میلیون قیمت دارد. از تولیدات نیسان ژاپن می توانید روی مدل تینا MID دست بگذارید که 125 میلیون می ارزد. تفاوت بین MID و High در آپشن ها و امکانات است. خیلی ها هستند که هنوز دلشان ماکسیما می خواهد. با این پول می شود رفت بهترین رنگ و فول ترین مدل این خودرو را به قیمت 114 میلیون تومان خریداری کرد. یادتان باشد مزدا3 تیپ 4 با قیمت 116 میلیون هم در بازار پیدا می شود. شاید بد نباشد یک گزینه متفاوت را نیز تست کنید، ام جی6 فول جی تی که توربوشارژر دارد و قیمتش 100 میلیونی می شود. شانس خود را برای خرید یک شاسی بلند عجیب مثل سنگ یانگ اکتیون 118 میلیونی را بیازمایید. در بین سواری های رنو شاید انتخاب رنو فلوئنس E4  کمی محافظه کارانه باشد ولی ارزش پرداخت 125 میلیونی را دارد. آخرین چیزی که احتمالاً بدجور نظرتان را عوض می کند خرید یک آلفارومئو است. هاچ بک زیبای ایتالیایی که مدل Mito فول آن 123 میلیون تومان قیمت گذاری شده است . ولی نمیدانیم چرا در این محدوه قیمت النترا فول با قیمت 105 میلیون بیشتر به دلمان نشست .










اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها