کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عبور قطار شهری اهواز از زیر رودخانه کارون


کد خبر : ۲۴۹۶۱سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷:۴۴۸۲۰ بازدید

عبور تونل مترو با آب‌بندی کامل از زیر رودخانه کارون در پرآب‌ترین و خروشان‌ترین روزهای تاریخ آن، نتیجه کار دقیق و ارزشمند علمی، فنی و ...

عبور تونل مترو با آب‌بندی کامل از زیر رودخانه کارون در پرآب‌ترین و خروشان‌ترین روزهای تاریخ آن، نتیجه کار دقیق و ارزشمند علمی، فنی و اجرایی مهندسان کشور بوده که در خردادماه امسال عملیاتی شد. کلان‌شهر اهواز سال‌ها است با معضلات ترافیک سنگین و آلودگی هوا ناشی از آلاینده‌ها و ریزگردها مواجه شده که به‌منظور حل این مسائل، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از راهکارهای پایدار، از اهمیت ویژه‌ای برای آن برخوردار است.

پروژه خط یک قطار شهری اهواز با ظرفیت جابه‌جایی 17 هزار مسافر در هر ساعت، به‌عنوان مهم‌ترین بخش مرحله نخست برنامه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اهواز تعریف شده است. این پروژه شامل 23 کیلومتر مسیر در دو تونل مجزا و دارای 23 ایستگاه زیرزمینی با 7 سازه عظیم زیرزمینی برای جابه‌جایی قطارها بین دو تونل به همراه ساختمان مرکز فرمان و دپویی با مساحت 20 هکتار است.

در سال 1385 کنسرسیوم مشترک کیسون (ایران) و نروینکو (چین) برنده مناقصه شهرداری اهواز شد. این پروژه نخستین قطار شهری کشور است که به‌طور کامل به‌صورت EPC (طراحی، تدارک و ساخت) توسط مشارکتی با رهبری شرکتی ایرانی از بخش خصوصی احداث می‌شود؛ اما به‌دلیل وجود تحریم‌ها، شرکت چینی از همکاری در طرح و اجرای پروژه سرباز زد و شرکت ایرانی کیسون، به تنهایی این وظیفه مهم را عهده‌دار شد. طبق طراحی‌های مهندسی صورت گرفته، اتصال شمال شرقی کلان‌شهر اهواز به جنوب شرقی آن، الزامی بود و به این ترتیب، عبور از زیر رودخانه کارون به‌عنوان مهم‌ترین و پرریسک‌ترین بخش پروژه در دستور کار قرار گرفت.

تونل‌های قطار شهری اهواز پس از عبور از 9 ایستگاه شمال رودخانه کارون، هر یک با حفاری طول تقریبی 7600 متر در تاریخ 9 اردیبهشت ماه 1395 به آستانه شرقی رودخانه کارون رسیدند. براساس این گزارش تاکنون عملیات حفاری تونل پس از رسیدن به ساحل غربی رودخانه کارون و عبور از پایین‌ترین نقطه مسیر با شیب 3.5 درصد رو به بالا و با سرعت متوسط 15 متر در روز به سمت نخستین ایستگاه غرب کارون (ایستگاه ساعت) در حال حرکت و پیشروی است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها