کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جدول افزایش حقوق و تورم در 20 سال گذشته


کد خبر : ۲۴۱۸دوشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰:۴۶۸۲۰۸ بازدید

با توجه به پیش بینی تورم 35 درصدی، حداقل دستمزد کارگران با 170 هزار تومان افزایش پیش بینی میشد که این میزان فقط به 18 درصد افزایش یافت که این افزایش هزار و 224 میلیارد تومان بار مالی خواهد داشت.

تجربه سال‌های 1370 تاکنون اقتصاد ایران نشان می‌دهد که میزان افزایش حداقل دستمزدها در بیشتر سال ها بیش از تورم اعلامی از سوی مقامات رسمی کشور است. طی این بیش از دو دهه تنها هفت سال بوده که میزان حداقل مزد به اندازه تورم افزایش نیافته است. به همین دلیل در امسال نیز با توجه به سنوات گذشته پیش‌بینی می‌شود که حداقل دستمزد کارگران به میزان تورم افزایش یابد. طبق ماده 41 قانون کار نیز حداقل دستمزد هر سال باید با توجه به نرخ تورم و رقم حداقلی تامین کننده معیشت کارگران تعیین شود.

هرچند در مورد نرخ تورم مراجع رسمی مانند مرکز آمار وجود دارد که این نرخ را اعلام می‌کند اما در مورد رقم حداقلی تامین‌کننده معیشت کارگران مرجعی رسمی وجود ندارد. تنها مقامات کارگری طی سال‌های اخیر این میزان را محاسبه و اعلام کرده‌اند که معمولا آنچه که به عنوان حداقل مزد با آنچه که مقامات کارگری به عنوان رقم حداقلی تامین‌کننده معیشت کارگران محاسبه کرده‌اند فاصله بسیاری وجود دارد.مثلا در سال گذشته آن طور که ستاد مزد وابسته به یک تشکل کارگری برآورد کرده بود هزینه 12 قلم کالای پر اهمیت در سبد معیشت یک خانوار چهار نفره در طول یک‌ ماه بیش از دو ‌میلیون و 200 ‌هزار تومان بوده است. این در حالی است که در سال گذشته حداقل مزد را 487 هزار تومان تعیین کردند.

جدول حداقل مزد و تورم / برای بزرگ نمایی جدول کلیک کنید :
 

bso101fx089dzworll1a.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها