کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان چقدر است؟


کد خبر : ۲۳۵۴۰چهارشنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱:۰۷۲۳۳ بازدید

کمتر از یک هفته دیگر ماه رمضان آغاز می‌شود. بازار کالاهای اساسی و کالاهایی که در این ماه مصرف بیشتری نزد مردم دارند، همه ساله با نزدیک ...

کمتر از یک هفته دیگر ماه رمضان آغاز می‌شود. بازار کالاهای اساسی و کالاهایی که در این ماه مصرف بیشتری نزد مردم دارند، همه ساله با نزدیک شدن به این ماه جنب و جوش ویژه‌ای دارد. گاه قیمت این کالاها با توجه به تقاضای زیاد مردم افزایش می‌یابد و گاه دولت‌ها با سیاست‌های تنظیم بازار سعی می‌کنند دسترسی آسان و ارزان مردم به مایحتاج اساسی خود را تسهیل کنند. با این حال رونق بازار در این ماه و در شرایطی که اقتصاد در یک رکود وسیع به سر می‌برد، فرصت خوبی برای سمت عرضه اقتصاد و تولیدکنندگان و در نهایت اصناف و فروشندگان است که انبارهای خود را برای عرضه به بازار خالی کنند.

مسأله‌ای که در خصوص عرضه کالا در این ماه وجود دارد این است که گاهی بر اثر تقاضای زیاد و یا با توجه به عواملی نظیر احتکار و یا نبود ذخایر مناسب، قیمت برخی کالاهای اساسی نظیر انواع گوشت افزایش شدید را تجربه می‌کند با این حال در کنار این موضوع، معمولاً در این ماه تولیدکنندگان کالاهای خود را با تخفیف مناسب عرضه می‌کنند تا برای متقاضیان کالا محرکی برای خرید ایجاد کنند.

این مسأله بویژه در مورد شرکت‌ها و تولیدکنندگان تازه پا و نو بیشتر مصداق دارد و این شرکت‌ها برای افزایش متقاضیان و همچنین تبلیغات کالاهای خود تخفیف‌های خوبی برای مصرف کننده قائل می‌شوند.البته این موضوع برخی اوقات مسأله ساز هم شده است. بدین صورت که مصرف کننده با وجود ارائه تخفیف‌های مناسب از سوی تولیدکننده، از قیمت‌های با تخفیف بهره‌مند نمی‌شود زیرا فروشنده و واسطه کالا با خرید ارزان از تولید کننده مابه التفاوت تخفیف را هم که باید به مصرف کننده ارائه دهد خود استفاده می‌کند.

تثبیت قیمت ها

با این حال مجموعه بررسی‌ها در زمینه بازار ماه رمضان نشان می‌دهد که قیمت اکثر کالاهای اساسی پر مصرف بویژه انواع گوشت تثبیت شده است و هم دارای ثبات نسبی است. به بیان دیگر در آستانه ماه رمضان افزایش محسوس قیمت در بازار مشاهده نمی‌شود.

سیاست پرهیز از دخالت دستوری دولت در بازار که در تنظیم بازار شب عید دو سال گذشته هم مشاهده شد، اکنون به نظر می‌رسد ادامه خواهد داشت و تنظیم بازار دولت از طریق وفور عرضه و همچنین ذخیره‌سازی مناسب کالاهای اساسی صورت خواهد پذیرفت.

مسئولان تنظیم بازار در این خصوص معتقدند بهترین شیوه تنظیم بازار همین نبود دخالت دستوری و افزایش ذخیره‌سازی کالاهای اساسی است. بر این اساس دولت به محض اینکه قیمت یک کالا شروع به افزایش پیدا می‌کند، با ارائه ذخیره انبارها نسبت به تنظیم و تعادل قیمت آن اقدام خواهد کرد.
به اندازه کافی ذخایر داریم
در این زمینه معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام، ذخایر مرغ وگوشت دولتی برای ماه رمضان را کافی عنوان کردوگفت: ذخایر به‌اندازه‌ای است که هرزمان نیاز باشد می‌توانیم بدون هیچ تأخیری وارد بازار شویم.

عباس والوزی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط عرضه مرغ و گوشت در بازار بسیار مطلوب و متعادل است، اظهارداشت: بنابراین دولت فقط باید در حاشیه بازار حضور داشته باشد که اگر اتفاقی رخ داد، اقدام به تنظیم بازار کند، ضمن اینکه ذخایر ما به‌اندازه‌ای است که هر زمان نیاز باشد، می‌توانیم بدون هیچ تأخیری وارد بازار شویم.

اما برای روشن شدن وضعیت بازار، توجه به قیمت میدانی کالاهای اساسی ضروری است. کالاهایی که مردم بیشترین استفاده را از آنها دارند و گاهی شاهد نوسانات قیمت آنها هستیم. بر اساس گزارش منابع خبری و همچنین پرس و جوی قیمت این کالاها از سوی عرضه کنندگان، قیمت این کالاها هم اکنون در تثبیت و تعادل است.

برنج: اگر چه قیمت برنج در حال حاضر و با توجه به گرانی که اخیراً تجربه کرده است نسبت به متوسط ماه‌های پیش کمی بالاتر است اما به صورت کلی در یک ماه اخیر در چند نوبت شاهد کاهش قیمت آن بودیم قیمت انواع برنج ایرانی که در عمده فروشی‌ها هر کیلوگرم آن بین 5 هزار تا 9 هزار تومان عرضه می‌شود، در مغازه‌های سطح شهر و خرده‌فروشی‌ها کیلویی 8 تا 16 هزار تومان فروخته می‌شود که البته نرخ بالایی است.

حبوبات: قیمت هر بسته لپه ۹۰۰ گرمی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان، هر بسته لوبیا قرمز ۹۹۰۰ تومان، عدس ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان و نخود هم ۹۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
روغن نباتی: قیمت هر بطری روغن مایع ۱۳۵۰ گرمی آفتابگردان ۷۴۱۰ تومان و روغن جامد ۳۸۰۰ گرمی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان.

گوشت قرمز: قیمت هر بسته دو کیلوگرمی ران گوساله ۶۷ هزار و ۸۳۰ تومان، گردن گوساله یک کیلویی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان، چرخ کرده گوساله یک کیلویی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان، خورشتی گوساله ۸۰۰ گرمی ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان و ران گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۴۲ هزار و ۹۱۰ تومان است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت آبگوشتی گوسفندی ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان، فیله گوسفند ۶۶ هزار و ۷۲۰ تومان، ماهیچه گوسفندی ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان است.

مرغ: قیمت هر بسته ۱۸۰۰ گرمی ران و سینه مرغ ۱۸ هزار و ۵۲۰ تومان و هر کیلوگرم فیله مرغ ۹۰۰ گرمی ۱۵ هزار و ۵۷۰ تومان.

تخم‌مرغ: قیمت هر بسته ۳۰ عدد تخم‌مرغ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و هر بسته شش عددی ۳۲۰۰ تومان است.

پنیر: قیمت هر بسته ۴۰۰ گرمی پنیر خامه‌ای ۶۵۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه فتا ۳۰۰ گرمی ۳۶۰۰ تومان، پنیر تازه محلی ۵۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و پنیر گوسفندی تبریزی لیقوان ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

ماست: قیمت هر ماست ۱۵۰۰ گرمی پروبیوتیک با 5/1 درصد چربی ۵۳۵۰ تومان، ماست ۱۴۰۰ گرمی ۶ درصد چربی ۵۵۰۰ تومان و ماست ۲۲۰۰ گرمی ۵ درصد چربی ۸۵۰۰ تومان است.

شیر: قیمت هر بطری 1/2درصد چربی و ۹۴۶ سی‌سی ۲۴۰۰ تومان، شیر تتراپک ۱۲۵ سی‌سی با 5/1 درصد چربی ۶۰۰ تومان، شیر پاستوریزه ۹۰۰ گرمی با ۳ درصد چربی ۲۳۰۰ تومان و شیر نایلونی ۸۵۰ سی‌سی با 5/2 درصد چربی ۱۵۰۰ تومان است.

قند و شکر: قیمت هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی با برندهای مختلف بین ۲۴۰۰ تومان تا ۳۳۰۰ تومان در نوسان است ضمن اینکه قند شکسته ۷۰۰ گرمی نیز ۳۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها