کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پایان عصر مدیران کت‌ و‌ شلواری


کد خبر : ۲۳۵۲۷سه شنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲:۱۶۴۸۱۵ بازدید

مشاور یکی از نهادهای خصوصی کشور تعریف می‌کرد که در یکی از جلسات این نهاد اینکه او تنها فرد حاضر در جلسه بوده که کت‌و‌شلوار به تن نداشته مورد ...
پایان عصر مدیران کت‌ و‌ شلواریپایان عصر مدیران کت‌ و‌ شلواری

آرش پورابراهیمی - مشاور یکی از نهادهای خصوصی کشور تعریف می‌کرد که در یکی از جلسات این نهاد اینکه او تنها فرد حاضر در جلسه بوده که کت‌و‌شلوار به تن نداشته مورد توجه دیگران قرار گرفته است.

شاید پرهیز از پوشیدن کت‌و‌شلوار در فضای کار اقتصادی تا یک دهه پیش کمی‌ عجیب بود اما در دوره‌ای که نمادهای موفقیت آن افرادی مانند استیو جابز، بنیانگذار شرکت اپل، و مارک زاکربرگ، مدیر شرکت فیس‌بوک محسوب می‌شوند، نپوشیدن کت‌و‌شلوار دیگر غیر حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد به‌خصوص که مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ دنیا نه تنها دیگر کت‌و‌شلوار به تن ندارند بلکه معمولا با تی‌شرت‌هایی یکسان در محل کار حضور می‌یابند، اقدامی‌ که به گفته مدیر فیس‌بوک به ‌این خاطر است که به جای اختصاص زمان برای انتخاب لباس، تمرکز خود را به مسائل شرکت معطوف کنند.

پوشیدن کت‌و‌شلوار حتی می‌تواند ضد ارزش هم به حساب بیاید. لازلو باک، مدیر بخش منابع انسانی گوگل، روایت می‌کند که در سال ۲۰۰۶ پس از سه سال فعالیت در شرکت جنرال‌ الکتریک، زمانی که قرار بود برای مصاحبه به شرکت گوگل برود به او توصیه شده که از پوشیدن کت‌و‌شلوار اجتناب کند چرا که در این صورت ممکن است به نظر بیاید که فرهنگ شرکت گوگل را درک نکرده است. البته پرهیز از پوشیدن کت‌و‌شلوار تنها به شرکت‌های حوزه فن‌آوری اطلاعات محدود نمی‌شود. کنث روگاف، استاد اقتصاد دانشگاه‌ هاروارد، روایت می‌کند که در جلسه‌ای با یک شرکت مالی در حالی که موضوع جلسه شیوه خرید اوراق قرضه یک کشور از طلبکاران و سپس فشار آوردن به آن کشور برای بازپرداخت بدهی‌ها بوده، آنچه توجه ‌این اقتصاددان را جلب کرده بود مدیر سی و چند ساله شرکت بود که با شلوار جین و کفش ورزشی در جلسه حاضر بوده در حالیکه چند وکیل میانسال با کت‌و‌شلوار و کراوات بله قربان‌گوی او بودند.

احتمالا تغییر ساختار اقتصاد در کشورهای پیشرفته در تغییر پوشش مدیران بی‌تاثیر نبوده است. زمانی اقتصاد آمریکا بر‌پایه تولید قرار داشت و افرادی مانند هنری فورد، یکی از مشاهیر صنعت خودروسازی، نماد آن محسوب می‌شدند اما اکنون بار تولید در جهان تا حد زیادی بر دوش ربات‌ها و نیروی کار در اقتصادهای در حال توسعه مانند چین افتاده و اقتصاد آمریکا بیشتر ماهیتی دانش‌محور پیدا کرده که در آن خلاقیت بیشتر از منظم بودن اهمیت دارد. مدیریت کارگرانی با فرآیند کاری ساده شاید نیازمند پوششی رسمی ‌و آراسته باشد که به آن‌ها یادآوری کند که نظم و دقت تا چه حد در کار اهمیت دارند اما در مدیریت مهندسانی که باید نیازهای ناشناخته مصرف‌کنندگان را پیش‌بینی کرده و برای آن‌ها راه‌حل بیابند، پوشیدن لباس رسمی‌ چندان کارایی ندارد. شاید به همین خاطر باشد که همانقدر که یافتن تصویری از هنری فورد بدون کت‌و‌شلوار تقریبا غیرممکن است، عکس‌های مدیران شاخص امروز جهان با کت‌و‌شلوار نیز تنها به مراسم رسمی‌ محدود می‌شود.

سال‌ها پیش ابراهیم حاتمی‌کیا در مواجهه با ایرادات وارد شده به فیلم «از کرخه تا راین» به یکی از مدیران دولتی گفته بود «‌توی کت‌و‌شلواری به من امر و نهی می‌کنی؟»، اگر بپذیریم که روندهای این‌چنینی معمولا از بخش خصوصی به بخش دولتی و از اقتصادهای پیشرفته به اقتصادهای در حال توسعه سرایت می‌کنند، شاید در آینده‌ای نه چندان دور اگر آقای حاتمی‌کیا بازهم همان مدیر را ببیند، بتواند یکی از مشهورترین دیالوگ‌های فیلم‌هایش را به او یادآوری کند، اینکه «دوره‌ات گذشته مربی».



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها