سوم خرداد ماه سال جاری بانک تجارت اعلام کرد که دارندگان هفت میلیون عابر بانک تجارت، باید با مراجعه به شعب این بانک نسبت به تعویض این کارت اقدام کنند. چهارم خردادماه و در واکنش به اخبار شبکه های مجازی در توضیحاتی اعلام داشت که این اقدام در راستای دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص یکسان سازی خدمات کارت های بانکی شبکه شتاب صورت می گیرد و هزینه تعویض کارت برای اکثر مشتریان دارای تجارت کارت نصف مبلغ مصوب بانک مرکزی معادل 11500 ریال خواهد بود.
به گزارش ایران جیب به نقل از تابناک، این نخستین بار نیست که بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری که به عنوان امین، دسترسی به اموال مردم دارند با وضع بخشنامه هایی یکشبه، اقدام به برداشت از حساب ایشان می کنند و به احتمال قوی آخرین بار نیز نخواهد بود؛ بخشنامه هایی که هیچ گاه شفاف رونمایی نمی شوند و همواره در هاله ای از ابهام شما را مجبور به پرداخت وجهی می کنند که در سبد هزینه ایی تان جایی ندارد و حتی ممکن است شما نسبت به پرداخت آن چندان حساس نباشید، ولی وقتی این عدد کم در کمیتی زیاد ضرب می شود، عددی قابل توجه خواهد بود؛ مثل این شانزده میلیارد و صد میلیون تومانی که بانک تجارت از این محل عایدی خواهد داشت.
نگاهی موشکافانه به اظهارات کاظم پور، سه روز پس از رسانه ای شدن این طرح که گفته بود: مطابق دستورالعمل بانک مرکزی مهلت انقضای هر کارت بانکی از زمان صدور سه سال بوده و بر اساس مصوبه بانک مرکزی هزینه تعویض هرکارت 23000 ریال می باشد.
وی افزود : بانک تجارت منافع مشتریان خود را در این طرح به طور کامل ملحوظ داشته و تعویض کارت هایی که کمتر از یک سال از زمان صدور آنها گذشته را رایگان و تعویض کارت هایی که بیش از یک سال از زمان صدور آنها گذشته را با دریافت نصف مبلغ مصوب بانک مرکزی انجام می دهد و تنها مشتریانی که از زمان انقضای تجارت کارت آنها گذشته، مبلغ 23000 ریال برای تعویض تجارت کارت خود پرداخت می کنند.
نکته قابل تأمل اینکه وی «طرح تعویض کارت های این بانک را دقیقا در راستای دستورالعمل بانک مرکزی برای یکسان سازی خدمات کارت های بانکی شبکه شتاب و در راستای توسعه خدمات کارتی این بانک صورت می گیرد» می داند؛ پس خوانندگان محترم آمادگی این را داشته باشند که سایر بانکها نیز اقدام به تعویض کارت های بانکی خود کنند..
مگر غیر از این است که مسئولان نظام بانکی بارها و بارها از مزایای بانکداری الکترونیک و صرفه جویی هایی که این نظام دارد، برای مردم سخن گفته اند؛ پس یک بار هم که شده، مردم را در این صرفه جویی شریک کنند تا آنها نیز به عنوان رکن اصلی اجرایی شدن طرح های نوین بانکی سهمی در مزایای آن هم داشته باشند.
پس از مراجعه به بانک فرمی در اختیار شما قرار می گیرد و شما نیز مجبور به امضای آن هستید که گویا شما متقاضی تعویض کارت خود هستید و هیچ اولتیماتومی از طرف بانک نبوده است. بعد یک توافقنامه یک طرفه با بانک امضا می کنید و در واقع هر چه بانک مکتوب کرده، شما هم می گویید قبول دارم. پس از پایان عملیات نیز هیچ سندی مبنی بر اینکه چه عددی از حساب شما کم شده به شما اعلام نمی شود. حتی خبرنگار تابناک که درخواست صورت حساب شش ماهه کرده، باز هم تراکنش های روز جاری در آن ثبت نشده بود. با راهنمایی مدیریت شعبه به وسیله خودپرداز از ده تراکنش آخر رسید گرفته که این تنها سندی است که نشان می دهد مبلغ 2300تومان از حساب وی کم شده است.
اینکه مشتری تا چه زمانی باید هزینه بی تدبیری مدیران را بدهد، سؤالی است بی پاسخ، ولی نکته شیرین قصه این است که همیشه بابت عملکرد خوب مشتریان، این مدیران هستند که تشویق می شوند.