کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سر بریدن اقتصاد کشور به دست مسکن مهر


کد خبر : ۲۳۱۹۱چهارشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴:۵۶۱۶۶۴ بازدید

دولت قبل، اقتصاد کشور را در بی‌برنامگی اجرای مسکن مهر به دست توفان‌هایی همچون تورم 40.4 درصدی سپرد.

دولت قبل، اقتصاد کشور را در بی‌برنامگی اجرای مسکن مهر به دست توفان‌هایی همچون تورم 40.4 درصدی سپرد.

به گزارش ایران جیب به نقل از ایسنا، نبود طرح‌های جامع برای ساماندهی بخش مسکن طی بیش از سه دهه گذشته نه تنها گرفتاری‌هایی را برای هر دو طرف عرضه و تقاضای مسکن ایجاد کرده بلکه با توجه به ارتباط پیشین و پسین مسکن با سایر بخش‌های اقتصادی، رکود ادواری بخش مسکن بر رونق و اشتغال سایر بخش‌ها نیز تاثیر منفی گذاشته است.

هر دولتی که در سه دهه اخیر بر سر کار آمده قطعا برنامه‌ای برای بخش مسکن داشته اما به نظر می‌رسد حداقل بخشی از این برنامه‌ها بدون در نظر گرفتن مبانی مهم عرضه مسکن از جمله تعداد مورد نیاز، متراژ مورد تقاضا و نیازسنجی بر اساس پراکندگی‌های جغرافیایی و طبقاتی بوده است. نمونه بارز چنین بی‌برنامگی بین سال‌های 1386 تا 1391 رخ داد که عدم نیازسنجی از طرح‌های مسکن مهر در تشدید مازاد 3.6 میلیونی عرضه مسکن تاثیرگذار بود تا جایی که هم‌اکنون 20 میلیارد دلار سرمایه کشور در بخش مسکن‌های خالی راکد مانده است.

اما تعداد کل واحدهای مسکن مهر 2 میلیون و220 هزار واحد بوده که از این تعداد یک میلیون و 865 هزار واحد افتتاح و به متقاضیان واگذار شده است. یعنی 16 درصد از کل این واحدها در گردنه مشکل دار این طرح نیمه متوقف باقی مانده و تقریبا تمام واحدهای نیمه تمام که هنوز به مرحله افتتاح نرسیده‌اند عمدتا یکی از سه نوع خدمات زیر بنایی شامل آب، برق و فاضلاب را ندارند. به طور مثال با این‌که مسکن مهر پردیس تقریبا کامل است، مورد تایید نبودن بهداشت آب این مجموعه مانع افتتاح آن می‌شود.

از سوی دیگر، به گفته کارشناسان چاپ 50 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه برای ساخت مسکن مهر شوک‌هایی را به سایر بخش‌های اقتصادی وارد کرد. تزریق چنین پولی به اقتصاد کشور که گفته می‌شود تا کنون بی‌سابقه بوده، نه تنها ارزش پول ملی را در مقابل دلار ضعیف کرد و آن را به یک سوم رساند بلکه تورم 40.4 درصدی را دامن زد. چاپ پول و انتشار آن در جامعه تقاضا برای کالاهای دیگر را بالا برد و از سوی دیگر عرضه را دچار مشکل کرد تا جایی که مسکن هم از این بلبشو بی‌نصیب نماند و یک بار دیگر در سال 1391 با جهش قیمت مواجه شد و برای سومین بار پس از انقلاب اسلامی (سال‌های 1368، 1386 و 1391 ) به رکود برخورد کرد.

قربانی شدن اقتصاد کشور به دست مجریان مسکن مهر تنها با هدف و انگیزه‌ی تامین مسکن برای اقشار ضعیف صورت گرفت؛ اقشاری که قطعا بیش از سایر دهک‌ها از تورم ناشی از اجرای این طرح ضربه دیدند. به مفهوم دیگر مسکن مهر شاید به 10 درصد اقتصاد کشور کمک کرد و به 90 درصد آسیب رساند.

بی برنامگی تاریخی دولت قبل در ورود به مسکن مهر، مسوولان دولت یازدهم را به قدری از دخالت مستقیم در ساخت و ساز ترسانده که هنوز پس از گذشت حدود سه سال از روی کار آمدن دولت، خبری از اجرای طرح مسکن اجتماعی نیست؛ چرا که دولت قصد دارد پروژه مسکن اجتماعی را از محل برگشت تسهیلات مسکن مهر و سایر منابع بانکی در گردش اجرا کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها