کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آماده موافقت با غنی سازی توسط ایران هستیم


کد خبر : ۲۳۰۷چهارشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱:۲۰۴۵۳۲ بازدید

کاخ سفید اعلام کرد آمریکا آماده پذیرش غنی سازی محدود اورانیوم توسط ایران است و در مقابل، تهران باید اقدامات جدی برای تحقیق درباره اجرای تعهداتش را بپذیرد.

دولت آمریکا آمادگی خود را برای پذیرش  غنی سازی محدود اورانیوم توسط ایران اعلام کرد.

به گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد آمریکا آماده پذیرش غنی سازی محدود اورانیوم توسط ایران است و در مقابل، تهران باید اقدامات جدی برای تحقیق درباره اجرای تعهداتش را بپذیرد.

"امکان غنی سازی اورانیوم توسط ایران" را می توان مهمترین موضوع اختلافی میان ایران و غرب در پرونده هسته ای تهران دانست.پیش از این قدرت های غربی و به ویژه  آمریکا، به شدت با هرگونه غنی سازی اورانیوم توسط ایران مخالفت می کردند.

ایران بارها حق غنی سازی اورانیوم خود را خط قرمز و غیرقابل مذاکره اعلام کرده بود.این واکنش رسمی آمریکا را می توان عقب نشینی بزرگ واشنگتن در برابر تهران دانست. تمامی قطعنامه های تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین شماری از قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بر توقف غنی سازی ایران تاکید کرده اند.

خانم "برنادیت میهان"سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: آمریکا اینکه ایران دارای حق غنی سازی است را نمی پذیرد اما آمادگی داریم درباره برنامه غنی سازی محدود با تهران مذاکره کنیم.

وی افزود: این موضوع به ایرانی ها باز می گردد که برای نخستین بار گفته اند آمادگی پذیرش نظارت جدی و محدودیت هایی درباره سطح، گستره، توانمندی های هسته ای و ذخایر اورانیوم خود را دارند.

میهان ادامه داد: اگر توانستیم درباره همه ضوابط جدی با ایران به توافق برسیم در این صورت می توانیم با میزان بسیار اندکی از غنی سازی اورانیوم توسط ایران موافقت کنیم. این مقدار از غنی سازی اورانیوم با نیازهای عملی ایران مرتبط است و به هرگونه توانمندی در توسعه کوتاه مدت، پایان می دهد.سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا این مطالب را در چارچوب ارائه توضیحاتی درباره برخی بندهای توافقنامه ژنو میان ایران و گروه 1+5 مطرح می کرد.

ایران و کشورهای گروه 1+5 به تازگی پس از چند مرحله مذاکره بر سر توافق موقت و 6 ماهه درباره برنامه هسته ای تهران به توافق رسیدند.

در این توافقنامه، دو مرتبه به موضوع ادامه غنی سازی اورانیوم ایران اشاره شده است.نخست در بخش مقدمه توافقنامه آمده است: راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد.همچنین در بخش "عناصر گام نهایی" هم تاکید شده است: راه حل جامع باید متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای که شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل‌هایی که در آن غنی سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد.ایران هم اکنون در دو سطح 5 و 20 درصدی غنی سازی اورانیوم را انجام می دهد اما براساس توافقنامه ژنو، توقف غنی سازی بالای 5 درصدی را می پذیرد و از ساخت مراکز جدید غنی سازی خودداری می کند.

غنی سازی اورانیوم ایران در دو سایت نطنز و فردو انجام می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها