کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سود تسهیلات بانکی با حربه برخی بانک ها کاهش نیافت


کد خبر : ۲۲۹۳۱جمعه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳:۴۷۲۱۸۴ بازدید

با قاطعیت می توان گفت تصمیمات کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده ها به ضرر سپرده گذاران است چراکه نرخ سود تسهیلات با اجرای روش هایی چون ...
سود تسهیلات بانکی با حربه برخی بانک ها کاهش نیافتسود تسهیلات بانکی با حربه برخی بانک ها کاهش نیافت

با قاطعیت می توان گفت تصمیمات کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده ها به ضرر سپرده گذاران است چراکه نرخ سود تسهیلات با اجرای روش هایی چون مسدودی بخشی از وام و یا عدم پرداخت وام، همزمان با نرخ سود سپرده ها کاهش نیافت.

به نظر می رسد فرآیند کاهش مجدد نرخ سود سپرده ها در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری با مصاحبه چند روز پیش همتی مدیرعامل سابق بانک ملی آغاز شده است. در چند سال اخیر تجربه نشان داده است که کلید خوردن پروژه کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات در بانک ها و موسسات اعتباری ابتدا با مصاحبه های گاه و بیگاه برخی مسئولان شروع کرده است. 

پس از چند هفته نیز این مصاحبه ها رنگ واقعیت گرفته و پس از آماده شدن افکار عمومی، پروژه کاهش نرخ سود سپرده ها نیز عملیاتی می شد. در اینکه تصمیم به کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات امری درست برای اقتصاد است هیچ شکی نیست و باید این اتفاق هر چه زودتر رخ می داد. 

اما اصولا کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات در بانک ها و موسسات اعتباری در دو سال اخیر تنها به سود بانکداران بوده و اتفاق خاصی در نرخ تسهیلات بانکی نیفتاده است. بانک ها روی کاغذ نرخ تسهیلات را کاهش داده اند و در عمل با توجه به دریافت وثیقه نقدی معادل 10 تا 30 درصد مبلغ تسهیلات عملا نرخ را در همان حدود 26 تا 28 درصد نگه داشته اند.

این در حالی است که در این مدت نرخ سود سپرده ها تا 18 درصد کاهش یافته است. 

با توجه به اینکه دوباره بحث کاهش نرخ سود سپرده ها مطرح شده، بهتر است بانک مرکزی ابتدا کاهش نرخ سود های پیشین را واکاوی و بررسی کند و سپس تصمیم به این کار کند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها