کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سردار سلیمانی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می‌شود؟


کد خبر : ۲۲۹۱۱سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶:۵۰۴۴۸۲ بازدید

سایت “اینترنشال پالسی دایجست” می نویسد:” در طول ماه های اخیر نوع پوشش اخبار مرتبط با سردار قاسم سلیمانی تغییر کرده ...

سایت “اینترنشال پالسی دایجست” می نویسد:” در طول ماه های اخیر نوع پوشش اخبار مرتبط با سردار قاسم سلیمانی تغییر کرده است. اگر پیش تر حضور او در سوریه و عراق و گمانه زنی درباره دیدارهایش با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بازتاب داده می شد و گفته می شد که مشاوره های او به پوتین، روسیه را ترغیب به حمله هوایی نظامی در سوریه کرده است اکنون تعداد سخنرانی های داخلی او در جمع نمایندگان مجلس و فرماندهان نظامی و فرماندهان پلیس افزایش یافته است.

او اخیرا در جمع فرماندهان پلیس از لزوم “مدیریت دینی” و “انقلابی” و لزوم “پاسداری از اسلام” سخن گفت. او گفته بود که لازم است پلیس فرمایشات مقام معظم رهبری را عملی کند. او نظام سیاسی اسلامی ایران را دارای قدسیت خوانده بود. در همین راستا روزنامه “وطن امروز” از اصلی ترین مخالفان توافق هسته ای که همصدا با “روزنامه “کیهان” وابسته محافظه کاران افراطی است نیز عکس سردار سلیمانی را تیتر یک خود کرده بود. افزایش اظهارات سردار سلیمانی در زمینه سیاست داخلی می تواند نشانه ای از این موضوع باشد که احتمال حضور او در انتخابات ریاست جمهوری بعدی وجود دارد. سردار سلیمانی با چهره های اصلاح طلب و اصولگرا روابط نزدیکی دارد با این حال، شعارهایی که او می دهد و کلید واژه هیاش از جمله “شهادت”، “ارزش های انقلابی” و “صیانت از اسلام” آن مواردی هستند که مورد تاکید جریان اصولگرا قرار دارند. انتخابات مجلس اخیر در ایران با ناکامی بزرگ اصولگرایان و محافظه کاران همراه بود. در انتخابات مجلس خبرگان نیز آیت الله محمد یزدی و مصباح یزدی از جمله اصلی ترین روحانیون محافظه کار به دلیل رای پایین رای دهندگان به آنان حذف شدند. زمزمه های حضور دوباره احمدی نژاد نیز به گوش می رسد اما اطرافیان او به قدری دچار اتهامات فساد مالی شده اند و به اندازه ای دولتش مدیریت غلط در حوزه های مختلف داشته است که اصولگرایان رغبتی برای پشت سر او قرار گرفتن ندارند”.

نویسنده این مطلب باور دارد که در این میان، سردار سلیمانی می تواند گزینه خوبی برای اصولگرایان در انتخابات آینده باشد. او می نویسد:”نام سردار سلیمانی برای اولین بار پیش از انتخابات سال ۱۳۹۲ در عرصه سیاست داخلی شنیده شد. در آن زمان عده ای از او برای نامزدی در انتخابات دعوت کردند اما این دعوت از سوی او پذیرفته نشد. سردار سلیمانی جزو معدود چهره هایی در درون نظام سیاسی ایران است که در میان طیفی از نوجوانان و جوانان نیز علاوه بر خرده بورژوازی مذهبی محبوبیت بالایی دارد. در سال ۱۳۹۲ نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط خبرگزاری مهر نشان داد که او حتی از محمد جواد ظریف نیز محبوب تر است. اما سردار قاسم سلیمانی کیست؟ او در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در یکی از مناطق استان کرمان به دنیا آمد. در نوجوانی به کار بنایی مشغول بود اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به سپاه پاسداران پیوست. وی پیش از پیوستن به سپاه برای مدتی در سازمان آب کرمان نیز کار کرده بود .او که در زمان جنگ ایران و عراق، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود، پس از پایان جنگ نیز این سمت را برای چندین سال حفظ کرد. او در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد”.

این سایت با اشاره به پیشینه اظهارات سردار سلیمانی درباره مسائل داخلی می نویسد:” در عرصه سیاست داخلی معدود دفعاتی بوده که نام او مطرح شود. برای مثال، او در سال ۱۳۷۸ به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه به رییس جمهوری دولت اصلاحات نامه ای نوشت که خواستار رسیدگی به وقایع پس از اعتراضات دانشجویان در ۱۸ تیر شده بود و از رییس جمهوری خواسته بودند تا در برابر این واقعه “منفعلانه” برخورد نکند. آنان نوشتند:” جناب آقای رییس جمهوری، تا کی با اشک بنگریم و خون دل بخوریم و با هرج و مرج و توهین، تمرین دموکراسی کنیم و به قیمت از دست رفتن نظام صبر انقلابی داشته باشیم؟ جناب آقای رئیس‌جمهور، اگر امروز تصمیم انقلابی نگیرید و رسالت اسلامی و ملی خودتان را عمل نکنید، فردا آن‌قدر دیر و غیرقابل جبران است که قابل تصور نیست”. یکی دیگر از امضا کنندگان این نامه “محمد باقر قالیباف” از فرماندهان نظامی پیشین سپاه و شهردار کنونی تهران بود. او یکی از نزدیک ترین دوستان سردار سلیمانی محسوب می شود. گفته شده بود که در سال ۱۳۸۴ قالیباف پیشنهاد داده بود که سردار سلیمانی فرماندهی پلیس را برعهده گیرد که این موضوع عملی نشد”.

نویسنده این مطلب با اشاره به رویکرد سردار سلیمانی درباره سیاست خارجی می نویسد:”سردار قاسم سلیمانی نظر مثبتی نسبت به غرب ندارد. برای مثال، او در شهریور سال ۱۳۹۴ گفته بود که حضور اروپایی ها در ایران با هماهمنگی امریکا است. انتقاد او از حضور هیئت های اقتصادی بود که از سوی کشورهای اروپایی به ایران سفر کرده بودند. او هم چنین در سال ۱۳۹۴ گفته بود که جغرافیای امریکا دچار آسیب جدی شده است. او معتقد است که امریکا خواستار نابودی داعش نیست بلکه به دنبال مدیریت آن گروه است. او هم چنین در عرصه داخلی همانند اصولگرایان به شدت خواستار مذهبی تر شدن جامعه است. او در سال ۱۳۹۴ گفته بود که بزرگترین خیانت آن است که کسی بخواهد مذهب را در درون جامعه کمرنگ کند”.

این روزنامه نگار در بخش نتیجه گیری این مقاله تحلیلی می نویسد:”اکنون زمان به نفع روحانی نیست و به سرعت می گذرد. او فرصت زیادی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم در دوران پسا تحریم ندارد. از سوی دیگر محافظه کاران علاوه بر سرزنش روحانی در این باره که توافق هسته ای نتایج اقتصادی ملموسی برای ایران نداشته است از سیاست های فرهنگی و اجحتماعی او راضی نیستند. در این میان، اصولگرایان که برگ برنده ای ندارند و شاید بتوانند روی سردار سلیمانی حساب باز کنند فردی که به نوعی “قهرمان ملی” ایران در منطقه معرفی شده و در فسادهای مالی نقشی نداشته و زندگی ساده ای دارد و روابط حسنه ای نیز با مقم معظم رهبری دارد. همزمان با کاهش تعداد نمایندگان روحانی در مجلس آینده شاید بتوان منتظر ظهور فردی از میان نظامیان در عرصه سیاست بود”.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها