کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شرایط متقاضیان تأسیس مدرسه غیردولتی و وظایف آنها مشخص شد


کد خبر : ۲۲۸۹۶سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۴۹۴۱۵ بازدید

نمایندگان مجلس در مصوباتی شرایط متقاضیان تأسیس مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و وظایف آنها را مشخص کردند.

نمایندگان مجلس در مصوباتی شرایط متقاضیان تأسیس مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و وظایف آنها را مشخص کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست علنی امروز و در جریان بررسی لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مواد دیگری از این لایحه را تصویب کردند.

وکلای ملت در ماده 8 این لایحه مقرر کردند متقاضیان تأسیس مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی باید واجد شرایط زیر باشند:

الف- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
ب- اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام و برخورداری از حسن شهرت
پ- التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه
ت- نداشتن وابستگی به رژیم گذشته یا گروههای منحرف و غیرقانونی
ث- نداشتن پیشینه کیفری مؤثر
ج - حداقل مدرک کارشناسی و یا معادل آن
چ- حداقل سی سال سن
ح - تأهل برای مردان

تبصره 1- در صورتی که مؤسس یا مؤسسان، شخص یا اشخاص حقوقی باشند فرد یا افرادی که به‌عنوان نماینده ایشان معرفی میشوند باید دارای شرایط مندرج در این ماده باشند.

تبصره 2- اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید معتقد و ملتزم به مبانی و احکام دین خود و برخوردار از حسن شهرت باشند.

بهارستان‌نشینان در ماده 9 نیز وظایف مؤسسان مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را مشخص کردند که به‌شرح زیر است:

الف- أخذ مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش جهت تأسیس مدرسه یا مرکز
ب- تضمین منابع مالی لازم جهت تأمین هزینههای مدرسه یا مرکز، حداقل برای یک‌سال
پ- تأمین منابع انسانی، فضا و امکانات موردنیاز طبق ضوابط وزارت آموزش و پرورش
ت- تنظیم بودجه و اداره امور مالی مدرسه یا مرکز
ث- پیشنهاد دو فرد واجد شرایط برای مدیریت مدرسه یا مرکز به آموزش و پرورش
ج- نظارت بر امور آموزشی، پرورشی، اداری و مالی مدارس و مراکز تحت پوشش و پاسخگویی به مراجع ذیربط

طبق مصوبه مجلس در تبصره یک این ماده، وزارت آموزش و پرورش را مجاز کردند از هر متقاضی تأسیس مدرسه یا مرکز موضوع این قانون، دو میلیون ریال دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی- ملی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند. معادل وجوه واریزی از محل اعتبار درآمد اختصاصی مربوط، در اختیار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی قرار میگیرد تا برای نظارت و کمک به توسعه مشارکت در مناطق محروم هزینه شود. مجوز تأسیس صادرشده حداکثر دو سال اعتبار دارد.

وکلای ملت در تبصره 2 نیز وزارت آموزش و پرورش را مجاز کردند متناسب با عواملی از قبیل کاهش هزینه‌های دولتی ناشی از اصلاح ساختار اداری و کاهش نیروی انسانی و نرخ تورم، هر سه‌سال یک‌بار نسبت به کاهش یا افزایش مبالغ ریالی دریافتی اقدام کند و آن‌را به شورای نظارت استان ابلاغ کند.

در تبصره 3 مصوب شد به منظور شفافیت عملکرد مالی مدارس و مراکز موضوع این قانون، مؤسس یا مدیر، گزارش مالی سالانه را به انجمن اولیاء و مربیان ارائه می‌کند.

بهارستان‌نشینان در ماده 10 این لایحه بانکهای کشور را موظف کردند طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا با معرفی وزارت آموزش و پرورش از 35 درصد تا پنجاه‌درصد از نیاز مالی مؤسسان مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را که از کارکنان دولت و دارای سابقه آموزشی می‌باشند جهت تهیه و یا توسعه فضای آموزشی و پرورشی و تأمین تجهیزات و امکانات مورد نیاز به صورت وام قرضالحسنه و برای سایر اشخاص از دیگر منابع اعتبارات بانکی تأمین کنند.

طبق تبصره یک این ماده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت آموزش و پرورش را موظف کردند ظرف مدت دوماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، دستورالعمل اجرای این ماده را تدوین و به بانکها ابلاغ کند.

وکلای ملت در تبصره 2 این ماده مصوب کردند گزارش نحوه اجرای موضوع این ماده به صورت سالانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش به هیئت وزیران و کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

در تبصره 3 نیز مصوب شد برخورداری از حمایت‌ها و تسهیلات در این ماده منوط به تضمین کیفیت آموزشی و پرورشی است.

نمایندگان مجلس در ماده 11 این لایحه دولت را موظف کردند همه‌ساله، یارانه مربوط به تسهیلات بانکی برای خرید زمین، ساختمان، احداث بنا، تجهیزات و تعمیرات مدارس غیردولتی را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی کند.

همچنین در ماده 12 این لایحه به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شد مطابق قوانین و مقررات، زمین و ساختمانهای مازاد بر نیاز خود را به صورت اجاره یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار کند. آیین‌نامه نحوه تعیین قیمت فروش و اجاره و شرایط واگذاری ساختمان‌ها و اراضی مذکور ظرف مدت سه‌ماه پس از لازم‌الاجراء‌شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. واگذاری‌ها در هر محل مشروط برآن است که دسترسی مردم به مدارس دولتی در آن محل دچار خلل نشود.

وکلای ملت در ماده 13 این لایحه مصوب کردند به منظور حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی با اولویت مناطق محروم، وزارت آموزش و پرورش موظف است با مشارکت مؤسسان و بخش غیردولتی، «صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی» را به صورت مؤسسه عمومی غیردولتی ایجاد نماید. دولت موظف است هرساله و حداقل ده درصد (10%) و حداکثر پنجاه‌درصد(50%) از قیمت تمام‌شده سرانه سالانه دانش‌آموزی در بخش دولتی را به ازای کل دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی در قالب کمک در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیشبینی نماید.

تبصره- اساسنامه صندوق مذکور ظرف مدت سه‌ماه پس از لازم‌الاجراء ‌شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها