کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هزینه اینترنت خانگی در ایران با دیگر کشورها مقایسه شد


کد خبر : ۲۲۷۷۹دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸:۴۷۳۴۲۵ بازدید

تا چند‌ سال پیش، نیازهای اولیه هر انسانی، آب، غذا و مسکن بود، اما در هزاره سوم باید اینترنت را نیز به این نیازها اضافه کرد. با گذشت زمان و ...
هزینه اینترنت خانگی در ایران با دیگر کشورها مقایسه شدهزینه اینترنت خانگی در ایران با دیگر کشورها مقایسه شد

 تا چند‌ سال پیش، نیازهای اولیه هر انسانی، آب، غذا و مسکن بود، اما در هزاره سوم باید اینترنت را نیز به این نیازها اضافه کرد. با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، اینترنت و قابلیت دسترسی به محتویات آنلاین آن را به کالایی اساسی برای بسیاری از مردم تبدیل کرده است. هم‌اکنون کمتر کسب‌وکاری است که نیازی به اینترنت نداشته باشد، حتی تجارت که حرفه‌ای باستانی به حساب می‌رود، اکنون بدون دسترسی به اینترنت قابل انجام نیست.

به گزارش ایران جیب به نقل از شهروند، ازسوی دیگر امروزه با استفاده از برنامه‌های آنلاین می‌توان در خانه‌ هزارویک کار انجام داد. با این وجود نمی‌توان ادعا کرد تمام خانوارها و افراد همیشه به اینترنت دسترسی دارند. یک بعد غیرقابل انکار دسترسی ٢٤ساعته به اینترنت هزینه آن است. هرچند در بسیاری از حرفه‌ها و حتی خانه‌ها نیاز به اینترنت قابل چشم‌پوشی نیست، اما گاهی اوقات هزینه آن سرسام‌آور می‌شود. درهمین راستا درآمد افراد درمناطق مختلف مشخص می‌کند مردم چقدر می‌توانند برای دریافت اینترنت هزینه کنند.

قیمت‌های ADSL ایران رقابتی نیست

عمر اینترنت ADSL در ایران به ١٠‌سال نمی‌رسد. ازسوی دیگر درخصوص فناوری‌های مرتبط با اینترنت پیشرفت چندانی درکشور حاصل نشده و این یکی از نقاط ضعف صنعت مخابرات ایران به شمار می‌رود. این درحالی است که از لحاظ رده‌بندی سرعت، ایران در قعر این جدول و درکنار کشورهای توسعه‌نیافته آفریقایی قرار دارد و سرعت اینترنت خانگی در ایران به‌طور دستوری تعیین می‌شود. درهمین راستا گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد قیمت اینترنت مصرف‌کننده نهایی در ایران ٢٥برابر قیمت واردات پهنای باند است. کارشناسان معتقدند تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده دراین زمینه مشکل‌ساز شده است. به بیان دیگر تعدد تصمیم‌گیرندگان و قوانین دست‌وپاگیر باعث شده درحوزه پهنای باند با چالش‌هایی مواجه شویم. این درحالی است که بازار انحصاری پهنای باند در دست دولت است و شرایط سختی برای ورود اپراتورها به این زمینه وجود دارد.

ازسوی دیگر شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات ADSL نیز رقابتی عمل نمی‌کنند و قیمت‌هایشان تا حد زیادی مشابه یکدیگر است. تمام این موارد نشان می‌دهد بازار ADSL ایران جای رشد زیادی ندارد، زیرا انحصاری است. درهمین زمینه وب‌سایت‌های Numbeo و expatistan آمارهای جالبی درباره متوسط هزینه اینترنت درخانوارهای مختلف در سراسر جهان ارایه می‌کنند. براساس رده‌بندی وب‌سایت numbeo، ایران رتبه دهم در رده‌بندی کشورها با گران‌ترین هزینه اینترنت ADSL را دارد. در این منبع هزینه ١٠ مگابایت برثانیه اینترنت نامحدود ADSL درایران مبلغی معادل ٨٤,٤٧دلار(با دلار ٣٥٠٠تومانی معادل ٢٩٤‌هزارتومان) عنوان شده است. این درحالی است که درآمد ماهانه قابل تصرف هر فرد ٤٨٧دلار(حدود یک‌میلیون و٧٠٠‌هزارتومان) محاسبه شده است.


1024 کیلوبایت برثانیه، بیشترین سرعت اینترنت در امارات

براساس آمار موسسه پژوهشی Arab Advisors در‌سال ٢٠١٠ میلادی قیمت پهنای باند در امارات متحده عربی میان ١٩ کشور خاورمیانه، رده چهارم را دارد. دراین کشور هزینه اینترنت ADSL با توجه به سرعت آن بسیار گران است و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از اینترنت موبایل استفاده کنند. براساس پژوهش این موسسه دراین منطقه سرعت ١٠٢٤ کیلوبایت برثانیه متعارف‌ترین سرعت ارایه‌شده در منطقه خاورمیانه است. این درحالی است که متوسط هزینه سالانه اینترنت ADSL برای یک خانوار با سرعت ١٠٢٤ کیلوبایت برثانیه حدود ٧٣٦,٤دلار تخمین زده می‌شود. «زین البرگان» تحلیلگر ارشد موسسه Arab Advisors  دراین‌باره می‌گوید: درکشورهای خاورمیانه مانند امارات متحده عربی، لبنان، تونس و غیره اپراتورها سعی نمی‌کنند قیمت اینترنت ADSL را بکاهند زیرا تقاضا در این منطقه همیشه تضمین شده است.  همچنین براساس اطلاعات وب‌سایت اپراتور اتصالات در دوبی در این کشور هزینه مودم حدود ١٠٢دلار محاسبه شده است. هزینه اینترنت ADSL خانگی نیز بین ٩٥ تا ٥٤٤دلار ذکر شده است. ازسوی دیگر وب‌سایت NUMBEO نیز هزینه ماهانه اینترنت ١٠ مگابایت برثانیه را ٨٦,٠٥دلار محاسبه کرده است. این درحالی است که متوسط درآمد ماهانه مردم این کشور ٣١٨٧دلار (حدود ١١‌میلیون و١١٦‌هزارتومان) نیز تخمین زده شده است. در رده‌بندی گران‌ترین اینترنت‌های ADSL خانگی سایت NUMBEO، امارات متحده عربی در رده یازدهم و پس از ایران قرار دارد.


اینترنت بدون محدودیت برای کاربران خانگی در بلژیک

درحوزه زیربنای مورد نیاز برای اینترنت، بلژیک کشور پیشرفته‌ای به حساب می‌آید که تعداد کاربران اینترنت آن درجهان بسیار زیاد است. دراین کشور تهیه‌کنندگان خدمات اینترنت معمولا سرعت دانلود ٢٠ تا ٢٠٠Mbit/s (مگابیت برثانیه) را به کاربران خود ارایه می‌کنند. سرعت آپلود نیز ٥١٢ کیلوبایت برثانیه تا ١٠ Mbit/s  است. در گذشته اپراتورهای اینترنت محدودیت‌هایی درخصوص پهنای باند برای کاربران خود ایجاد می‌کردند اما دراین اواخر چنین روندی از بین رفته است، زیرا زیربنای اینترنت بلژیک بسیار گسترده شده است. بلژیک با ٨,٦‌میلیون کاربر اینترنتی چهل‌وسومین کشور دنیا از لحاظ تعداد کاربران به حساب می‌آید. دراین کشور کاربران ADSL ٣.٦‌میلیون نفر تخمین زده می‌شوند که ٣٤.١‌درصد جمعیت بلژیک را تشکیل می‌دهند. همچنین آمار رسمی این کشور نشان می‌دهد در‌سال ٢٠٠٤ میلادی حدود ٩٠‌درصد جمعیت به اینترنت ADSL متصل شده بودند. بنابراین تعجبی ندارد دراین کشور اینترنت ADSL ارزان و در دسترس همگان باشد. دراین کشور هزینه ماهانه ١٠ مگابایت برثانیه اینترنت پرسرعت ٤٦.١١دلار (حدود ١٦١‌هزارتومان) محاسبه شده است. این درحالی است که متوسط درآمد قابل تصرف مردم این کشور ٢٠٥٤دلار (٧‌میلیون و١٨٩‌هزارتومان) برآورد شده است. در رده‌بندی گران‌ترین اینترنت‌های ADSLهای خانگی وب‌سایت NUMBEO بلژیک رتبه ٣٦ قرار دارد.


59 هزار مدرسه روس مجهز به ADSL

درفهرست numbeo از گران‌ترین اینترنت‌های جهان، روسیه رتبه صد‌وبیستم را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر این کشور دومین اینترنت ADSL ارزان خانگی را دراختیار شهروندانش قرار می‌دهد. این درحالی است که از ‌سال ٢٠١٥ میلادی دسترسی به انواع مختلف اینترنت دراین کشور تسهیل شده است. روسیه در زمینه گسترش اینترنت و افزایش تعداد کاربران اینترنتی خود درجهان پیشتاز است. در ‌سال ٢٠٠٩ میلادی نرخ نفوذ اینترنت دراین کشور به ٣٥‌درصد رسید. این درحالی بود که بیشتر کاربران آن جوانان ١٨ تا ٢٤ساله در مناطق شهری بودند. این کشور در سپتامبر ٢٠١١ جایگاه آلمان را به‌عنوان نخستین کشور با بازدیدکنندگان وب‌سایت‌های آنلاین را به خود اختصاص داد. این درحالی است که تحقیقی در مارس ٢٠١٣ نشان داد زبان روسی، دومین زبان متداول در فضای وب شناخته شد. دراین کشور اینترنت رونت (Runet) نیز گفته می‌شود. در‌سال ٢٠٠٧ میلادی «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهوری وقت روسیه اعلام کرد که تمام ٥٩‌هزار مدرسه این کشور به اینترنت متصل خواهند شد. در این کشور هزینه ماهانه ١٠ مگابایت برثانیه اینترنت ADSL ٥,٦٨دلار(٢١هزارتومان) تخمین زده می‌شود. این درحالی است که متوسط درآمد قابل تصرف فرد دراین کشور ٥٣٤.٠٧دلار (یک‌میلیون و٨٩٦‌هزارتومان) محاسبه شده است.


موانع جهانی برای دسترسی به اینترنت
هزینه اینترنت ADSL باری بر دوش خانوار در سراسر جهان

گزارش «وضع برقراری ارتباط؛ گزارشی جهانی درباره دسترسی به اینترنت» که توسط شرکت زیرمجموعه فیس‌بوک تهیه می‌شود، میزان و نحوه دسترسی افراد به اینترنت در سراسر دنیا را بررسی می‌کند. براساس نسخه ٢٠١٦ این گزارش تعداد کاربران اینترنت که درسال ٢٠١٤ میلادی ٢,٩‌میلیارد نفر تخمین زده می‌شد، در ٢٠١٥ میلادی به ٣.٢‌میلیارد نفر رسید. به این ترتیب تعداد افرادی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند، از ٤.٣‌میلیارد به ٤.١‌میلیارد نفر کاهش یافت. به عبارت دیگر محاسبه‌ای ساده نشان می‌دهد در‌سال ٢٠١٥ میلادی ٤٣‌درصد جمعیت جهان کاربران اینترنتی بوده‌اند. به نوشته این تحقیق در زمینه دسترسی به اینترنت ٤ معضل وجود دارد که شامل دسترسی به اینترنت، هزینه اینترنت، برقراری ارتباط به وسیله اینترنت و آمادگی برای استفاده از آن می‌شود.

درحوزه دسترسی، ساخت گوشی‌های همراه هوشمند تحول مهمی به شمار می‌رود، زیرا به افراد اجازه می‌دهد درهرمکان و زمانی به اینترنت دسترسی داشته باشند. درحقیقت بسیاری از کاربران اینترنتی از تلفن‌های هوشمند خود برای اتصال به شبکه استفاده می‌کنند. براساس این گزارش در‌سال ٢٠١٤ میلادی ٧٣‌درصد جمعیت جهان از طریق پهنای باند موبایل به اینترنت متصل می‌شدند که این رقم با ٤‌درصد افزایش در‌سال ٢٠١٥ میلادی به ٧٨‌درصد رسید. همچنین تعداد افراد فاقد پهنای باند موبایل درجهان از ١,٩ به ١.٦‌میلیارد نفر درسال ٢٠١٥ رسیده است. مشکل دیگر در زمینه دسترسی به اینترنت هزینه آن است. هرچند اکنون بیش از دودهه از ظهور اینترنت و حدود 15 سال از فراگیرشدن آن می‌گذرد، اما هنوز هم هزینه آن برای بسیاری از خانوارها درنقاط مختلف جهان بارسنگینی به حساب می‌آید. درگزارش «وضعیت برقراری ارتباط» این شاخص نیز سنجیده شده است. براساس یافته‌های این گزارش درپایان ٢٠١٤ میلادی تعداد خانوارهایی که می‌توانستند هزینه ٥٠٠ مگابایت دیتای موبایل را تقبل کنند، نسبت به 2013 میلادی ٤٣‌درصد افزایش یافته است. درهمین راستا ٢.٧‌میلیارد نفر که کاربر موبایل نیستند، باید ٣برابر هزینه دیتای موبایل پرداخت کنند تا بتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. این درحالی است که در برخی نقاط جهان تنها راه دسترسی به خدمات آنلاین دستگاه موبایل است.

یکی دیگر از مشکلات در راه گستردگی اینترنت و تعداد کاربران آن به محتویات اینترنتی است. درحال حاضر صفحات وب به 55 زبان زنده دنیا وجود دارد. درهمین راستا ٥٨‌درصد افرادی که زبان اصلی‌شان یکی از زبان‌های مربوط اینترنتی است، از اینترنت استفاده می‌کنند و درمقابل 67 درصد افراد از زبان‌های اینترنتی دیگر استفاده می‌کنند. همچنین دراین ‌خصوص نباید میزان آمادگی استفاده از اینترنت را فراموش کرد. مهارت‌های استفاده از فناوری، آگاهی و درک از محتویات و همچنین موضع اجتماع و فرهنگ مردم در برابر استفاده از اینترنت نیز در روند استفاده از اینترنت تاثیرگذار است. براساس این تحقیق هنوز یک‌میلیارد نفر ازجمعیت جهان فاقد مهارت‌های سوادآموزی اولیه هستند. این درحالی است که زنان درکشورهای درحال توسعه ٢٥‌درصد کمتر  نسبت به مردان از خدمات و محتویات آنلاین استفاده می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها