کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

4 میلیون تن گندم مفقود شد


کد خبر : ۲۲۷۴سه شنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲:۲۵۳۰۵۸ بازدید

دولت یازدهم در محاسبات خود از موجودی گندم متوجه شده که چهار میلیون تن گندم اعلامی در دولت سابق واقعی نبوده است.

در حالی که پیش از این با توجه به ارقام اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برآورد میشد ایران حداکثر به واردات دو میلیون و 900 هزار تن گندم نیاز داشته باشد اما به گفته رئیس جمهوری ایران باید در امسال بیش از هفت میلیون و 200 هزار تن گندم وارد کند.طبق اعلام دفتر آمار وزارت کشاورزی آمریکا سرانه مصرف گندم در ایران معادل 194 کیلوگرم در سال است که با توجه به جمعیت 77 میلیون نفری میزان گندم مورد نیاز کشور 14 میلیون و 938 هزار تن برآورد میشود.

تابستان سال گذشته نیز زمانی که وزارت جهاد کشاورزی ایران می‌خواست میزان تولید گندم را اعلام کند این رقم را 13 تا 14 میلیون تن ذکر و اعلام کرده بود: این میزان نیاز کشور را تامین خواهد کرد.اما میزان تولید گندم در سال جاری آن طور که 20 شهریور ماه امسال ناصر توکلی، معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده 12 میلیون تن برآورد شده است.با توجه به این میزان تولید و حداکثر مصرف 14.9 میلیون تن گندم در کشور به نظر میرسد در مجموع برای امسال نیاز است حداکثر 2.9 میلیون تن گندم وارد کشور شود.

شهریور ماه امسال فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) نیز پیش‌بینی کرده بود به دلیل مازاد مصرف گندم باقی‌مانده از سال قبل، نیاز ایران به واردات گندم در سال زراعی 2012-2013 به 1.7 میلیون تن رسیده است.اما از سوی دیگر مراجعه به آمارهای گمرک ایران نشان میدهد طی شش ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و 100 هزار تن گندم وارد شده است.اگر این میزان واردات را کنار 532 هزار تن گندم وارد شده طی 100 روز اول کار دولت یازدهم قرار دهیم (طبق گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت)، آن وقت می توان گفت تا اوایل آذر ماه امسال بیش از یک میلیون و 632 هزار تن گندم به ایران وارد شده است.در واقع با توجه به این ارقام در مجموع نیاز است که در چهار ماهه پایانی سال 1392 بیش از یک میلیون و 300 هزار تن گندم وارد کشور شود.

اما در ارائه گزارش عملکرد 100 روز دولت یازدهم  رئیس جمهوری به صراحت اعلام کرد: از سال 84 به بعد هر سال خرید گندم داخلی یک میلیون تن کمتر شد و خرید گندم از خارج سالانه یک میلیون تن افزایش یافت؛ تا جایی که امسال باید 7.2 میلیون تن گندم وارد کنیم.در واقع در حالی که طبق آمارها و در نظر گرفتن میزان تولید 12 میلیون تنی که وزارت جهاد کشاورزی دولت دهم اعلام کرده بود حداکثر به 2.9 میلیون تن گندم خارجی نیاز بوده اما رئیس جمهوری اعلام کرده که برای امسال باید 7.2 میلیون تن گندم وارد کرد. به عبارتی به نظر می‌‌رسد 4.3 میلیون تن گندم داخلی اصلا وجود خارجی نداشته است.

این موضوع نشان میدهد یا آمارهای مربوط به گندم دولت سابق واقعی نبوده یا اینکه میزان مصرف گندم ایرانیها طی چند ماه اخیر افزایش چشمگیری یافته یا اینکه همان فرضیه صادرات غیررسمی گندم به دلالان عربی صورت گرفته است.در مورد فروش گندمهای ایرانی به دلالان عربی به دلیل قیمتهای پایین نرخ خرید تضمینی گندم، میتوان به مصوبه اردیبهشت ماه امسال شورای اقتصاد اشاره کرد که نرخ خرید تضمینی گندم به 720 تومان افزایش یافت و اعلام شد کشاورزانی که با نرخ 550 تومان گندم تولیدی را تحویل داده‌اند مابه‌التفاوت 720 تومان به آنها پرداخت خواهد شد.

این در حالی است که پیش از آن، برخی کشاورزان از پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم مکررا گلایه میکردند اما پس از آن، با افزایش این نرخ دیگر کمتر کشاورزی از نرخ اعلام شده ابراز گلایه کرد. در واقع با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم فرضیه فروش گندم به دلالان عربی کمرنگتر شد. قبل از آن نیز کارشناسانی از جمله عیسی کلانتری خروج غیررسمی گندم از کشور را تایید نمیکردند.در مورد فرضیه افزایش میزان مصرف گندم طی ماههای اخیر نیز به نظر نمیرسد که اتفاق خاصی رخ داده باشد که میزان مصرف گندم افزایش یافته باشد. شاید تنها فرضیه باقی مانده شبهات در ارائه آمارهای اعلام شده درباره گندم است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها