کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گردشگران انگلیسی به ایران علاقه‌مند شده‌اند


کد خبر : ۲۲۵۷۴جمعه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۴۷۱۴۶۴ بازدید

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های مکتوب انگلیسی، ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری انگلیس شناخته ...
گردشگران انگلیسی به ایران علاقه‌مند شده‌اندگردشگران انگلیسی به ایران علاقه‌مند شده‌اند

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های مکتوب انگلیسی، ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری انگلیس شناخته شده است.

اگرچه رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری در جذب گردشگران و تبلیغ گردشگری بر عهده داشته باشند اما این گزارش‌ها نشانگر آن نیست که در جذب گردشگران انگلیسی موفق بوده‌ایم و به عقیده کارشناسان نبود برنامه‌ریزی و ساماندهی در نهایت موفقیتی نصیب ما نمی‌کند. به‌گزارش ایرنا: روزنامه تلگراف انگلیس در گزارشی نوشت: به دنبال گرم شدن روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و غرب، تعداد گردشگران انگلیسی علاقه‌مند سفر به ایران به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و ایران در برنامه سفر شرکت‌های مسافرتی این کشور قرار گرفته است. 

به گزارش این روزنامه، شماری از شرکت‌های گردشگری انگلیس می‌گویند؛ مقصد گردشگری ایران پرمشتری و پرطرفدار است. دیوید مک گینس، مدیر شرکت گردشگری «سفر ناشناخته» به روزنامه تلگراف گفته: ایران به شلوغ‌ترین مقصد گردشگری ما در سال ۲۰۱۶ م تبدیل شده است و انتظار می‌رود تقاضا برای سفر به ایران همچنان رو به رشد باشد. وی افزود: ما همچنین انتظار داریم شمار مسافران مقصد ایران، پس از تجربه رشد ۶۵درصدی در سال میلادی گذشته، امسال نیز حدود ۵۰ تا ۵۷ درصد رشد کند.


ضرورت ساماندهی و تبلیغات

ایران نمی‌تواند مهم‌ترین مقصد گردشگری انگلیسی‌ها باشد چراکه ایران برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسبی در گردشگری نداشته و تبلیغات مناسبی نیز انجام نداده است؛ این عقیده کارشناسان گردشگری است. بابک مغازه‌ای، کارشناس گردشگری به صمت می‌گوید: درباره اینکه گردشگران انگلیسی به راستی جذب ایران می‌شوند و ایران را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند یا خیر، نمی‌توان به راحتی اظهار نظر کرد. احتمال این امر که بتوانیم تعاملات و روابط بیشتری با گردشگران انگلیسی داشته باشیم و گردشگران بیشتری را جذب کنیم وجود دارد. 

او می‌افزاید: با توجه به اینکه تعاملات اقتصادی و سیاسی ما با انگلیس بیشتر شده این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده تعاملات گردشگری ما با این کشور نیز بیشتر شود، اما اینکه بزرگترین و مهم‌ترین مقصد انگلیسی‌ها ایران شود بسیار بعید است چراکه این امر نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های بسیاری است. مغازه‌ای عنوان می‌کند: گردشگران خواسته‌های متعددی دارند و سیاست‌هایی که ما به منظور جذب گردشگران در ایران در نظر گرفته‌ایم و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم به نفع جذب گردشگران اروپایی نیست. کشور ما تنها روی گردشگری حلال و جذب گردشگران مسلمان سرمایه‌گذاری می‌کند و طوری برنامه‌ریزی نشده که بتوان گردشگران اروپایی را جذب کرد. او اضافه می‌کند: ایران در حوزه‌های گردشگری تاریخی و گردشگری طبیعی می‌تواند موفق عمل کند آن هم به طور محدود که در این حوزه‌ها نیز برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسبی برای جذب گردشگران نداریم.

این کارشناس گردشگری اظهار می‌کند: باید زمینه‌های سفر را تعریف کنیم، با توجه به ۵۰ نوع یا زمینه سفر که داریم، در چند حوزه محدود دارای ظرفیت‌های بالفعل هستیم. همچنین پذیرش گردشگران انبوه‌تر و بیشتر نیازمند زیرساخت‌هایی است که بسیاری از آنها در کشور ما فراهم نیست و در بسیاری از زمینه‌های دیگری که مورد نظر اروپایی‌هاست نمی‌توانیم امکانات مورد نیاز را فراهم کنیم. او در ادامه می‌گوید: اگر قصد داشته باشیم گردشگران کشورهایی مانند انگلیس را به ایران جذب کنیم باید به تبلیغات مناسب روی آوریم. به طور کلی جذب گردشگران اروپایی چندان برای مسئولان گردشگری کشور مهم نیست. اگر بتوانیم در جذب گردشگران اروپایی موفق عمل کنیم گردشگران انگلیسی را نیز خودبه‌خود جذب خواهیم کرد. باید تلاش کنیم تا تبلیغات مثبت گردشگری در اروپا داشته باشیم که برنامه‌ریزی در این زمینه نداشته‌ایم. 

مغازه‌ای اظهار می‌کند: چه در گردشگری داخلی و چه در گردشگری خارجی فکر می‌کنیم با معرفی جاذبه‌های گردشگری می‌توانیم به جذب گردشگران بپردازیم اما در دنیای تبلیغات گردشگری امروزه کتابچه معرفی جاذبه‌های گردشگری و این شیوه تبلیغات منسوخ شده است. اکنون کشور یا شهری که قصد تبلیغات دارد برنامه سفر خود را تبلیغ می‌کند، نه جاذبه‌های گردشگری را و به دلیل اینکه ما این نوع از تبلیغات را نداشته‌ایم نمی‌توانیم در جذب گردشگران اروپایی و انگلیسی موفق عمل کنیم. او اضافه می‌کند: اگرچه با لغو تحریم‌ها و روابط نوینی که میان ایران و دیگر کشورها ایجاد شده است میزان سفر گردشگران به ایران افزایش یافته است اما ایران به بزرگترین و یا مهم‌ترین مقصد گردشگری هیچ کشوری تبدیل نشده است.


توانایی ایران دور از ذهن نیست

ایران توانایی جذب گردشگران انگلیسی را دارد و به عقیده برخی از کارشناسان گردشگری دور از ذهن نیست که انگلیسی‌ها ایران را به عنوان مقصد مهم گردشگری خود انتخاب کنند. مسیح شریف، فعال و کارشناس گردشگری به صمت می‌گوید: به نظر من مردم انگلیس به راستی ایران را یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری خود می‌دانند. رسانه‌های اجتماعی نقش بسیار موثری در تبلیغات و جذب گردشگران دارند.

به همین منظور خبر منتشر شده از سوی روزنامه تلگراف به طور حتم می‌تواند در جذب گردشگران انگلیسی بسیار موثر واقع شود. او می‌افزاید: در یکی از بررسی‌هایی که توسط کارشناسان گردشگری انگلیس عنوان شده ایران به عنوان چهارمین مقصد گردشگری مورد توجه اتباع انگلستان در سال ۲۰۱۶ میلادی در نظر گرفته شده و دور از انتظار نیست که مردم انگلیس به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری ایران را مورد توجه قرار دهند. شریف در ادامه می‌گوید: مردم ایران از مهمان‌نوازترین مردم در سراسر دنیا هستند و ایران دارای تاریخ و فرهنگ بسیار غنی است، همچنین جاذبه‌های طبیعی ایران بسیار دیدنی هستند. مردم انگلستان نیز بسیار آگاه هستند و از تاریخ ایران در کتاب‌های بسیاری یاد شده است. اکنون درها بازتر شده و حضور ایرانی‌ها در جامعه بین‌المللی پررنگ‌تر شده است بنابراین مورد توجه گردشگران بین‌المللی بسیاری قرار گرفته است.

شناخت و آگاهی انگلیسی‌ها از تاریخ و تمدن ایران نیز موجب شده تا هرچه بیشتر مردم این کشور جذب ایران شوند. او درباره تفاوت‌های فرهنگی جامعه ایران با انگلیسی‌ها عنوان می‌کند: گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند به طور حتم از فرهنگ و شرایط اجتماعی مطلع هستند. بسیاری از گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند گردشگران فرهنگی و تاریخی هستند. این کارشناس گردشگری می‌افزاید: از دیدگاه یک فارغ‌التحصیل حوزه گردشگری، واحدی در گردشگری وجود دارد به نام جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی گردشگری و نمی‌توان مقتضیات فرهنگی و اجتماعی جامعه میزبان را نادیده گرفت و هر نوع از حوزه‌های گردشگری را در آن جامعه توسعه داد. همچنین بحثی وجود دارد به نام رابطه میزبان و مهمان که به طور حتم باید در گردشگری مد نظر قرار بگیرد.


در پایان 

به نظر می‌رسد اگر برنامه‌ریزی و ساماندهی مناسبی برای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایران داشته باشیم این جاذبه‌ها می‌توانند گردشگران بسیاری را نه تنها از انگلیس بلکه از تمام دنیا به ایران جذب کنند. ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری وجود دارد که با استفاده درست از آنها می‌توان از تمام توانمندی‌ها و منابع خدادادی ایران برای جذب گردشگری و درآمد بالای آن بهره برد.
 


صبا رضایی - گروه تجارت / صمت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها