کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پایان مالیات‌گیری کورکورانه


کد خبر : ۲۲۴۳۷چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳:۲۴۱۷۶۵ بازدید

عدالت مالیاتی شاه بیت اظهارات روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجلاس نمایندگان اتاق اصناف ایران بود. علی طیب نیا با اذعان ...

آرمان - عدالت مالیاتی شاه بیت اظهارات روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجلاس نمایندگان اتاق اصناف ایران بود. علی طیب نیا با اذعان به این واقعیت که تا کنون دولت به ‌صورت کورکورانه مالیات دریافت می‌کرد، وعده داد با اجرای طرح جامع مالیاتی عدالت در این زمینه محقق شود. مالیات‌گیری در ایران با موانع مختلفی رو‌به‌رو است، تا جایی که بسیاری از کارشناسان نظام مالیاتی ایران را پوسیده توصیف می‌کنند. این پوسیدگی باعث می‌شود علاوه بر اینکه فرار بالای مالیاتی وجود داشته باشد، در دریافت مالیات عدالت رعایت نشود. بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت در سال‌های اخیر تنها از کارمندان و دیگر حقوق بگیران توانسته است به صورت کامل مالیات دریافت کند، حال آنکه عمده درآمد‌ها نصیب اقشار دیگر می‌شود و تور مالیاتی باید برای آنها گسترده شود. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند دیگر نمی‌توان به طور کامل برای اداره کشور روی درآمد‌های نفتی حساب باز کرد و باید به فکر منابع درآمدی جایگزین بود. مالیات از جمله این منابع است، اما تنها در صورتی می‌‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد که نظام درست مالیات‌گیری وجود داشته باشد. رئیس جمهوری در جلسه تصویب لایحه بودجه ۹۵ در هیات دولت بر افزایش درآمد‌های مالیاتی تاکید و عنوان کرده است، به جای افزایش مالیات باید دایره شمول مالیاتی را افزایش دهیم.

فرار مالیاتی به صفر برسد

روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تاکنون دولت بدون دسترسی به اطلاعات کافی، به‌صورت کورکورانه مالیات دریافت می‌کرد، گفت: طرح جامع مالیاتی بهمن ماه امسال اجرایی خواهد شد. به گزارش مهر، طیب‌نیا افزود: همانطور که وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال برقراری عدالت های مالیاتی است، انتظار هم دارند که حتی یک مورد نیز فرار مالیاتی نداشته باشیم، ضمن اینکه حق یک مورد مودی مالیاتی نیز نادیده گرفته نشود.او با اشاره به اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم خاطرنشان کرد: در چارچوب این قانون، اصلاحات مناسبی صورت گرفته که بر اساس آن تلاش ما این بوده که مشوق های مالیاتی مناسبی را برای مودیان در نظر بگیریم. به اعتقاد این عضو کابینه دولت یازدهم اگر نرخ های مالیاتی منطقی باشد، مردم به پرداخت آن دقت نشان می دهند، ضمن اینکه سازمان امور مالیاتی می تواند برخی مشاغل و اصناف را به عنوان مودیان کوچک مالیاتی از برخی موارد مالیاتی و ارائه اظهارنامه معاف کنند.او اظهار داشت: چنانچه وزارت امور اقتصادی و دارایی و زیرمجموعه های آن از قبیل سازمان امور مالیاتی، گمرک، بیمه ها، بانک‌ها و سازمان خصوصی سازی در جهت بهبود محیط کسب و کار گام بردارند، جایگاه ایران در دنیا بسیار مناسب تر خواهد بود.

طیب نیا ادامه داد: دولتی که هزینه های خود را از محل درآمدهای نفتی تامین می کند، نیازی به بخش خصوصی و اصناف نخواهد داشت و بنابراین محور تامین مالی را مالیات قرار نخواهد داد، بنابراین در همه جای دنیا دولت‌های نفتی به تولید بها نمی دهند و یکی از دلایل سرکوب بخش تولید، بی نیازی از درآمدهایی غیر از نفت است. وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در دولتی که بیش از ۹۵ درصد از درآمدهای خود را از مالیات تامین می کند، چنانچه بخش خصوصی سرما بخورد، دولت دچار تب و لرز می شود و بنابراین مراقبت های لازم را صورت خواهد داد تا بتواند سهم خود را از درآمد بخش تولید صورت دهد، همانطور که اکنون دولت به دنبال آن است که درآمدهای خود را از درآمد پاک مالیاتی تامین کند.او با اشاره به صندوق‌های مکانیزه فروش نیز توضیح داد: تاکنون دولت کورکورانه مالیات می گرفته است و بنابراین مالیات تیری بوده که در جامعه رها شده و به فردی اصابت می کند که شفاف عمل می کند و در تیررس نگاه دولت قرار دارد و بر همین اساس دولت به دنبال این است که طرح جامع مالیاتی را تا پایان بهمن ماه اجرایی کرده و اطلاعات اختصاصی شفاف را در دسترس خود ببیند. در این سیستم ارتباط بین مودی و ممیز مالیاتی قطع خواهد شد و این یکی از راه‌های شفافیت در نظام مالیاتی کشور است.


حق داریم اطلاعات مردم را داشته باشیم

یکی از مباحثی که در روز‌های اخیر جنجال آفرین شده سرکشی به حساب‌های بانکی برای دریافت مالیات است. روز گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی در این باره عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی حق دارد اطلاعات اقتصادی مردم را داشته باشد و در امر تشخیص و وصول مالیات‌ها از آن استفاده کند، البته بررسی های ما نشان می دهد که مردم زندگی عادی و ساده‌ای دارند و البته درصدی هم هستند که حق و حقوق دولت را نمی‌دهند.

سید کامل تقوی نژاد همچنین متوسط رسیدگی به پرونده ها در هیات حل اختلاف را یک‌ونیم سال دانست و گفت: با دستور اخیری که سازمان امور مالیاتی صادر کرده، قرار بر این شده که تمامی پرونده ها از سال ۸۹ تا ۹۵ تعیین تکلیف شود، چراکه هدف ما برقراری عدالت مالیاتی است.او با اشاره به برخی فسادها میان ممیزان مالیاتی و ارائه برخی ارقام غیرمجاز از سوی مودیان به ممیزان افزود: از ابتدای ریاست مهمترین مطالبه خود را که به رئیس جمهور اعلام کرده ام، در این قرار دادم که ممیزان مالیاتی، حقوق کافی را از دولت دریافت کنند.تقوی نژاد تصریح کرد: رابطه ما با مودیان مالیاتی باید قانونی باشد و البته حق دولت را بابت مالیات وصول کنیم. این در شرایطی است که بررسی پرونده‌های بالای ۹۰ درصد اظهارنامه‌ها را قبول می‌کنیم ولی در ۱۰ درصد مابقی نیز که مورد رسیدگی قرار می گیرد، تلاش داریم پرریسک‌ها را انتخاب کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها