کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روزهای تلخ بورس تهران / سرگیجه بازار سهام در نوسان‌گیری


کد خبر : ۲۲۲۹۵یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۱۳۱۴۳۹ بازدید

بازار سهام امروز شاهد ریزش دسته‌جمعی نماگرهای منتخب خود همزمان با جا به جایی معامله‌گران اغلب نوسان‌گیر بود. بازاری که تمام آرزوهای ...
روزهای تلخ بورس تهران / سرگیجه بازار سهام در نوسان‌گیریروزهای تلخ بورس تهران / سرگیجه بازار سهام در نوسان‌گیری

بازار سهام امروز شاهد ریزش دسته‌جمعی نماگرهای منتخب خود همزمان با جا به جایی معامله‌گران اغلب نوسان‌گیر بود. بازاری که تمام آرزوهای خود را متکی به خودرویی‌ها و شایعه‌سازی‌های آنها می‌داند. شاخص کل بورس تهران با 378 واحد افت به 77045 واحد رسید.

 شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یک‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه 95 با کاهش 378 واحدی به رقم 77 هزار و 45 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با 51 واحد کاهش عدد 13 هزار و 721 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 608 واحدی به رقم 85 هزار و 545 واحد دست یافت، شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 362 واحدی عدد 53 هزار و 764 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با کاهش 247 واحدی به رقم 169 هزار و 354 واحد رسید.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با کاهش یک واحدی عدد 795 واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت همراه اول با 73 واحد، گروه سایپا با 65 واحد و ایران‌خودرو با 61 واحد کاهش؛ بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت مخابرات ایران با 70 واحد، هلدینگ پتروشیمی فارس با 63 واحد و پتروشیمی جم با 38 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 295 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 149 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 85 هزار و 44 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سایپا، سرمایه‌گذاری بوعلی، سیمان قاین، تجارت الکترونیک پارسیان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های دارویی رازک و اوراق اجاره رایتل بازگشایی شدند.

امروز همچنین 10 درصد از سهام شرکت گروه صنایع کاغذ پارس به قیمت هر سهم 150 تومان در بازار عادی فرابورس برای نخستین بار عرضه و کشف قیمت شد. سهمیه هر یک از معامله‌گران برخط در این عرضه اولیه حداکثر 1500 سهم بود.

طی معاملات امروز کمتر از 40 میلیون سهم فولاد کاویان به ارزش حدود 5 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی همراه شد.

در نماد معاملاتی صنعتی-دریایی ایران امروز نیز 13 میلیون سهم به ارزش کمتر از 4 میلیارد تومان کد به کد شد.

در سرمایه گذاری مسکن پردیس اما امروز 10 میلیون سهم به ارزش 6 میلیارد تومان از کد سهامدار عمده حقوقی به کدهای درون گروهی این شرکت جابه‌جا شد. همچنین ذوب‌آهن اصفهان نیز امروز شاهد معاملات انتقالی 5 میلیون سهمی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان سهامدار عمده حقوقی خود بود.

امروز در پتروشیمی جم نیز اندکی بیش از 3 میلیون سهم به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد.

در گروه مپنا اما امروز بیش از 2 میلیون سهم به ارزش حدودی 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.


بازار گیج شده در برابر نوسان‌گیران

به گزارش فارس، امروز بازار سهام در فضای شدید نوسان‌گیری حاکم بر معاملات شاهد سرگیجه معامله‌گرانی بود که با جابجایی و از این شاخه به آن شاخه پریدن خود را اسیر موج شایعه‌سازی‌ها و خبرهای تائید نشده کرده‌اند.

از سوی دیگر بازار سهام در حالی که امروز با باگ نرم‌افزاری در سامانه مدیریت فناوری بورس در ارائه دیرهنگام اطلاعات معاملات مواجه شده بود، شاهد دل‌نگرانی اغلب معامله‌گران عمده در زمینه فرو رفتن بازار سهام در راهروی تاریک شایعات و پدید آمدن بازار تک قطبی است، بازاری که تمام بیم و امید آن متکی به گروه خودروسازان شده و به راحتی سهم‌های بنیادین آن در گروه‌های پتروشیمی، پالایشی، بانکی و سایر گروه‌های بنیادی و شاخص‌ساز نقره‌داغ گروه خودرو شده‌اند، در این میان شایعاتی همچون اقدام صندوق توسعه برای جمع‌آوری صف فروش خودرو توهم رنگ باختن ارزندگی سهم‌های دیگر گروه‌های بنیادی بازار را افزایش داده است.

به گزارش فارس، سردرگمی اغلب معامله‌گران بازار سهام در فضایی به شدت کوتاه مدت و مبتنی بر نوسان‌گیری باعث شده تا رفتار سهامداران به شدت تحت تاثیر حرف‌ها و شنیده‌های دست به دست شده گروه خود قرار بگیرد.

خبرهایی همچون افزایش سرمایه ایران خودرو، تعدیل مثبت گروه سایپا، افزایش سرمایه سرمایه‌گذاری سایپا و یا دست به دست شدن نامه‌های اداری و گزارش‌های برخوردار از تعدیل با اهمیت در شبکه‌های اجتماعی پیش از آنکه در سامانه کدال به بازار اعلام شود می‌باشد.

در این میان، امروز توقف نماد معاملاتی گروه سایپا برای اعلام تعدیل مثبت سود در گزارش براوردی بودجه سال مالی 95 مورد توجه بازار قرار گرفت، هرچند که توقف نماد معاملاتی این شرکت به جای اینکه پیش از آغاز معاملات امروز صورت گیرد، در میانه معاملات امروز صورت گرفته است.

براین اساس عنوان می‌شود سایپا 3 سناریو برای ارائه سود براوردی خود در بودجه سال 95 ارائه خواهد داد. سناریو اول اعلام سود 12 تومانی به ازای هر سهم و سناریوی دوم اعلام سود 15 تومانی به ازای هر سهم می‌باشد که هردوی این رقم با احتساب سودآوری ناشی از مشارکت سیتروئن خواهد بود.

سناریوی سوم نیز با احتساب سود حاصل از فروش زمین و قرارداد همکاری مشترک (یوزانس) با طرف خارجی است که اعلام سود براوری 26 تومانی به ازای هر سهم را در پی دارد.

هر 3 سناریوی مذکور بستگی به سهامداران عمده این شرکت برای به بازی گرفتن قیمت سهم در بازار بستگی خواهد داشت، بازاری که امروز در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری سایپا شاهد واگذاری بیش از 90 میلیون سهم به ارزش بیش از 21.5 میلیارد تومان بود که حدود 75 درصد از معاملات امروز را سهامداران حقوقی این سهم واگذار کرده بودند.

امروز بازار سهام بازاری سردرگم و نوسان‌گیر بود که به دلیل افزایش دامنه شایعات و گم شدن نخ تسبیح در سامانه‌ کودال دچار سردرگمی و جابجایی دارایی‌ها به طبع تک قطبی شدن بازار در نگاه صرف به گروه خودرو بود.

بازاری که منتظر است تا سازمان بورس با بازبینی عملکرد خود چارچوبی نوین و سازمان یافته را برای مدیریت بحران در بازار سهام به کار گیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها