کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روز تضاد در بازار ارز تهران + قیمت


کد خبر : ۲۲۲۶۲یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰:۵۶۱۷۶۰ بازدید

روز گذشته، انتظارات بخش رسمی با بخش غیررسمی بازار در رابطه با قیمت دلار متفاوت بود تا تضاد دو نگاه در واگرایی قیمت‌های ارائه شده ...

روز گذشته، انتظارات بخش رسمی با بخش غیررسمی بازار در رابطه با قیمت دلار متفاوت بود تا تضاد دو نگاه در واگرایی قیمت‌های ارائه شده آنها منعکس شود. روز شنبه، دلار تا محدوده 3 هزار و 420 تومان پایین آمد، هر چند که از آن کف رشد کرد و در نهایت با قیمت 3 هزار و 447 تومان به کار خود پایان داد،‌ رقمی که 2 تومان بالاتر از قیمت نهایی روز چهارشنبه گذشته بود.در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه، فاصله قیمت صرافی‌ها با معامله‌گران غیررسمی بالا رفت که نشان از انتظارات افزایشی بخش رسمی بازار داشت. در مقابل، قیمت دلار در معاملات فردایی پایین‌تر از نرخ فروش نقدی بازار قرار گرفت، امری که نشان‌دهنده انتظارات کاهشی بخش غیررسمی بود. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 38 هزار تومان رسید. به‌نظر می‌رسید بالا بودن ارزش اونس نسبت به بعدازظهر روز چهارشنبه عامل اصلی بالا رفتن سکه بود.


شروع در محدوده پایین‌تر

روز شنبه، دلار معاملات خود را در محدوده پایین‌تری نسبت به روز چهارشنبه آغاز کرد تا انتظارات کاهشی در بازار افزایش پیدا کند. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 435 تومان آغاز کرد که کاهشی 10 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. در ادامه روز، دلار به سرعت افت بیشتری را تجربه کرد و در مقطع کوتاهی قیمت 3 هزار و 429 تومان را تجربه کرد. با این حال، از اواسط روز خریدار بیشتری وارد بازار شد تا قیمت دلار بار دیگر به محدوده 3هزار و 440 تومان بازگردد. قیمتی که تا ساعت 4 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 447 تومان بود، رقمی که تنها 2تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود.


زاویه دید معامله‌گران و صرافی‌ها

روز شنبه، معامله‌گران غیررسمی و صرافی‌های بازار انتظارات متفاوتی راجع به روند قیمتی دلار داشتند. به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار در بازار به ابتدای محدوده 3 هزار و 430 تومان رسید، بخش رسمی بازار فاصله قیمتی خود با پاساژ افشار را فاصله بخشید و حدودا قیمت 3 هزار و 440 تومان بر تابلوی صرافی‌ها نقش بست. این در حالی است که در روزهای معمولی اختلاف این دو قیمت معمولا کمتر بالای 5 تومان بوده است. برخی فعالان، علت فاصله دو قیمت را به نرخی نسبت دادند که صرافی‌های بانکی برای عرضه ارز تعیین کرده بودند. به گفته برخی مطلعان و حاضران بازار، در ساعات ابتدایی روز شنبه، قیمت صرافی‌های بانکی حدودا با قیمت معامله‌گران پاساژ افشار یکسان بود، این در حالی بود که در حالت عادی قیمت آنها پایین‌تر از نرخ فروش معامله‌گران غیررسمی بوده است. به‌نظر می‌رسد همین موضوع برای صرافی‌های مجاز نشانه‌ای بود که قیمت‌های فعلی در بخش غیررسمی پشتوانه خاصی ندارد و حاصل هیجانات فروش دلالان است. در مقابل، زمانی که قیمت در بازار به ابتدای محدوده 3 هزار و 430 تومان رسید،‌ نرخ فروش در معاملات آتی به 3 هزار و 427 تومان رسید که حدود 3 تومان پایین‌تر از قیمت بخش نقدی بازار بود. فاصله مذکور نیز انتظارات کاهشی را در بخش غیررسمی بازار ایجاد کرد.

به گفته فعالان،‌ روز شنبه حجم ارز موجود در بازار مناسب بود و همین عامل موجب شده بود که معامله‌گران غیررسمی با سرعت بیشتری به استقبال کاهش قیمت بروند، موضوعی که در اختلاف قیمت معامله‌گران فردایی و نقدی نیز مشهود بود. پایین بودن نرخ حواله درهم دیگر عامل کاهشی بود که انتظارات کاهشی را در میان این عده بالا برده بود.

در نهایت روز چهارشنبه بیشتر انتظار بخش رسمی بازار محقق شد، ‌چراکه دلار در ادامه روز از کف قیمت بلند شد و به محدوده 3 هزار و 440 تومان بازگشت. به گفته فعالان، هر چقدر به ساعت انتهایی روز نزدیک شدیم، ‌تقاضا برای خرید ارز بالاتر رفت تا قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد. با بالا آمدن قیمت، برخی خالی‌فروشان ارزی نیز ناچار شدند که اقدام به خرید دلار کنند تا تعهد ارز فروخته شده خود را پرداخت کنند، ‌عاملی که بیش از پیش، قیمت را تحریک کرد.

 

سکه دلخوش به اونس

سکه تمام که روز چهارشنبه 9 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود، روز شنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت تا بخشی از کاهش ارزش انتهای هفته گذشته جبران شود. در اولین روز هفته جاری، سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 38 هزار تومان رسید. فعالان بازار، رشد فلز گرانبهای داخلی را به رشد بهای اونس در بازارهای جهانی نسبت دادند. قیمت بسته شده اونس در روز جمعه حدود 10 دلار بالاتر از قیمت بعدازظهر روز چهارشنبه بود. نکته‌ای که در روز شنبه جلب نظر می‌کرد، کاهش دامنه نوسانات سکه بود، به‌طوری‌که فلز گرانبهای داخلی در دامنه محدود یک میلیون و 36 هزار تومان تا یک میلیون و 39 هزار تومان نوسان کرد. حتی تغییرات قیمتی دلار نیز نتوانست سکه تمام را چندان جا به جا کند.


3zepsvf6764sx39a8.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها